کد خبر : 3126
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 تیر 1393 - 8:56
659 views

کنترل شیوع بیماری دامی “لمپی اسکین” در استان خوزستان/ مشاهده این بیماری در یکی از دامداری‌های شهرستان شوشتر

کنترل شیوع بیماری دامی “لمپی اسکین” در استان خوزستان/ مشاهده این بیماری در یکی از دامداری‌های شهرستان شوشتر

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان از کنترل شیوع بیماری دامی «لمپی اسکین» در شوشتر به استان خبر داد. به گزارش سفیر شوشتر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان خوزستان، مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: پس از مشاهده بیماری لمپی اسکین در یکی از دامداری‌های شهرستان شوشتر، کار‌شناسان این اداره کل به همراه پرسنل اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان از کنترل شیوع بیماری دامی «لمپی اسکین» در شوشتر به استان خبر داد.

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان خوزستان، مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: پس از مشاهده بیماری لمپی اسکین در یکی از دامداری‌های شهرستان شوشتر، کار‌شناسان این اداره کل به همراه پرسنل اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر با انجام اقدامات شاخص موفق به محدود کردن بیماری فقط در یک کانون شدند.

وی افزود: با توجه به بازدید‌های میدانی تیم کانون یاب خوزستان، بیماری مذکور در سایر نقاط استان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان بیان کرد: تیم کانون یاب با بهره‌گیری از کار‌شناسان مجرب اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان در دو شیفت صبح و بعدازظهر اقدام به انجام بازدید‌های میدانی از روستا‌های مستقر در نواحی مرزی استان کرد.

وی  تصریح کرد: این اداره کل با همکاری تمام ادارات دامپزشکی شهرستان های تابعه و با انجام اقدامات موثر و هدفمند از جمله واکسیناسیون، سمپاشی دام و جایگاه دامی، مراقبت فعال و غیر فعال در کانون بیماری و شعاع ۱۰ کیلومتری اطراف آن و نیز در مناطق مرزی، همچنین در مجتمع‌های دامپروری و سایر دامداری‌های دارای دام اصیل و پر تولید، بیماری را تحت کنترل در آورد.

کنارکوهی گفت: در اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط دامپزشکی استان خوزستان تعداد ۱۶ هزار و ۵۷۴ راس گاو بر علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در خصوص مبارزه علیه انگل‌های خارجی تعداد ۸ هزار و ۷۱۸ راس گاو و ۱۱۸ هزار و ۹۵۰ متر مربع جایگاه سم پاشی و همچنین ۴ هزار و ۱۵۰ راس گاو زیر پوشش مراقبت فعال و غیر فعال بیماری قرار گرفته اند.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان عنوان کرد: عامل بیماری لمپی اسکین شبیه به ویروس بیماری آبله گوسفندی و بزی است که بیشتر به وسیله نیش حشرات منتقل می‌شود.

وی افزود: تب همراه با ترشحات از چشم‌ها، بینی و حلق، بی‌اشتهائی، کاهش تولید شیر، تا حدودی بی‌حالی و عدم تمایل به راه رفتن همراه با ندول‌های سفت برجسته در سطح بدن از علائم این بیماری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر