کد خبر : 4442
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1393 - 11:15
574 views

دهمین کتابخانه در گتوند افتتاح شد

دهمین کتابخانه در گتوند افتتاح شد

 ساخت و بهره برداری از کتابخانه های عمومی در مناطق محروم استان خوزستان، سیاستی است که در چند سال اخیر به خوبی از سوی نهاد کتابخانه های استان پیگیری شد و همچنان ادامه دارد. به گزارش سفیر شوشتر، در ادامه این سیاست، شامگاه گذشته کتابخانه عمومی در شهرک پنجم شهرستان گتوند با حضور مسئولان استانی

 ساخت و بهره برداری از کتابخانه های عمومی در مناطق محروم استان خوزستان، سیاستی است که در چند سال اخیر به خوبی از سوی نهاد کتابخانه های استان پیگیری شد و همچنان ادامه دارد.

به گزارش سفیر شوشتر، در ادامه این سیاست، شامگاه گذشته کتابخانه عمومی در شهرک پنجم شهرستان گتوند با حضور مسئولان استانی و محلی افتتاح شد که گامی مناسب در راستای فرهنگ سازی و آشنایی مردم سراسر استان با مقوله کتابخوانی به شمار می رود.

روبان قرمز افتتاح کتابخانه های استان این بار در سرزمینی با دولبه قیچی از هم جدا شد که در آن قیصر امین پور مطرح ترین شاعر بعد از انقلاب در آن زاده شده و آرامیده است. دهمین کتابخانه عمومی شهرستان گتوند در حالی افتتاح شد که در حال حاضر به ازای هر شش هزار و ۴۰۰ نفر گتوندی، یک کتابخانه در این شهرستان وجود دارد که این آمار نسبت به میانگین استانی که به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد، رقم خوبی است. این امر نشان می دهد که شهرستان گتوند اکنون در شرایط خوبی قرار دارد.

شاخص بعدی در خصوص زیربنای کتابخانه ها است که هم اکنون سرانه شهرستان گتوند ۷.۳ سانتیمتر است که به ازای هر گتوندی سه متر فضای کتابخانه ای داریم و از این نظر نیز شهرستان گتوند نسبت به میانگین استانی در شرایط بهتری است.

کتاب شاخص بعدی است که در زمان حاضر سرانه کتاب در این شهرستان ۱۰۶ کتاب است که به ازای هر نفر یک کتاب در این شهرستان وجود دارد. از نظر سرانه عضو نیز هم اکنون ۷.۵ درصد مردم این شهرستان عضو کتابخانه های عمومی هستند که از این نظر نیز شرایط گتوند نسبت به میانگین استان بهتر است.

احداث کتابخانه مرکزی در همه شهرستانها

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در مراسم افتتاح کتابخانه نصر شهرک پنجم شهرستان گتوند گفت: احداث کتابخانه مرکزی یکی از برنامه های اصلی ما در شهرستان ها به شمار می رود و این کار نیازمند همکاری جدی استانداری و نمایندگان مجلس است.

منصور کوهی افزود: امروز برای دومین بار در سال جاری شاهد افتتاح یک کتابخانه دیگر در این شهرستان بودیم که یک جریان فرهنگی در سالی که به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است، شکل گرفت.

وی ادامه داد: چند روز پیش در منطقه ترکالکی نیز کتابخانه دیگری را افتتاح کردیم و اکنون خوشحالیم که در کنار مسئولان و مردم خوب این شهرستان حضور داریم.

رستمی بیان کرد: گتوند شهری است که قدمت چهار هزار ساله دارد و بناهای تاریخی با ارزشی نیز در این شهرستان وجود دارد. قلعه کمرکوه ، قلمرو رستم در شمال گتوند و آسیاب های گندم خردکن نشانه ای از صلابت فرهنگی این شهرستان و مردمان این منطقه است. همچنین مزار قیصر امین پور نیز در این منطقه یکی دیگر از ارزش های این شهرستان است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان بیان کرد: سازمان کتابخانه های عمومی بر اساس افق ۱۴۰۴، پاینده راه برای ما مشخص است ولی به رغم پیشرفت هایی که وجود دارد در خیلی از شاخص های کنونی نسبت به ۱۴۰۴ خیلی عقب هستیم که نیاز به مشارکت مردم و توجه جدی مسئولان این شهر دارد تا بتوانیم این شاخص ها را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: کتابخانه ای نیز در صالح شهر وجود دارد که تقریبا آماده بهره برداری است ولی برخی مشکلات فنی دارد که امیدواریم هرچه سریع تر این موانع برطرف شود و سعی می کنیم در روزهای آینده این کتابخانه را نیز تکمیل کنیم.

رستمی گفت: احداث کتابخانه مرکزی نیز یکی از برنامه های اصلی ما در شهرستان ها به  شمار می رود و نیازمند همکاری جدی استانداری و نمایندگان مجلس است.

وی تصریح کرد: اکنون در ماهشهر و اهواز این کتابخانه ها افتتاح شده است و در شوش نیز هفته آینده کلنگ کتابخانه مرکزی به زمین زده خواهد شد. برنامه کلی ما این است که در تمامی شهرستان های استان یک کتابخانه مرکزی داشته باشیم.

کوهی رستمی بیان کرد: در بحث زیرساخت ها در دو – سه سال اخیر، اقدامات خوبی صورت گرفت. اکنون به ازای هر ۲۰ هزار نفر، یک کتابخانه در استان داریم. در بخش زیربنای کتابخانه ها نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر دو متر مربع فضای کتابخانه داریم و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۲ کتاب داریم. ضمن اینکه ۴۴ درصد مردم استان عضو کتابخانه های عمومی استان هستند.

وی افزود: در بخش زیرساختی با مدیریت خوب مدیر کل قبلی اداره رشد خوب و چشم گیری داشتیم ولی در بحث شاخص های عضو وضعیت استان با این که نسبت به کشور بهتر است ولی هنوز هم مناسب نیست. با توجه به همت مردم و مسئولان این پتانسیل را داریم که جایگاه دومی خود را در سطح کشور ارتقا دهیم.

کتابخانه محور رشد و توسعه علم است

نماینده شهرستان شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: کتابخانه محور رشد و توسعه علم است و کتابخانه ها بهترین مکان برای فراگیری علم و دانش به شمار می رود.

سید محمد سادات ابراهیمی اظهار کرد: کاری که امروز صورت گرفت در واقع پیش قدم آن مردم بودند و مسئولان پشت سر مسئولان قرار داشتند.

وی افزود: شهرک پنجم یکی از شهرک های شهرستان گتوند است که جزو محروم ترین شهرک های استان است که در سال های اخیر توجه خوبی به این شهرک شده است

نماینده شهرستان شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه مردم این شهرک مشارکت خوبی در کارهای فرهنگی داشتند که با همت همین مردم اکنون شاهد افتتاح این کتابخانه هستیم.

وی بیان کرد: کتابخانه محور رشد و توسعه علم است و کتابخانه ها بهترین مکان برای فراگیری علم و دانش به شمار می رود.

سادات ابراهیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه فضاهای مطالعاتی و آموزش محدودیت هایی دارند، بدون شک کتابخانه ها جایگاه خوبی هستند تا در چنین مناطقی بهترین استعدادها را شکوفا کنند.

وی تصریح کرد: در مناطق محروم به خصوص شهرک پنجم در این راستا رتبه های خوب کشوری را داشتیم که امیدواریم این کتابخانه باعث شناسایی بیشتر این استعدادها شود و ما نیز در جهت خدمت رسانی هرچه بیشتر به مردم مناطق محروم گام بر می داریم.

فرماندار شهرستان گتوند نیز در این مراسم گفت: سابقه این شهرستان از نظر تدین و دین داری و مطالعه سابقه خوبی است که قیصر امین پور یکی از افتخارات این شهرستان است.

هوشنگ محمد پور عنوان کرد: برخی از کتابخانه های ما استیجاری و برخی دیگر ساختمان دولتی است ولی بیشتر ساختمان های ما استیجاری هستند.

وی بیان کرد: اکنون بیشتر مشکلات ما در همین خصوص است. کتابخانه شهید امامی که از قدمت زیادی برخوردار است، ظرفیت کافی ندارد و از نظر کمی و کیفی و فضا کمبودهای زیادی دارد. همچنین در فصول مدارس که تعداد مراجعه  کنندگان بیشتر است، فضای کافی وجود ندارد.

محمدپور اظهار کرد: انتظار داریم این فضا تغییر کرده و امکانات بیشتری برای این کتابخانه در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: در شهر جنت مکان نیز کلنگ زنی یک کتابخانه انجام شده است که انتظار داریم با تامین اعتبار تا پایان سال تکمیل شود زیرا به دلیل مشکلاتی که دارد حدود شش ماه است که تعطیل است.

فرماندار شهرستان گتوند ادامه داد: در شهر ترکالکی نیز ساختمان کتابخانه افتتاح شد و در صالح شهر نیز یک سری مشکلات آن توسط شهردار گتوند برطرف شد ولی به دلیل مشکلات برق و محوطه سازی هنوز جای کار دارد.

وی افزود: سیمای گتوند با توجه به تعداد کتابخانه ها و سرانه ای که دارد، شرایط خوبی را دارد ولی باید بسترها فراهم شود.

محمدپور اظهار کرد: ما باید به کتابخانه و کتاب نیاز پیدا کنیم تا بتوانیم بسترهای لازم را با کمک ارگان ها و نهادها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: سابقه این شهرستان از نظر تدین و دین داری و مطالعه سابقه خوبی است که قیصرامین پور یکی از افتخارات این شهرستان است.

فرماندار شهرستان گتوند بیان کرد: جا دارد از منصوری به دلیل پیگیری هایی که داشت تشکر کنیم و از زحمات این مدیر توانمند قدردانی کنیم زیرا ارتباط خوبی با گتوند داشت. از مدیر جدید انتظار داریم همین روش را ادامه دهد تا بتوانیم شرایط را بهتر از گذشته کنیم تا گتوند را جزو شهرهای برتر استان معرفی کنیم.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز در این مراسم گفت: مطالعه یکی از کیفی ترین شاخص هایی است که وضعیت فرهنگ را در یک جامعه مورد سنجش قرار می دهد.

مهرداد شریف مخمل زاده گتوند، گفت: همه می دانید که مطالعه یکی از کیفی ترین شاخص هایی است که وضعیت فرهنگ را در یک جامعه مورد سنجش قرار می دهد.

مخمل زاده ادامه داد: در سالهای اخیر رتبه کشور ما بین ۳۵ تا ۴۰ بوده که رتبه خوبی است ولی رتبه قابل توجه و ایده آل ما نیست. زمینه برای اینکه بتوایم این رتبه را ارتقا دهیم وجود دارد.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت کنونی مقبره قیصر امین پور گفت: اکنون تلاش های زیادی صورت گرفته تا این مقبره جایگاه مناسبی داشته باشد ولی فاز نهایی آن باقی مانده و امیدوارم این نماد فرهنگی استان به زودی تمام شود و همه استان به ان افتخار کنند.

وی اظهار کرد: همه تلاش ما بر این است که زیرساخت ها را در بحث کتابخانه فراهم کنیم زیرا در بخش نرم افزاری موضوع و زمینه هایی که باید وجود داشته باشد تا مردم به کتابخوانی مشتاق شوند و کتاب را جزو ضرورت های خود بدانند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر