کد خبر : 3267
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 تیر 1393 - 12:17
691 views

آب شور ۱۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را در جنوب خوزستان از بین می برد/آیا هورالعظیم و تالاب شادگان کمتر از دریاچه ارومیه هستند؟

آب شور ۱۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را در جنوب خوزستان از بین می برد/آیا هورالعظیم و تالاب شادگان کمتر از دریاچه ارومیه هستند؟

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:در جلسه ایی که رئیس جمهور هم حضور داشتند اعلام کردند ۱۵ هزارمیلیارد تومان می خواهند برای دریاچه ارومیه هزینه کنند آیا هورالعظیم و تالاب شادگان کمتر از دریاچه ارومیه هستند؟ به گزارش سفیرشوشتر، شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در کارگروه اقتصادی استان در سالن جلسات استانداری  گفت:غیر از

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:در جلسه ایی که رئیس جمهور هم حضور داشتند اعلام کردند ۱۵ هزارمیلیارد تومان می خواهند برای دریاچه ارومیه هزینه کنند آیا هورالعظیم و تالاب شادگان کمتر از دریاچه ارومیه هستند؟

به گزارش سفیرشوشتر، شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در کارگروه اقتصادی استان در سالن جلسات استانداری  گفت:غیر از برداشت آب از سرشاخه های کارون که از اصلی ترین مشکلات ما در استان است باید بهره برداری و حفاظت از منابع آبی را به مردم و تشکل ها واگذار کنیم.

وی افزود:تجربه نشان داده است با شیوه های فعلی و ورود مستقیم دولت این مسئله حل نمی شود بحث به وجود آمدن تشکل ها در این حوزه وظیفه جهاد کشاورزی است

شمسایی تصریح کرد: واقعیت این است که در استان بحث کیفیت آب از کمیت ان بسیار با اهمیت تر است علی رغم اینکه هنوز آب از سرچشمه های کارون برداشت نشده است شوری آب در آبادان و خرمشهر ۵هزارمیکروموس است با اینکه هنوز آبی برداشت نشده است ما چنین وضعی داریم.

وی افزود:به شرایطی رسیده ایم که وقتی در شهرهای پایین دست دشت ازادگان ،ابادان، خرمشهر، هندیجان در انتقال آب بوسیله لوله مشکلی پیش می آید اصلا اب رودخانه در این شهرها قابل استقاده نیست

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت:یک بار شخصی آبی برداشت می کند و ضرری به دیگران نمی زند این اشکالی ندارد اما در واقع کسانی که در بالادست آب برداشت می کنند به حقوق مردمی که در پایین دست هستند تجاوز می کنند

وی اضافه کرد:بحث آب در جنوب استان فقط آب شرب نیست ما در آبادان و خرمشهر ۳۶هزارهکتار  نخل داریم در شادگان و دشت آزادگان یک دنیا نخل داریم و اگر قرار باشد اب شور برای آنها بفرستیم بیش از ۱۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دراین مناطق از بین می رود این علت حساسیت ماست.

شمسایی تاکید کرد: یکی از بزرگترین معضلات ما امروز در استان این است که سه هزار چاه غیر مجاز در خوزستان داریم و حوضچه های پرورش ماهی غیر مجاز ما ۳۵۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد:یک هکتار پرورش ماهی ۷۵ هزار مترمکعب آب مصرف می کند درصورتکیه یک کشت معمولی را ۱۵ هزار مترمکعب آب برایش در نظر گرفته ایم یعنی پرورش ماهی ۵ برابر آب مصرف می کنند برای جایگزینی این مسئله باید دنبال استفاده از مخازن سدها و پرورش ماهی در کنار خلیج باشیم ما حدود۳۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم و باید از پرورش ماهی در اراضی دست برداریم و به سمت این منابع جدید برویم چرا که این مدل کاری به شدت میزان مصرف آب را بالا برده و رودخانه های ما را آلوده کرده است.

 شمسایی گفت:در زمینه کاشت شلتوک و برنج، تهران هم قائل به کاشت این محصولات در خوزستان نیست و معاون وزیر جهاد کشاورزی در جلساتی که با وی داشتیم این را مطرح کرده اند ولی ما می بینیم امسال یا سالهای گذشته یک فشار شدید روی سازمان است که مجوز کشت شلتوک بدهید شاید مردم حق داشته باشند چون درآمد خیلی خوبی دارد ولی شلتوک همین مشکل پرورش ماهی را دارد البته میزان مصرف آب نصف است و حداکثر ۴۰ هزارمترمکعب آب می خواهد

وی افزود:در تابستان که بحث کم آبی بیشتر فشار می آورد  باید تکلیف کشت این محصولات را هم روشن کنیم سهم آبی که برای تالاب شادگان و هورالعظیم گذاشتیم عملا به آنها نمی رسد وقسمت عمده اش زه آب است

شمسایی در پایان گفت:در جلسه ایی که رئیس جمهور هم حضور داشتند اعلام کردند ۱۵ هزارمیلیارد تومان می خواهند برای دریاچه ارومیه هزینه کنند آیا هورالعظیم و تالاب شادگان کمتر از دریاچه ارومیه هستند؟

منبع:رهیاب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شهروند پنجشنبه , ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۳:۳۵

آقای شمسایی فکری به حال سد گتوند کنید.زمینهای عقیلی نابود شده اند

محمد پنجشنبه , ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۳:۳۷

مدیر کل محترم تورو خدا کشاورزی خوزستان رو نجات بدید/درووووووووود سفیر شوشتر

شوشتری پنجشنبه , ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۳:۴۷

ما آب خوردن نداریم.این لیاقت شوشتر نیست

انتخاب سردبیر