۹۰ درصد اشیای تاریخی مکشوف نیرو انتظامی از قاچاقچیان جعلی هستند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شوشتر گفت: ۹۰ درصد اشیای کشف‌ شده توسط نیروی خدوم انتظامی شهرستان جعلی هستند.

به گزارش سفیر شوشتر، علی‌محمد چهارمحالی امروز اظهار کرد: ۹۰ درصد اشیای کشف‌ شده در شهر شرافت توسط نیروی انتظامی جعلی هستند و این مسئله به نیت جاعلان و قاچاقچیان برای کلاه‌برداری از این طریق صحه می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه اشیای کشف‌ شده توسط کارشناسان خبره بررسی‌ شده‌اند، اضافه کرد: کارشناسان خبره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از این اشیا دیدن کرده‌اند و حتی دکتر مهدی رهبر نیز این اشیا را دیده و بر جعلی بودن آن‌ها گواهی داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شوشتر با تاکید بر اینکه اشیای کشف‌ شده تا حد زیادی دست‌ساز هستند، عنوان کرد: سفال‌ها، سکه‌ها و … همگی دست‌ساز بوده و در بازدید اولیه به جعلی بودن آن‌ها می‌توان پی برد.

چهارمحالی در ادامه بر شگردهای حرفه‌ای این گروه نیز اشاره کرد و افزود: این گروه قاچاقچی برای گمراه کردن مردم و افرادی که برای نقشه‌های شوم کشیده بودند، شگردهای حرفه‌ای به کار بسته‌اند که به دلیل برخی ملاحظات از این شگردها سخنی به میان نمی‌آوریم.

وی با تاکید بر اینکه برخی از این اشیا از شهرهای مجاور شوشتر به این شهر منتقل‌ شده‌اند، گفت: یکی از شهرهای مجاور شوشتر مرکز ضرب سکه‌های تقلبی بوده و بسیاری از این سکه‌ها از این شهرستان به شوشتر منتقل‌ شده است.

چهارمحالی خاطرنشان کرد: برخی از سینی‌های مسی موجود در این اقلام کشف‌ شده با شگردهایی ویژه مبتلا به عرضه برنز شده‌اند و این مسئله باعث شده تا بسیاری با دیدن این سینی‌ها به تاریخی بودن آن‌ها گواه دهند درصورتی‌که این اتفاق با شگردهایی خاص اتفاق افتاده که نشان از حرفه‌ای بودن این باند جاعل و قاچاقچی دارد.

وی تاکید کرد: البته ۱۰ درصدی از این آثار مکشوفه تاریخی و دارای آرش تاریخی بسیار زیادی هستند که به این دلیل می‌کوشیم تا این آثار در مکانی امن نگهداری شوند تا موزه‌ای برای شهرستان شوشتر راه‌اندازی شده و این آثار در این موزه به نمایش گذاشته شوند.

شهرستان شوشتر با داشتن دهمین اثر تاریخی ثبت جهانی در خود از داشتن موزه‌ای ایمن و جامع محروم است.

منبع:فارس

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=4831

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: