هجمه غفلت و اهمال کاری با چاشنی لجاجت

مصطفی رسائی_روزنامه نگار:

جدا از عملکرد ضعیف و پرحرف و حدیث شهرداری شوشتر در این دوره که نمره قبولی نخواهد گرفت، به نظر می آید مشکل اساسی ما شورای شهر پریشان و بی برنامه ی شهرمان است این در حالی است که امروزه و در روند پرشتاب شکل گیری اجتماعات مدرن، شهرها به عنوان مرکز مهم فعل و انفعالات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی به شمار می روند، در این میان نقش مدیریت جامع شهری و در راس آن دو نهاد شهرداری و شوراهای اسلامی شهر در فرایند تحول و توسعه شهری بی بدیل می باشد.

شهروندانی که با هزاران آرزو و امید در این دوره نمایندگانی را که با شعار شورای متخصصین و با وعده تحول در مدیریت شهری وارد گود انتخابات شده بودند، به شورا فرستادند ( تا شاید گره ای از کار خلق بازکنند و افقی تازه به فرداهایی روشن برای شهر رقم بزنند) البته از همان ابتدا مشخص بود که با این ترکیب شورا شاهد این مهم باشیم که لجاجت جای خود را به منطق متوازن در همه حوزه های شهری بدهد.

از همان ابتدای شروع بکار شورای ششم موضوع ۴+۳ که به شکلی دراماتیک خود اعضای شورا به کلاف سر در گم اختلاف دچار شدند و الان نیز هیچ نقطه ی روشنی به اصلاح امور دیده نمی شود و می توان گفت که امروز و پس از گذشت بیش از یک سال از به روی کار آمدن شورای ششم شهروندان هر روز از عملکرد ضعیف، منفعلانه و بی تدبیری های مداوم این گرامیان در بسیاری از حیطه های تحت مدیریت این نهاد ناامید تر شده و عطای لطف شورا را در ارتقاء سطح فرهنگ و اعتلای اجتماعی و اقتصادی شهر به لقایش بخشیده اند.

در این مدت شوراییان نه تنها اقدام مثبت و عملی نسبت به حل مشکلات شهری و حتی نسبت به انجام وعده های انتخاباتی خودشان انجام نداده اند بلکه پس از شروع به کار شورای فعلی بسیاری از طرح ها و پروژه های مصوب شده قبلی یا متوقف شده یا انجام آنها روند بسیار کندی پیدا کرده است.

این هجمه غفلت و اهمال کاری با چاشنی لجاجت در خصوص انتخاب شهردار در حالی رخ می دهد که با گذشت بیش از یک سال از عمر شورای شهر نتوانسته یک آرامش را به مجموعه بلدیه تزریق کند و این تئوری را در ذهن مخاطب شهری متبادر میسازد که آیا واقعاً برخی از اعضای شورا فرق بین دوغ و دوشاب را میدانند یا خیر؟ براستی شورا ی شهر چه برنامه ای برای انتخاب شهردار دارد؟ آزمون و خطا در مدت گذشته کافی نیست؟

در این میان و باتوجه به تعریف وظایف شوراها که آنها را ، علاوه بر شرکت در فرایند تصمیم گیری و سیاستگزاری که از طریق وارد کردن نظرات مشورتی صورت می گیرد، از اختیارات و صلاحیت اجرایی چندی نیز برخوردار می باشد ( البته جنبه عملی و اجرایی در شوراهای اسلامی نسبت به ابعاد نظری و مشورتی آن از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد) اما در این میان شورای شهر ازمنظرفعالیت های عمرانی،تفریحی وفرهنگی .. یعنی مواردی که از مهم ترین وظایف شوراها است تقریبا چیزی برای ارائه ندارد شاید انتظار نگارنده از شورای متخصصین کمی بالا باشد چون شهری که شهردار ندارد چگونه میتواند در حوزه فعالیت های شهری موفق باشد.

اما در دوره حساس کنونی نیاز است به موضوع انتخاب شهرداری لایق و پاکدست کمی پرداخته شود و این خود جای سوال است

چرا باید بیش از پیش زمان را از دست داد و به کل کل های انتخاباتی دامن زد و انتخاب شهردار را به تعویق انداخت؟ چرا با وجود داشتن پتانسیل های فراوان در حوزه نیروی انسانی متعهد و کاردان در شهرداری شوشتر نیاز مبرم شهر به مدیریت جامع شهری و مدنی را نادیده بگیریم؟ شورای شهر این نهاد در ایفای نقش اثرگذار خود ناتوان بوده است، البته این مهم به روشنی نشان می دهد که عرصه مدیریت شهری نیاز به وکلایی کارآزموده و باتجربه دارد.

پر واضح است وکالت در شورای شهر با فضای مجازی و فعالیت های اینستاگرامی توفیر فراوان دارد شاید یکی از مهمترین مشکلات شورای فعلی شهر در این بازه ی زمانی این باشد که برخی از افراد شورا بدون تجربه و فاقد پیشینه علمی و فرهنگی کافی برای تکیه بر این مسند هستند. در این میان ترکیب شورا که ترکیبی ناهمگون از صنف ها و سنین مختلف با دورنمای فکری متفاوت است بر این مشکلات افزوده است و خبرها حاکی از این است که برخی از اعضای شوراء خود را بر باقی اعضاء ارجح دانسته و روح اصلی شورا که همان مشورت و شور است را فراموش کرده و بعضا و به صورت فردی برای مسائل مدیریتی شهر تصمیماتی خارج از صحن شورا می گیرند که این نیز جای بسی حیرت است.

این عملکرد ضعیف وکم کاری های صورت گرفته از چشم شهروندان پنهان نمانده اما متاسفانه مردم شوشتر خروجی قابل قبولی از این نهاد پس از گذشت یک سال نمی بینند نا امید و سرگشته در برابر وضع موجود تا حدودی بی تفاوت شده و حوصله ای برای اعتراض ندارند.

این در حالی است که شورا ها به عنوان نهادهایی که مستقیما توسط مردم برگزیده می شوند وظیفه پاسخگویی و شفاف سازی در برابر شهروندان را دارندو چه خوب بود که در این بین شهروندان از شورای شهرشان مطالبات شهری خود را پیگیری کنند و شورای محترم شهر نیز مانند قریب به اتفاق اکثر شوراهای اسلامی شهرهای کشور، خود را موظف به ارائه گزارش عملکرد یک ساله به همشهریان می دانست. در پایان ذکر این نکته ضروری است که باید به شوراهای اسلامی شهر به عنوان فرصت مناسبی جهت توسعه و آبادانی هر چه بیشتر شهر نگاه کرد و روشن است که تا کنون وجود این شورا ها در بیشترمناطق کشور دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه داشته است، همچنین به اعضای محترم شورای شهر  شوشتر یادآوری می کنیم که عضویت در این نهاد فرصتی تکرارنشدنی برای آنان می باشد تا با خدمت صادقانه و خالصانه خود یاد و خاطره ای نیک از خویش به یادگار بگذارند.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=10392

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: