سخنی با شورای دوره ی ششم شهر دارالمومنین شوشتر

سخنی با شورای دوره ی ششم شهر دارالمومنین شوشتر

در فصل یکم قانون اساسی به صورت کلی به شوراها اشاره کرده است و در اصل هفتم آورده است: طبق دستور قرآن کریم «و امرهم شوری بینهم» و « شاورهم فی الامر» شوراها: مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند. موارد،

در فصل یکم قانون اساسی به صورت کلی به شوراها اشاره کرده است و در اصل هفتم آورده است: طبق دستور قرآن کریم «و امرهم شوری بینهم» و « شاورهم فی الامر» شوراها: مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند. موارد، طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می کند.

قانون اساسی در فصل هفتم که بنام فصل شوراها است بطور خاص به شوراها در هفت اصل پرداخت است و در اصل یکصدم هدف از تشکیل شوراها را آورده است: « برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مفتضیات محلی اداره ی امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه ی انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می کند».

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و تصویب قانون اساسی در سال ۱۳۵۸، شوراهای اسلامی روستاها طبق قانون اساسی تشکیل شدند و فعالیت های خود را شروع کردند و اما علیرغم اهمیت شورای شهرها در قانون اساسی به دلایلی شورای شهرها تشکیل نشد و در سال ۱۳۷۸ اولین دوره ی شورای شهر شروع بکار کردند.

شورای شهر در شوشتر از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۰ پنج دوره فعالیت را گذراندند و در طول این بیست و سه سال فراز و نشیب های فراوانی داشتند. انتخابات بعضی شوراها مانند دوره سوم به خاطر همزمان کردن با انتخابات ریاست جمهوری برای دوره ی بعد هفت سال طول کشید و انتخابات شورای دوره ی سوم به خاطر همزمان کردن با انتخابات مجلس خبرگان رهبری سه ماه زودتر برگزار شد و تقریباً شورای دوره ی سوم را باید دو دوره محاسبه کرد زیرا حدود هشت سال بوده و اعضای آن هشت سال فعالیت داشتند. در بعضی دوره های شورای شهر شوشتر که یکی از  وظایف اصلی آنها انتخاب شهردار و نظارت بر کار شهردار و شهرداری بوده ثبات مدیریت وجود داشت و در بعضی دوره ها مردم شهر شوشترشاهد  تغییر مکرر شهردارها و اداره ی شهرداری با سرپرست بودند.

در طول این ۲۳ سال و پنج دوره شوراهای شهر شوشتر فعالیت هایی انجام و پروژه هایی اجرا شدند که شورای دوره ی ششم با توجه به مشکلات و فعالیت  شوراهای گذشته باید کار خود را شروع کنند.

شهر شوشتر از نظر قدمت و دیرینه ی تاریخی یکی از شهرهای باستانی و مهم ایران در سلسل ههای گوناگون بوده است و در بعضی کتب به پایتخت بودن و مرکز کوی و یا استان  بودن آن اشاره شده است و علیرغم اینکه شهر شوشتر از نظر موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی، منابع آبی و خاکی و…دارای جایگای مناسب و عالی هست، اما در طول سالیان گذشته رشد چندانی نداشته است و با توجه به باستانی بودن این شهر که  دارای آثار مهم تاریخی و باستانی، طبیعی و مذهبی است و باید در ردیف شهرهای اول ایران باشد، اما…

چند توصیه و پیشنهاد به شورای دوره ی ششم شوشتر:

– همانطور که در قانون اساسی آمده است هدف تشکیل شوراها تسریع در امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و…هست و نباید شورا را تبدیل به یک نهاد سیاسی کرد و کارکرد آن باید مدیریتی و نظارتی بماند.

-شورای دوره ششم باید با بینش و دید باز شهرداری انتخاب کند که در حد و نام شهر شوشتر باشد و شوشتر را از نظر توسعه به جایگاه حقیقی و واقعی خود برساند.

-مدیریت و فعالیت های اقتصادی دنیای امروز بر اساس صنعت گردشگری و توریستی بنا شده است و سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار کسب درآمد می کنند و شهری مثل شوشتر که دارای سه جاذبه ی گردشگری آثار باستانی، طبیعی و مذهبی است می تواند با یک برنامه ریزی علمی علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم این شهر منبع درآمدی پایدار و  خوبی برای شهرداری شوشتر بشود.

– شورای شهر باید در کارهایش شفاف سازی مدنظر داشته باشند و با ایجاد یک سایت مردم شهر دارالمومنین شوشتر را که به آنها اعتماد کرده و به پارلمان شهری فرستادند در جریان مصوبات و تصمیم های خود قرار بدهند و به پیشنهادات و انتقادات مردم توجه و آنها را بررسی و اجرا کنند.

– شورای دوره ی ششم باید به تمام مناطق شوشتر نگاه یکسانی داشته باشد و در توزیع خدمات و امکانات عدالت را رعایت کند و  مناطق حاشیه و محروم که در این چند دوره کمتر رسیدگی  و توسعه ی کمتری داشتند نگاه ویژه داشته باشد.

– اعضای شورای شهر، شهردار بارها از تریبون ها و …ذکر کردند که حدود ۱۲ درصد از درآمدهای ناشی از  عوارض و … حصول و محقق می شوند و مردم شهر کمتر به پرداخت عوارض سالیانه رغبت نشان می دهند. شورای دوره ی ششم با یک تحقیق و پژوهش علمی باید دلایل آن را کنکاش و بررسی و با راه حل های منطقی و علمی و قابل اجرا اعتماد مردم را جلب نمایند و این اعتماد در صورتی بوجود میآید که مردم در محل و شهر خود نتیجه این پرداخت ها را ببینند و آن را لمس کنند.

-شورای دوره ی ششم در ساختار اداری شهرداری شوشتر یک بازنگری و نظارت دقیقی داشته و اتوماسیون اداری شهرداری اصلاح تا مردم در کمترین زمان و مراجعه ممکن بتوانند مجوزها و…خود از شهرداری را بگیرند.

-شورای دوره ششم با مشورت و هماهنگی سایر سازمانها و نهادها مکان های تفریحی و گردشگری را در شهر شوشتر سروسامان و سازماندهی و به وضعیت خیابان ها و شغل های مزاحم در محلات رسیدگی و آنها را در محل های اختصاصی تجمیع تا دسترسی مردم شوشتر و شهرهای نزدیک به آنها سهل و آسان شود تا شوشتر به قطب اقتصادی و تجاری تبدیل شود.

انشاءالله شورای دوره ی ششم با همدلی و صمیمیت، جلب اعتماد مردم و انتخاب شهرداری شایسته بتوانند چرخ های توسعه ی شوشتر را روان و یک دوره ی ماندگار از خودشان در ذهن مردم شوشتر به یادگار بگذارند و بعد از چهار سال خدمت در شورای دوره ی ششم، مردم از آنها راضی باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر