حجة السلام ابراهيم ظاهري؛

رسالت رسانه

رسالت رسانه
رسانه علاوه بر اینکه خود «قدرت» است می تواند منشأ «قدرت» نیز باشد.آنچه که در یک جامعه می تواند به سهولت بستر «قدرت» را فراهم کند ، مقوله «فرهنگ» است؛

قطعا” یکی از قدرتهای برتر معاصر «رسانه» و فضای «سایبر» می باشد.

رسانه علاوه بر اینکه خود «قدرت» است می تواند منشأ «قدرت» نیز باشد.آنچه که در یک جامعه می تواند به سهولت بستر «قدرت» را فراهم کند ، مقوله «فرهنگ» است. یکی از عوامل بنیادی مؤثر در «فرهنگ» بلکه تأثیر گذار ترین آنها در زمان ما «رسانه»ها می باشند.

«رسانه» می تواند در جهت تقویت بنیادهای فرهنگی پذیرفته شده در جامعه مؤثر باشد،هدایت و مدیریت «فرهنگ» و افکار عمومی جامعه را به عهده گرفته و در امر توسعۀ فرهنگی و معرفتی جامعه نقش ارزشمندی را ایفا کند.

«رسانه» متعهد در جهت گسترش دین ، اخلاق ، امید ، نشاط ، پویایی ، بصیرت ، آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی و غیره نقشی بی بدیل دارد. «رسانه» ارزش محور و «خودی» رسانه ای است که در مقابل تهاجم همه جانبه دشمن ، «تمام قد» وارد عرصۀ کار زار شده ، با روشنگری و «تبین» که کار اصلی «رسانه» می باشد ، جامعه رامصونیت سازی کرده ، توطئه و نقشۀ دشمنان را قبل از اثر گزاری نقش بر آب کند و از این طریق قدرت سیاسی ، فرهنگی ، و بین المللی جامعه خود را در تراز جهانی بالا برده ؛ با بسیج و جهت دهی به افکار عمومی در جهت اعتلای اسلام ،کشور، ملت ،آرمانها، و ارزشهای والای «خودی» در تقویت قدرت موجود تلاش کند.
چنین «رسانه» ای قابل تقدیر و تحسین می باشد و مدیران چنین «رسانه» هایی قهرمانان واقعی جامعه خواهند بود. مدیریت«رسانه» امروز رسالتی بس سنگین و مهم است ، حفظ این رسالت در مرحله نخست به عهدۀ «اصحاب رسانه» می باشد که خود «متولی» این امر محسوب می شوند ، و در مرحله بعد مسئولین و آحاد جامعه شایسته وبایسته است به گونه ای از «رسانه»و«اصحاب رسانه»،حمایت کنند که زمینه ی تحقق این رسالت عظیم یعنی تبیین را فراهم آورند.

«رسانه»درواقع ابزار «تبیین »است.«تبیین »حقایق درجهت تحقق وتقویت «فرهنگ»انسان ساز؛درواقع«تبیین»حقایق درجهت تحقق عدالت ،رفع محرومیتهای اجتماعی وایجادبستراحقاق حقوق آحادجامعه به عهده«رسانه»می باشد. چنین رسالتی، مسؤلیتی بس سنگین به عهده ی «متولیان امر»می گذارد که حفظ آن سعی وافر می طلبد.
با توجه به رسالت«رسانه» ومیزان تاثیر گذاری واهمیت آن،«اصحاب رسانه»هم بایستی علاوه برویژگیهای عمومی این حرفه ،دارای «شاخصه»هایی ویژه باشند.
در راستای این رسالت مهم،ویژگی هایی لازم است ازجمله: تقوا،علم، بردباری،نجابت،کیاست(زیرکی)،شجاعت وغیره که«اصحاب رسانه»و«خبرنگاران محترم» درحفظ وتقویت این ویژگیها باید سعی بلیغ بنمایند.

زیراهمانگونه که پیامبر اکرم حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلّم)فرمود: «لک ّل شیء آفه»برای هر چیزی آفتی وآسیبی وجود دارد.هرکدام از این فضایل را رذیله ای تهدید می کند که به اختصار اشاره می شود.آسیب دین داری وتقوا،سوء ظن است.آسیب علم، فراموشی است.
آفت بردباری،سبک سری است.آسیب نجابت،کبر وخود برتر بینی است.آسیب کیاست(زیرکی)،خودستایی وآسیب شجاعت هم تعدی وسرکشی است.
خداوند به همه ما توفیق کسب فضایل ورفع ودفع رذایل را عنایت فرماید.ان شاءالله.
درپایان ضمن گرامی داشت سالروز ۱۷ مرداد و روز خبر نگار، از تلاشها وزحمات طاقت فرسای «اصحاب رسانه» به ویژه«خبرنگاران محترم»تقدیر وتشکر وحق شناسی می نماییم وآرزوی توفیق بیشتر این عزیزان را درعرصۀ«رسانه»ودرجبهه حساس«جنگ نرم»ازخداوند متعال مسئلت داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر