از اهداف پشت پرده انتخابات تا فرافکنی اذهان عمومی/ اهداف رسانه فاقد مجوز روشنگری یا منافع شخصی؟! قضاوت با مردم

از اهداف پشت پرده انتخابات تا فرافکنی اذهان عمومی/ اهداف رسانه فاقد مجوز روشنگری یا منافع شخصی؟! قضاوت با مردم

سفیر شوشتراز اهداف پشت پرده انتخابات تا فرافکنی اذهان عمومی در شوشتر توسط یکی از رسانه های فاقد مجوز در شوشتر گزارش می دهد. مدتی است نوشته‌ای با تیتر خلاقانه و موشکافانه! “یکی از اهداف پشت پرده تشکیل یک ائتلاف خطرناک انتخاباتی در شوشتر” و به عنوان “گزارش” از سوی یکی از “دوستان داعیه‌دار رسانه

سفیر شوشتراز اهداف پشت پرده انتخابات تا فرافکنی اذهان عمومی در شوشتر توسط یکی از رسانه های فاقد مجوز در شوشتر گزارش می دهد.

مدتی است نوشته‌ای با تیتر خلاقانه و موشکافانه! “یکی از اهداف پشت پرده تشکیل یک ائتلاف خطرناک انتخاباتی در شوشتر” و به عنوان “گزارش” از سوی یکی از “دوستان داعیه‌دار رسانه و قلم” شهرستان شوشتر در گروه‌های اجتماعی پرجمعیت فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و البته جوابیه‌هایی هم به صورت کوتاه و بعضا با ادبیاتی خاص به آن داده شده‌است.
در این نوشته هدفم این است که اولا تلنگری به خود و سپس آن دوست داعیه‌دار زده‌باشم که مراقب باشیم در ازای هر قیمتی، قلم خود را به گردش در نیاوریم و باعثث سرافکندگی خود و احیانا برخی “دیگران!” نشویم و از سوی دیگر این را در نظر داشته باشیم که به یمن وجود رسانه‌های مکتوب و مجازی، شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی بی‌شمار، گفتمان انسان امروزی از مونولوگ و تک صدایی به دیالوگ و چندصدایی تغییر یافته و دیگر دوران این که انتظار داشته باشیم هرکاری که دلمان خواست و هر حرفی که میلمان کشید را با عنوان “گزارش”، “تحلیل”، “خبر” و “شعار” و … به خورد خلق‌الله بدهیم و همین خلق‌الله هم بالاجبار و به‌ناچار فقط “به‌به” و “چه‌چه” کنند و ما هم از این وضعیت خوشآیند و بلامنازع خوش مان بیاید و لذت ببریم و به خودمان هم بلاتشبیه لقب “فلانِ مردمی” و “بیسارِ برتر” بدهیم؛ تمام شده و گذشته است.
الان هر حرفی که زده می‌شود و هر مطلبی که نوشته‌ می‌شود اگر از خاستگاه منطقی و صحیحی نشات گرفته باشد؛ قطعا مورد توجه خواص و عوام قرار می‌گیرد وگرنه در غیر این صورت منتقدین، بی‌رحمانه بر آن تاخته و خرده می‌گیرند و طالب دلایل و مستندات و ریشه‌های آن می‌شوند و گاهی به حال کسی که بی‌دلیل و بی‌توجه به وضعیت امروز بخواهد حرفی ناپخته و نسنجیده بزند، توهینی ناروا به فردی یا قومیتی روا دارد، تحلیل مغرضانه‌ای ارائه دهد و بدتر از آن به صورت وسیع در معرض همگان قراردهد که قطعا باعث هتک حرمت و شخصیت خود خواهدشد و خود را مضحکه خاص و عام خواهد کرد.
در خصوص نوشته‌ای که در اول همین بحث از عنوان خلاقانه‌اش رونمایی شد چند نکته هست که به صورت تیتروار به آنها اشاره می‌کنم:
۱- تفکرات “القاء‌کننده” متن به خوبی پختگی و انسجام نداشته و این همه کلمه‌ها و جمله‌ها و افعال اشتباهی که سر هم شده است تنها یک پیام را می‌خواهد به مخاطبانش برساند: “ائتلاف”ی نشات گرفته از “اتاق فکری” قبل از “انتخابات” پیش رو در شهر “شوشتر” در حال وقوع است که اولا “خطرناک!” است؛ دوما “بد!!” است؛ سوم اینکه “ضد قومیت!!!” است!؛ چهارم “ضد نماینده!!!!” فعلی شهرستان است! و آخر اینکه “اولین بار!!!!!” است که این کار بد در حال انجام است.
۲- کسی که این پیام را “گرفته” و تبدیل به متن کرده‌است از بار حقوقی و معنایی کلماتی مثل “خطرناک”، “اتاق فکر”، “قومیت”، “ائتلاف”، “انتخابات”، “شورای شهر”، وو حتی “گزارش” و فرق آن با “تحلیل” و “خبر” و کلماتی از این دست هیچگونه آشنایی نداشته که هیچ؛ بلکه در واقع با گشاده‌دستی جاهلانه‌اش در استفاده ناشیانه و نابخردانه از این کلمات با بار معنایی بعضا متناقض و چندش آور در کنار استفاده مکرر و نابه‌جا از نام نماینده محترم شهرستان؛ تقریبا مفهوم و پیامی کاملا برعکس خواسته موردنظر خود را به مخاطبان فخیم، فهیم و حساس منتقل کرده‌است.
شوری آش تا آن حد بوده‌است که حتی نزدیکترین و سرسخت‌ترین حامیان تاثیرگذار نماینده کنونی شهرستان هم از آن تبری جسته و اعلام کرده‌اند که با وجود “فلانی”” دیگر نماینده محترم نیازی به دشمن ندارد.
این یعنی “دفاع بد” و “گل‌به‌خودی” که لازم است در این خصوص فکری عاجل صورت گیرد‌.
۳- برای این برادر “گزارش‌نگار” گرامی بایستی رزومه‌ای درخشان به صورت فیلمی مستند تهیه و گردآوری شود تا خود به چشمان خود چرخش‌های از ۱۰ و ۲۰ تا ۱۸۰۰ درجه‌ای و حتی گاهی ۳۶۰ درجه‌ای‌اش را به صورتی کاملا فشرده مشاهده و سپس کلاه گشاد خود را قاضی نمایند که سرهم بندی جملاتی با عنوان‌های آنچنانی و متناسب با موقعیت‌های زمانی- لحظه‌ای، چه لطماتی سخت و تحمل‌نشدنی را می‌تواند به شخص و شخصیت خودشان وارد کند که دیگر نه از “تاک” نشانی بماند و نه از “تاک‌نشان”.
کار به جایی رسیده‌است که دیگر از لپتاپ و تبلت حرفی شنیده نمی‌شود و واژه‌های جدیدتری مثل عطر و ادکلن و عروسک مترادف با بعضی نوشته‌ها در عرصه فضاهایی مجازی اجازه عرضه و جولان پیدا می‌کنند.
۴- اگر حافظه تاریخی‌مان را مرور کنیم یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس اخیر به یمن برنامه‌ریزی چندساله و جلسات مستمر روزانه و شبانه در دوره نماینده قبلی با محوریت شخص خود- که در آن موقع، هم کار خوبی بود و هم طرفداران زیادی داشت- ائتلافی با نامی زیبا برای شورای شهر قبلی که تا چند ماه دیگر زمان خدمتش به پایان می رسد را معرفی و اتفاقا با تجمیع آراء یک قومیت خاص و تفرق قومیت‌های دیگر -بنا به دلایلی- به پیروزی رساند که نتیجه درخشان و مثبت آن در انتخابات اخیر مجلس، خود را نشان داد و همین شورای برآمده از این ائتلاف تمام همت و توان خود را برای پیروزی شخص محور ائتلاف خود به کار گرفت که تبلیغات، سخنرانی‌ها، بنرها و بیلبوردهای آن زمان و … بر همگان روشن و واضح است و دیگر نیازی به بازگویی مجدد آن نیست.
اگر واژه‌های جلسات شبانه‌روزی، اتاق فکر، ائتلاف و قومیت “خطرناک” و “بد” هستند بایستی در آن دوره هم با آنها برخورد می‌شد و شاخک‌های حساس برخیی خبرنگاران برتر می‌جنبید و احساس نگرانی‌ها بروز داده‌می‌شد و اگر در آن دوره این کارها درست بوده‌است پس برای زمان حال نیز کاری درست محسوب می‌شود؛ مگر اینکه افکار شخص “القاءکننده” متن، حول این تفکر بچرخد که “ائتلاف فقط زمانی خوب است که من محور آن باشم” و یا این که “ائتلاف فقط زمانی خطرناک نیست که بختیاری ها در آن کاره‌ای نباشند” و لاغیر …
اتفاقا این تفکر، تفکر دگماتیک، تمامیت‌خواهانه و بدعتی خطرناک و خانمان برانداز است که لازم است به بانیان و مروجانش تذکر جدی داده‌شود تا وارد بازی خطرناکی ازز این دست تفکرات پوچ و بی اساس نشوند که قطعا سرانجام خوبی نخواهدداشت.
۵- اگر نویسنده به اصطلاح این گزارش نمی‌داند، حال بداند که اتفاقا ائتلاف‌های دیگری هم در حال شکل‌گیری است و این جای خوشحالی هم دارد.
برخی بی سر و صدا پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند و سعی کرده‌اند تا ائتلافشان را در خفا به پیش ببرند و علاوه بر بختیاری از قومیت‌های دیگر هم بوده‌اند و همچنان منتظر اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها هستند تا به صورت علنی فعالیت تبلیغاتی خود را شروع نمایند.
خوشبختانه یا بدبختانه این ائتلاف‌ها وجه مشترک همگی‌شان این است که در مساله قومیت به صورت پررنگ اتفاق‌نظر دارند و در مرحله بعدی از شایسته‌ترین‌هایی که ازز فیلتر تایید نهایی می‌گذرند استفاده خواهدشد و قطعا انتخابات آینده، مبارزه بین لیست‌های ائتلافی خواهدبود و برنده، آن لیستی است که وفاق و همدلی و مقبولیت بیشتری را به دست آورد و اگر هم شخصی خارج از لیست هر ائتلافی بنا بر وجهه کاریزماتیک خود به حداقل رای لازم برای حضور در شورا برسد، در بهترین حالت یک نظاره‌گر و تایید کننده یا نفی کننده صرف در برابر دیگران خواهدبود و دوامی بر رای و نظر خود در درازمدت نخواهد داشت و به ناچار پس از مدتی دنباله رو دیگران خواهدشد.
این تمرین‌های ابتدایی ائتلاف‌گونه و دور هم جمع شدن‌های مردمی را بایستی صمیمانه به فال نیک گرفت زیرا که جای خالی احزاب نداشته را پر می‌کنند و جلوی تک‌روی‌ها، فردگرایی‌ها و واگرایی‌های هزینه‌زای ناشی از آن را می‌گیرند و سبب جمع‌گرایی و احترام به رای درست برآمده از مردم سالاری دینی و افزایش حس مسئولیت پذیری افراد جامعه می‌شوند.
لازم است از این برادر “گزارش‌نگار” محبوب مردمی هم تقاضا شود در این باره هم گزارشی تهیه بفرمایند و از یافته‌های جدیدشان بگویند و اینکه آیا آن ائتلاف‌ها همم “خطرناک” و “بد” هستند یا اینکه باقی ائتلاف‌ها کبریت بی‌خطر هستند و فقط ائتلاف با محوریت ایل بزرگ بختیاری “خطرناک” و “بد” است و بایستی به انحاء مختلف منکوب و تخریب شود.
۶- در پایان لازم است از نماینده محترم شهرستان به جهت احترام به شهروندان شریف شوشتر و اقناع افکار عمومی تقاضا ‌شود تا نسبت به این قبیل مطالب بی‌ارزش و نوشته‌های تفرقه‌افکنانه و توهین‌آمیز به قومیت‌های شهرستان شوشتر که با اشاره مکرر به نام و جایگاه و گفته‌‌های ایشان در جاهای مختلف و به زبان و قلم برخی، بازگو می‌شوند؛ حساسیت بیشتری نشان داده و از طریق بیانیه رسمی موضع صریح و شفاف خود را اعلام نمایند که ما نیز همچون ایشان، مقلد آن یار محبوب سفر کرده(ره) و جانشین برحقشان، پیشوای محبوبمان، امام خامنه‌ای(مدظله العالی) هستیم که هدفشان جز خدمت به محرومان و مستضعفان نبوده و نیست.
و البته لازم است تا گفته شود که سکوت در این‌باره، افکار عمومی را به ناکجاآبادی سوق خواهدداد که قطعا زیبنده آن جایگاه وزین و بلندمرتبه نخواهدبود و در آینده ضرر وو خسران بزرگی را متوجه آن جایگاه خواهد نمود.

از خدا خواهم توفیق ادب
بی‌ادب محروم ماند از لطف ربّ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شهروند سه شنبه , ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

درود بر سفیر شوشتر که همیشه نگاهش به مردم بوده واقعا کاملا شفاف تحلیل و جواب داده شد احسنت
من به عنوان یک شهروند منتظر جواب نماینده محترم شوشتر هستم.
لطفا سئوال کنید چرا نماینده بیانیه می دهد و از طرف دیگر اینگونه در پیک شوشتر اسم نماینده برده می شود.
خدا بخیر کند

رضا سه شنبه , ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

با سلام خدمت سفیر شوشتر من فقط اخبار شما و شوشتر نامه رو نگاه میکنم چون میدونم همیشه با منبع و مورد تایید هستند/واقعا جوابیه بسیار خوبی داده شد چرا مسئولان برخورد نمیکنن با این رسانه بدون مجوز

انتخاب سردبیر