کد خبر : 6120
تاریخ انتشار : جمعه 7 فروردین 1394 - 7:11
642 views

رایزنی روحانی با مقامات انگلستان، روسیه، فرانسه و چین/نامه به ۱+۵

رایزنی روحانی با مقامات انگلستان، روسیه، فرانسه و چین/نامه به ۱+۵

رییس جمهوری در ادامه تلاش های فشرده برای تکمیل رایزنی های مرتبط با مسایل هسته ای و تحولات منطقه ای، با روسای جمهوری چین، روسیه وفرانسه و نخست وزیر انگلستان گفت و گو کرد. به گزارش سفیر شوشتر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری همچنین با

رییس جمهوری در ادامه تلاش های فشرده برای تکمیل رایزنی های مرتبط با مسایل هسته ای و تحولات منطقه ای، با روسای جمهوری چین، روسیه وفرانسه و نخست وزیر انگلستان گفت و گو کرد.

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری همچنین با ارسال نامه به روسای کشورهای عضو ۵+ ١ مواضع کشورمان در خصوص مسایل هسته ای را مطرح وآخرین وضعیت مذاکرات را تبیین نمود.

اجازه ندهیم فرصت استثنایی به آسانی از دست برود

روحانی در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر انگلستان با تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته‌ای و با تأکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاکرات حاکم است، چراکه اشتراکات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠۵ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق، در این زمینه اظهارداشت: ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متکی است، به آسانی از دست برود.

روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتماد آفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید نمود.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به تجاوز نظامی صبح امروز به کشور یمن و با محکوم کردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورهای مستقل، اظهار داشت: کشورهای منطقه می‌بایست از هرگونه اقدامی که سبب افزایش بحران شود خودداری نمایند.

روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست‌ها و روی کار آمدن دولتی فراگیر تلاش ‌کنیم.

“دیوید کامرون” نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهور کشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم که در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا مشکلات موجود را در عمل حل نماید زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هرکار لازمی را انجام داد.

در پایان این گفتگو طرفین با مثبت خواندن تلاش‌های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید نمودند.

روسیه نقش اساسی تری در مذاکرات ایفا کند

روحانی در گفت وگو با رییس جمهوری روسیه نیز با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و ضمن برشمردن مواضع کشورمان در این زمینه اظهارداشت: در فرصت جدیدی که به‌وجود آمده باید کشورهای عضو با تمرکز بیشتری، مذاکرات را به پیش ببرند چرا که ممکن است گروه‌های فشار بخواهند ما به توافقی دست نیابیم.

رییس جمهوری افزود: انتظار ما از روسیه به عنوان کشور همسایه و دوست آن است که قدمهای جدی‌تری در این زمینه برداشته و نقش اساسی‌تری در مذاکرات ایفا نماید.

روحانی سپس با اشاره به تحولات یمن و تجاوز نظامی به آن کشور، بر ضرورت وحدت و لزوم ثبات یمن و روی کار آمدن دولتی فراگیر تأکید کرد و گفت: شرایط یمن با چند ماه پیش متفاوت است؛ مردم یمن شاهد انقلابی مردمی بودند و با شرایط جدید باید به خواست مردم توجه کرد.

“ولادیمیر پوتین” رییس جمهور روسیه نیز در این گفت و گوی تلفنی با تسلیت درگذشت والده رییس جمهوری و ضمن اشاره به پیشرفت‌های مذاکرات هسته‌ای گفت:این مذاکرات بسیار خوب بوده است و باید تلاش کنیم به توافق نهایی دست یابیم.

رییس جمهوری روسیه افزود: مسکو همواره موافق مسیری است که به توافق نهایی منجر شود.

پوتین در خصوص تحولات یمن نیز اظهارداشت: ما با هرگونه دخالت نظامی مخالفیم و این روش را سازنده نمی‌دانیم. روسیه از وحدت و تمامیت ارضی یمن حمایت کرده و همواره بر گفتگو میان طرفین تأکید می‌کند.

وی افزود: ما با ایران در زمینه مسائل منطقه و همچنین مذاکرات هسته‌ای به رایزنی‌های خود ادامه خواهیم داد.

در این گفتگو، طرفین با مثبت خواندن رشد روابط اقتصادی دوکشور و با ذکر اینکه هنوز به اهداف توافق شده دو رییس جمهور در توسعه روابط نرسیده‌ایم، تأکید کردند که ایران و روسیه در سال جاری برای دستیابی به رشد بیشتر روابط، بر تلاش‌های خود بیافزایند.

فرانسه با نقش سازنده خود، هدف دشمنان روابط دو کشور را نقش برآب می کند

روحانی در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری فرانسه نیز با تبیین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و ابراز امیدواری نسبت به نتایج آن، به سابقه اقدامات و نقش مثبت فرانسه در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: انتظار از کشور فرانسه آنست که همانند مذاکرات سال‌های ۲۰۰۵–۲۰۰۳، نقش فعالی داشته باشد. دشمنان روابط دو کشور می‌خواهند نقش فرانسه در این مذاکرات غیرسازنده باشد ولی دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد.

رییس جمهوری درادامه به تحولات یمن پرداخت و ضمن برشمردن مواضع روشن کشورمان درقبال تجاوز نظامی به یمن گفت: راه حل مشکل یمن نظامی نیست و مداخلات نظامی خارجی بسیار خطرناک بوده و بر دامنه بحران خواهد افزود. ما براین باوریم که تمامی گروههای داخلی از طریق مسیر مذاکره، برای وحدت یمن تلاش کنند، تا ثبات و امنیت به این کشور بازگشته و تروریست‌ها موفق به تخریب این کشور نشوند.

روحانی دراین زمینه از فرانسه خواست تا با استفاده از نفوذ خود درکشورهای منطقه و صحنه بین‌المللی از تداوم این مداخلات جلوگیری نموده و به ثبات و وحدت این کشور کمک نماید.

“فرانسوا اولاند” نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن تسلیت درگذشت والده گرامی رییس جمهور کشورمان و با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، گفت : فرانسه برانجام توافق مصر است وضمن به رسمیت شناختن فناوری صلح آمیز هسته ای ایران حاضراست در این رابطه وبویژه پس از توافق همکاری های خود را با ایران توسعه دهد.

وی در رابطه با اوضاع کشور یمن اظهار داشت فرانسه موافق گفتگو و نزدیک کردن طرفین از طریق مذاکرات است تا بتوان از این طریق، به اوضاع این کشور سامان داد.

در این مکالمه تلفنی روابط تاریخی ایران و فرانسه نیز مورد توجه قرار گرفته و طرفین بر توسعه همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تاکید نمودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر