کد خبر : 4829
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1393 - 9:45
648 views

شبکه های اجتماعی مجازی، آزمونی شیرین در عصر عاشورای شوشتر

شبکه های اجتماعی مجازی، آزمونی شیرین در عصر عاشورای شوشتر

پایگاه تحلیلی خبری سفیر شوشتر: این روزها پدیده نوین و منحصربه فردی که در میان جوامع به شدت جای پای محکم و استواری یافته است همین “شبکه های اجتماعی مجازی” است.  شبکه هایی که به یمن وجود تکنولوژی و فناوری پیشرفته و خلاقانه دنیای پرشتاب امروزی، از درون رایانه های پرحجم، سنگین و غیرقابل جابه

پایگاه تحلیلی خبری سفیر شوشتر:

این روزها پدیده نوین و منحصربه فردی که در میان جوامع به شدت جای پای محکم و استواری یافته است همین “شبکه های اجتماعی مجازی” است. 

شبکه هایی که به یمن وجود تکنولوژی و فناوری پیشرفته و خلاقانه دنیای پرشتاب امروزی، از درون رایانه های پرحجم، سنگین و غیرقابل جابه جایی جاخوش کرده در ادارات و منازل بیرون آمده، سرکی شتاب آلود و گذرا به لپ تاپ های خوش خط و خال کشیده و درحال حاضر در وسایل کوچک و جمع و جور و اعتیادبرانگیزی به نام تلفن همراه، با هزاران شکل و شمایل رعنا و دلفریبشان، خوش رقصی و عشوه گری می کنند و قدرت و توانایی بی هماورد خود را در تجمیع، انتقال و بروزرسانی آراء و افکار کاربران رو به افزایش این قبیل فناوری ها به گونه ای حیرت انگیز و روزافزون به رخ می کشانند.

این پدیده گرچه آغازی کند در سال های ابتدایی قرن بیست و یکم داشته اما اکنون چنان رشد سرسام آور اعجاب انگیزی از خود به نمایش گذاشته که می توان به جرأت و بی واهمه اذعان داشت فردی نیست که به نحوی از انحاء از یکی از این شبکه های اجتماعی بر پایه اینترنت یا سیستم های دیگر ماهواره ای و تلفن های همراه استفاده نکرده یا شاهد استفاده از آن نبوده باشد.

شبکه های اجتماعی مجازی در جامعه در حال گذار امرز ایران نیز آغازگر و ایفاکننده نقشی پیشرو و موتور محرکه خواست های متنوع و عمومی اجتماعی شده است که این خود سبب فراتر رفتن الگوی ارتباطات فردی و گروهی از شکل ساده و سنتی آن به صورتی پیچیده، مدرن و حتی به تعبیری فراملی درآید.

بارها و بارها از زبان صاحبنظران این حوزه شنیده شده است که کار به جایی خواهد رسید که شبکه های اجتماعی تعریف و توصیفی تازه و متحول کننده از حیات فردی و جمعی ارایه و نمایش خواهند داد. به معنای دیگر سخن، در آینده نزدیک هرچه در عالم واقع و حیات موجود رخ می دهد؛ در فضای مجاز و انتزاعی شبکه های اجتماعی قابل ترسیم و ردیابی خواهدبود.

همزمان با همه گیر شدن این پدیده قرن بیست و یکمی شاید سخنی گزاف و باطل نباشد اگر بگوییم تبدیل تهدیدهای در ظاهر ترساننده و فلج کننده آن به فرصت های ناب و سرنوشت ساز برای جامعه، تغییر نگرش ساختاری و ریشه ای مردم، مدیران و مسئولان دولتی را می طلبد تا با دیدی ژرفا سنج و فرانگرانه و به دور از حب و بغض به این پدیده جهانی کننده فرهنگ ها بنگرند و به جای تشویش و هراس از افکار و اوهام تهدید پندارانه، توطئه انگارانه و دشمن محورانه به سمت و سوی خلق بستر و فرصتی بدیع سرشار از منفعت و سودآوری برای گسترش و تحکیم پایه های فرهنگ اصیل، غنی و پررمز و راز ایرانی – اسلامی میل و سیر نمایند.

مثال بارز و مصفای این مدعا را می توان همتی صادقانه و متکی بر باورها و سنت های اصیل ایرانی – اسلامی در عصر عاشورای ۹۳ در شهر تاریخی شوشتر دانست که پیشنهادی کوتاه و موجز در قالب چند کلمه در یکی از گروه های اجتماعی مجازی فعال در مسایل شهری، چنان پاگرفت و بالید و سر بر آورد که موجد حرکتی بی بدیل، مردمی، همگرایانه و مشارکت جویانه شد و شاید در تاریخ اجتماعی معاصر شوشتر، این حرکت از اولین نمونه های همیاری و مشارکت جمعی افرادی از هر جنس و سن و پایه اجتماعی بود که مجال بروز و ظهور و خودنمایی می یافت.

ناگفته نماند در این مسیر، رسانه ها، اهالی قلم و فعالان شهری و اجتماعی نقشی پررنگ و ماندگار ایفا نمودند و در هر صورت هرچه بود خلق موج و حرکتی شورانگیز و ناب بود که از درون مردم جوشید و مسئولین را نیز با خود همراه نمود و ممارست باهم بودن و ساده انگاشتن هر کار درظاهر سخت را در فضایی آکنده از معنویت و دیگرخواهی به منتها درجه مثبت خود به انجام رسانید.

از ظرفیت های عظیم این شبکه ها و گروه های اجتماعی مجازی می توان در همه زمینه ها و حوزه های روابط و تعاملات فردی، گروهی و شهروندمدارانه استفاده موثر و واقعگرایانه کرد.

و البته روزی فراخواهد رسید که هر چه در عالم واقع می اندیشیم، چه نیک و چه بد، ماحصل خیر و شرش را در عالم مجاز و انتزاع، بی برو و برگرد برداشت خواهیم نمود.

یاعلی مدد 
روزبه خدادادی

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر