تاریخچه ی شکل گیری آموزش و پرورش شوشتر

تاریخچه ی شکل گیری آموزش و پرورش شوشتر
نخستین نهادهایی که می توان برای آنها عنوان مدرسه در شوشتر را به کار برد در دوره ی صفویه ساخته شده که هنوز برخی از آنها برپا هستند؛

به گزارش سفیرشوشتر، نخستین نهادهایی که می توان برای آنها عنوان مدرسه در شوشتر را به کار برد در دوره ی صفویه ساخته شده که هنوز برخی از آنها برپا هستند مانند مدرسه جزائریه در جوار مسجد جامع، مدرسه مشایخ گرگر، مدرسه مشایخ میدان شیخ، مدرسه میر شکار و مدرسه مسجد عبدالله بانو.

 تا سال ۱۲۹۹ شمسی از اداره فرهنگ در خوزستان و شوشتر خبری نبود و نامی از آن هم برده نمی شد تا اینکه آقایان حاج سید محمدطاهر امین التجار و حاج سید نصراله صدیق التجار به این فکر افتادند که یک باب دبستان در شوشتر باز نمایند به همین دلیل قصد خود را با آقای سید احمد امام (که اهل اهواز بود و بعدا مدیر دبستان احمدیه شد) در میان گذاشتند. 

  نهایتا اولین دبستان شوشتر در سال ۱۲۹۹ شمسی به نام مدرسه احمدیه یا احمد شاه با مدیریت سید احمد امام و پنج آموزگار محلی تاسیس شد.

 در سال ۱۳۰۰ شمسی دومین دبستان به نام سپه آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۰۵ شمسی سومین مدرسه یا اولین دبستان دخترانه‌ی شوشتر به نام مدرسه‌ی پروین (نبات) با ۳ آموزگار و ۱۷ دانش آموز افتتاح گردید.

 محل اداره‌ آموزش و پرورش قدیم شوشتر دبیرستان شهید بهشتی فعلی بوده و نخستین رئیس آ.پ این شهرستان آقای اسدالله مجلسی بوده است .

 اولین مدارس روستایی شوشتر نیز در سال ۱۳۱۹ در روستاهای سماله و عرب حسن و افتتاح گردید.

 اداره ی فرهنگ و اوقاف شوشتر تا شهریور ماه ۱۳۲۳ شمسی ضمیمه دبیرستان و دبستان دولتی سپه بود تا اینکه در همین سال آقای ستار پرچمی که ازفارغ التحصیلان دانشسرای مقدماتی بودند وسمت نماینده‌ی فرهنگ و اوقاف شوشتر را داشتند آن اداره را از دبیرستان و دبیرستان را از دبستان مجزا نمودند.

اولین معلمان شوشتر

– آقای محمد مهدی چیت ساز در سال ۱۳۰۵ شمسی مدیر دبستان سپه بودند.

-آقای سید صدرالدین امام در سال ۱۳۰۶ شمسی کار خود را در دبستان رودکی گتوند آغاز کرده و سال ۱۳۱۵ مدیر دبستان پهلوی شد.

-خانم باقری اعزامی از تهران در سال ۱۳۰۵ مدیریت دبستان پروین را بر عهده داشتند.

-آقای ابراهیم افتخاری سال ۱۳۱۹ شمسی مدیر دبستان دولتی هرمزان بودند.

-آقای سید محمد جواد شرافت مدیریت مدرسه‌ی دو کلاسه کیوان بخش عقیلی را در سال ۱۳۱۹عهده دار بودند(ایشان نماینده‌ی مردم شوشتر در اولین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی بودند که در حادثه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند.)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر