سخنی با شورای دوره ی ششم شهر دارالمومنین شوشتر

در فصل یکم قانون اساسی به صورت کلی به شوراها اشاره کرده است و در اصل هفتم آورده است: طبق دستور قرآن کریم «و امرهم شوری بینهم» و « شاورهم فی الامر» شوراها: مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند. موارد، طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می کند.

قانون اساسی در فصل هفتم که بنام فصل شوراها است بطور خاص به شوراها در هفت اصل پرداخت است و در اصل یکصدم هدف از تشکیل شوراها را آورده است: « برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مفتضیات محلی اداره ی امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه ی انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می کند».

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و تصویب قانون اساسی در سال ۱۳۵۸، شوراهای اسلامی روستاها طبق قانون اساسی تشکیل شدند و فعالیت های خود را شروع کردند و اما علیرغم اهمیت شورای شهرها در قانون اساسی به دلایلی شورای شهرها تشکیل نشد و در سال ۱۳۷۸ اولین دوره ی شورای شهر شروع بکار کردند.

شورای شهر در شوشتر از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۰ پنج دوره فعالیت را گذراندند و در طول این بیست و سه سال فراز و نشیب های فراوانی داشتند. انتخابات بعضی شوراها مانند دوره سوم به خاطر همزمان کردن با انتخابات ریاست جمهوری برای دوره ی بعد هفت سال طول کشید و انتخابات شورای دوره ی سوم به خاطر همزمان کردن با انتخابات مجلس خبرگان رهبری سه ماه زودتر برگزار شد و تقریباً شورای دوره ی سوم را باید دو دوره محاسبه کرد زیرا حدود هشت سال بوده و اعضای آن هشت سال فعالیت داشتند. در بعضی دوره های شورای شهر شوشتر که یکی از  وظایف اصلی آنها انتخاب شهردار و نظارت بر کار شهردار و شهرداری بوده ثبات مدیریت وجود داشت و در بعضی دوره ها مردم شهر شوشترشاهد  تغییر مکرر شهردارها و اداره ی شهرداری با سرپرست بودند.

در طول این ۲۳ سال و پنج دوره شوراهای شهر شوشتر فعالیت هایی انجام و پروژه هایی اجرا شدند که شورای دوره ی ششم با توجه به مشکلات و فعالیت  شوراهای گذشته باید کار خود را شروع کنند.

شهر شوشتر از نظر قدمت و دیرینه ی تاریخی یکی از شهرهای باستانی و مهم ایران در سلسل ههای گوناگون بوده است و در بعضی کتب به پایتخت بودن و مرکز کوی و یا استان  بودن آن اشاره شده است و علیرغم اینکه شهر شوشتر از نظر موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی، منابع آبی و خاکی و…دارای جایگای مناسب و عالی هست، اما در طول سالیان گذشته رشد چندانی نداشته است و با توجه به باستانی بودن این شهر که  دارای آثار مهم تاریخی و باستانی، طبیعی و مذهبی است و باید در ردیف شهرهای اول ایران باشد، اما…

چند توصیه و پیشنهاد به شورای دوره ی ششم شوشتر:

– همانطور که در قانون اساسی آمده است هدف تشکیل شوراها تسریع در امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و…هست و نباید شورا را تبدیل به یک نهاد سیاسی کرد و کارکرد آن باید مدیریتی و نظارتی بماند.

-شورای دوره ششم باید با بینش و دید باز شهرداری انتخاب کند که در حد و نام شهر شوشتر باشد و شوشتر را از نظر توسعه به جایگاه حقیقی و واقعی خود برساند.

-مدیریت و فعالیت های اقتصادی دنیای امروز بر اساس صنعت گردشگری و توریستی بنا شده است و سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار کسب درآمد می کنند و شهری مثل شوشتر که دارای سه جاذبه ی گردشگری آثار باستانی، طبیعی و مذهبی است می تواند با یک برنامه ریزی علمی علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم این شهر منبع درآمدی پایدار و  خوبی برای شهرداری شوشتر بشود.

– شورای شهر باید در کارهایش شفاف سازی مدنظر داشته باشند و با ایجاد یک سایت مردم شهر دارالمومنین شوشتر را که به آنها اعتماد کرده و به پارلمان شهری فرستادند در جریان مصوبات و تصمیم های خود قرار بدهند و به پیشنهادات و انتقادات مردم توجه و آنها را بررسی و اجرا کنند.

– شورای دوره ی ششم باید به تمام مناطق شوشتر نگاه یکسانی داشته باشد و در توزیع خدمات و امکانات عدالت را رعایت کند و  مناطق حاشیه و محروم که در این چند دوره کمتر رسیدگی  و توسعه ی کمتری داشتند نگاه ویژه داشته باشد.

– اعضای شورای شهر، شهردار بارها از تریبون ها و …ذکر کردند که حدود ۱۲ درصد از درآمدهای ناشی از  عوارض و … حصول و محقق می شوند و مردم شهر کمتر به پرداخت عوارض سالیانه رغبت نشان می دهند. شورای دوره ی ششم با یک تحقیق و پژوهش علمی باید دلایل آن را کنکاش و بررسی و با راه حل های منطقی و علمی و قابل اجرا اعتماد مردم را جلب نمایند و این اعتماد در صورتی بوجود میآید که مردم در محل و شهر خود نتیجه این پرداخت ها را ببینند و آن را لمس کنند.

-شورای دوره ی ششم در ساختار اداری شهرداری شوشتر یک بازنگری و نظارت دقیقی داشته و اتوماسیون اداری شهرداری اصلاح تا مردم در کمترین زمان و مراجعه ممکن بتوانند مجوزها و…خود از شهرداری را بگیرند.

-شورای دوره ششم با مشورت و هماهنگی سایر سازمانها و نهادها مکان های تفریحی و گردشگری را در شهر شوشتر سروسامان و سازماندهی و به وضعیت خیابان ها و شغل های مزاحم در محلات رسیدگی و آنها را در محل های اختصاصی تجمیع تا دسترسی مردم شوشتر و شهرهای نزدیک به آنها سهل و آسان شود تا شوشتر به قطب اقتصادی و تجاری تبدیل شود.

انشاءالله شورای دوره ی ششم با همدلی و صمیمیت، جلب اعتماد مردم و انتخاب شهرداری شایسته بتوانند چرخ های توسعه ی شوشتر را روان و یک دوره ی ماندگار از خودشان در ذهن مردم شوشتر به یادگار بگذارند و بعد از چهار سال خدمت در شورای دوره ی ششم، مردم از آنها راضی باشند.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=9956

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: