دانشگاه آزاد یک موسسه انتفاعی نیست/نباید با بالا رفتن تورم شهریه ها افزایش یابد

عکس خبر از آرشیو/

دانشگاه آزاد یک موسسه انتفاعی نیست/نباید با بالا رفتن تورم شهریه ها افزایش یابد

در گفت و گوی اختصاصی سفیرشوشتر با معاون هماهنگ کننده دانشگاه آزاد در استان خوزستان در خصوص دلیل متکی بودن دانشگاه های آزاد بر شهریه دانشجو و راه های مختلف درآمد زایی دانشگاه آزاد و چگونگی برون رفت از این مشکل را در زیر میخوانید :

دکتر علی بختیارپور اظهار کرد : در اینکه دانشگاه آزاد در جهت گیری راهبردی فاصله بگیرد از متکی بودن بر شهریه دانشجو جهت گذراندن امورات هیچ شکی نیست. این هم به دلیل این است که اساس دانشگاه آزاد بر انتفاع نبوده است دانشگاه آزاد یک موسسه انتفاعی نیست و این هم با این مکانیزم که هر وقت تورم بالا برود ما از شهریه را افزایش داده تا هزینه های دانشگاه را تامین بکنیم یعنی تورم را به مردمی منتقل بکنیم که مطالبه تحصیل عالیه را دارند این با منویات ابتدایی تشکیل دانشگاه آزاد که بحث عدالت تحصیلات تکمیلی را دارد در تناقض است.

وی به خبرنگار سفیر شوشتر گفت : دانشگاه آزاد جهت گیری خود را به این شکل تغییر داده که در دو اصل : ۱ – فعالیت های دانش بنیان برای درآمد. ۲- فعالیت های اقتصادی و مشارکت های اقتصادی.

رئیس انتصابات دانشگاه آزاد در خوزستان در خصوص فعالیت های دانش بنیان برای درآمد گفت : فعالیتهای دانش بنیان برای درآمد یعنی فعالیتی که ما بتوانیم خدمات فنی بفروشیم چون تا کنون ما در هیبت یک بانگاه اقتصادی یا یک شرکت دانشی و تکنولوژیک ظاهر نشده بودیم الان به سختی میشود تصور کرد که بتواند به سرعت همچین جهت گیری داشته باشد و عملا از این مطلب منابع نقدینگی را تامین کرد  و نتیجه این کار مستلزم زمان لازم است .

دکتر بختیارپور افزود : مراکز رشد را در دانشگاه آزاد مقارن با پارک های علم و فناوری در دانشگاه های دولتی تاسیس شده که با فضاهایی که ایجاد میکنیم فرصت میدهیم به شرکتهایی که از نظر دانشی و تکنولوژیک در سطح مطلوبی هستند ولی توان مالی خوبی ندارند این فضاها را در اختیار این شرکتها قرار میدهیم تا بتوانیم برای دانشگاه آزاد درآمدزایی ایجاد کنیم .

در اصل دوم به فعالیتهای اقتصادی اشاره کرد و گفت : این فعالیتها هم باید رنگ و بوی دانشی داشته باشند و این به این معنا نسیت که ما به سراغ فعالیتهایی برویم که هیچ سنخیتی با دانشگاه و علم نداشته باشند.

دانشگاه آزاد در همه واحدهای دانشگاهی استان خوزستان شورای اقتصاد دانش بنیان وجود دارد بخاطر اینکه این فعالتها به مراکز اجرایی شهرها وصل شود فرمانداران محترم هر شهرستان بعنوان عضو و از طرف نماینده تام الختیار دانشگاه آزاد در استانهای خوزستان و چهارمحال بختیاری حکم های صادر شده که راه پیوند دانشگاه به فعالیتهای اجرایی تسهیل شود.

وی ابراز امیدواری کرد : به مرور دانشگاه آزاد وارد فعالیتهای اقتصادی میشود تا اینگونه با بدست آوردن منابع مالی ، این درآمد ها را صرف هزینه های خود کند تا به این وسیله بتواند هزینه آموزش را برای مردم با نرخ های مناسب ارائه کند.

وی در پایان اشاره کرد : از فرمانداران تقاضا دارم نظر به بخشنامه استاندار محترم مبنی بر لزوم تقید دستگاههای اجرایی استان در باب خرید کالا و خدمات از سطح استان صادر فرمودند ، فرمانداران در این خصوص دقت نظر کافی را داشته باشند و بدانند در سطح استان قابلیتهای فنی بسیار زیادی وجود دارد ، برای اینکه در حوزه مسائل مختلف دانشی چه فنی و چه غیر فنی خدماتی ارائه دهیم ، حتما از ظرفیت دانشگاه های استان  استفاده شود و منابع مالی صنایع و دستگاهای اجرایی در استان به هر شکل بیرون از استان هزینه نشود.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=5549

۲ نظر

  • سلام.
    خسته نباشید دارم خدکت سایت وزین سفیرشوشتر که به امور مختلف میپردازه .
    دکتر بختیارپور از مدیران قدیمی و دوستداشتنی دانشگاه هستند خدا حفظش کنه

  • باسلام.
    باعث افتخار ماهستی آقای دکتر برایتان آرزوی موفقیت دارم.
    به امید خدا روزی بتوانی با داشتن مسئولیتی بزرگتر به کشورت خدمت کنی.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: