گفت و گوی صمیمی با رئیس اداره بهزیستی شوشتر به مناسبت هفته بهزیستی

گفت و گوی صمیمی با رئیس اداره بهزیستی شوشتر به مناسبت هفته بهزیستی

سفیر شوشتر به مناسبت هفته ی بهزیستی به سراغ رییس اداره بهزیستی شهرستان شوشتر سرکار خانم دکتر نرگس بهداروند رفته و ضمن تبریک این هفته مصاحبه ای با ایشان داشته است. لطفاً خودتان را معرفی کنید؟ اینجانب نرگس بهداروند دارای ۲۰ سال سابقه ی کار در اداره ی بهزیستی شوشتر، دارای مدرک دکترای جامعه شناسی

سفیر شوشتر به مناسبت هفته ی بهزیستی به سراغ رییس اداره بهزیستی شهرستان شوشتر سرکار خانم دکتر نرگس بهداروند رفته و ضمن تبریک این هفته مصاحبه ای با ایشان داشته است.

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب نرگس بهداروند دارای ۲۰ سال سابقه ی کار در اداره ی بهزیستی شوشتر، دارای مدرک دکترای جامعه شناسی با گرایش مسائل اجتماعی ایران و مدرس دانشگاه و دارای چندین مقاله تخصصی در زمینه ی تکدیگری، کودکان خیابانی، آسیب های نوپدید، قتل، قانون گریزی و …، مسئول کار گروه اجتماعی بسیج و مسئول هیئت ورزشی بیماران خاص شهرستان شوشتر می باشم. از سال ۱۳۹۱ تا کنون توفیق خدمت به مددجویان بهزیستی را به عنوان رئیس بهزیستی شهرستان شوشتر به عهده دارم.

در مورد نحوه ی ارائه ی خدمات بهزیستی توضیحات مختصری را ارائه بفرمایید؟

سازمان بهزیستی در چهار واحد تخصصی مشغول به فعالیت می باشد:

۱- واحد امور اجتماعی: وظیفه ی حمایت از زنان بی سرپرست، ایتام و افراد از کار افتاده را بر عهده دارد و در حال حاضر ۱۲۰۰ خانواده ی تحت پوشش دارد که از خدمات مستمر و غیر مستمر از جمله مستمری ماهیانه و اضافه یارانه، بیمه اجتماعی، هزینه دانشجویی و تحصیلی، درمان، مسکن، اشتغال، خرید لوازم ضروری، ازدواج و جهیزیه و…استفاده می نمایند.

دو کلینک مددکاری غیر دولتی، یک مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست، یک مرکز کاهش طلاق، خط ۱۲۳، اورژانس اجتماعی، مرکز بحران اجتماعی، چهل مهد کودک و پیش دبستان شهری و روستایی با نظارت مستقیم این واحد مشغول به فعالیت هستند.

۲-واحد توانبخشی: وظیفه این واحد حمایت از معلولین ذهنی، جسمی و حرکتی، نابینا، ناشنوا، ضایعه نخاعی و بیماران ms، بیماران روانی می باشد. در حال حاضر ۴۱۰۰ معلول در سازمان بهزیستی دارای پرونده ی توانبخشی هستند که از خدمات مستمر و غیر مستمر از جمله ، حق پرستاری ،وسائل کمک توانبخشی ، کاشت حلزون، هزینه مناسب سازی مسکن و خودرو ، اشتغال ، درمان ،هزینه PKU، هزینه دانشجویی و تحصیلی ، ازدواج و..استفاده می نمایند. دارای ۸ مرکز توانبخشی غیر دولتی جهت حمایتهای آموزشی ، توابخشی ،فنی و حرفه ای در سطح شهرستان هستیم از جمله مرکز ویزیت در منزل بیماران روانی و سالمندان ، مرکز توانبخشی روزانه آموزشی و فنی حرفه ای و کارگاه حمایتی معلولین ذهنی ،مرکز توانبخشی معلولین جسمی و حرکتی ، مرکز اتیسم ، مرکز روزانه سالمندان در شهرستان می باشیم ، که با یارانه مستقیم سازمان بهزیستی  به صورت ماهیانه اداره میشوند.۳ انجمن فعال معلولین از جمله انجمن ms، انجمن ناشنوایان و نابینایان می باشیم.                      

۳-واحد پیشگیری: با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آگاه سازی، برگزاری مهارت های زندگی و کلاس های آموزشی در حال فعالیت است. سه کمپ ترک اعتیاد، یک مرکز سرپایی ترک اعتیاد، سه NGO، یک مرکز ژنتیک، دو مرکز مشاوره ،یک مرکز سلامت محلی ، یک مرکز غربالگری شنوایی نوزدان بدو تولد و اجرای طرح آمبلیوپی(تنبلی چشم) تحت نظارت این واحد به فعالیت مشغول هستند.

۴- واحد مشارکت های مردمی و اشتغال:این واحد وظیفه اش و جذب کمکهای مردمی و خیرین ، برگزاری جشن گلریزان ، جشن عاطفه ها و نیکوکاری ، پیگیری پرونده های اشتغال، مسکن و پرداخت بیمه مددجویان و…می باشد .

چند مرکز خصوصی زیر نظر بهزیستی است ؟

۶۹  مرکز و موسسه خصوصی زیر نظر بهزیستی شهرستان شوشتر است .

چند واحد و مرکز خصوصی در زمان ریاست جنابعالی از سال ۹۱ پیگیری و افتتاح گردید؟

۱-افتتاح مؤسسه ی خیریه سفیر نور(انجمن نابینایان) در سال ۱۳۹۲.

۲- افتتاح مرکز بحران اجتماعی در سال ۱۳۹۲.

۳-اشتغال زایی برای بیش از ۴۸۰ نفر از مددجویان تحت پوشش از سال ۱۳۹۲ تا کنون.

۴-افتتاح ۷ مهد کودک شهری و ۱۰ مهد کودک روستایی از سال ۱۳۹۲ تا کنون.

۵-افتتاح مرکز ژنتیک در سال ۱۳۹۳.

۶-افتتاح  و تحویل۴۸ واحد مسکونی مددجویان در مسکن مهر واقع در کوی نیرو در سال ۱۳۹۳.

۷-افتتاح مرکز سرپایی پارس در سال ۱۳۹۴.

۸-افتتاح کلنیک مدکاری توانبخشی نیکان در سال ۱۳۹۴.

۹-افتتاح  و تحویل ۲۴ واحد مسکونی مددجویان در منطقه عمار فرهنگ شهر در سال ۱۳۹۴.

۱۰- افتتاح و تحویل ۵ واحد مسکونی خیرین مسکن ساز در منطقه صاحب الزمان در سال ۱۳۹۴.

۱۱-اشتغال زایی سه گروه همیار زنان سرپرست خانوار در سال ۱۳۹۴.

۱۲-افتتاح مرکز توانبخشی جسمی حرکتی آفرینش در سال ۱۳۹۵.

۱۳-افتتاح مرکز توانبخشی اتیسم در سال ۱۳۹۵.

۱۴-افتتاح مرکز ویزیت در منزل سالمندان در سال ۱۳۹۵ و همچنین توسعه و افزایش ظرفیت مرکز روزانه سالمندان در سال ۱۳۹۵.

۱۵- افتتاح مؤسسه خیریه بهشت پنهان(انجمن ms) در سال ۱۳۹۵.

۱۶-افتتاح ساختمان اداری بهزیستی شوشتر در سال ۱۳۹۵.

۱۷-پرداخت بیمه زنان سرپرست خانوار و بیمه ی هدفمندی یارانه و بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی و توسعه ی آن به تعداد ۷۵۰ مورد.

۱۸-ثبت مددجویان پشت نوبت جهت برقراری مستمری ماهیانه در سال ۱۳۹۷ (۱۴۰۰ نفر معلول و ۳۵۰ خانواده ی بی سرپرست) و….

در پایان خانم دکتر بهداروند از همه ی خیرین و مسئولینی که سازمان بهزیستی شهرستان شوشتر را در جهت حل مشکلات جامعه ی هدف کمک و یاری کردند تشکر و از اصحاب رسانه بابت تلاشهای بی دریقشان در راستای اطلاع رسانی قدردانی کرد و از شهروندان عزیز تقاضا نمود که به سازمان بهزیستی در جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی مددجویان، سازمان بهزیستی را یاری نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر