کد خبر : 3923
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهریور 1393 - 17:00
635 views

کارون ظرفیتی برای ساخت سد جدید ندارد/کشت برنج در اصفهان متوقف شود

کارون ظرفیتی برای ساخت سد جدید ندارد/کشت برنج در اصفهان متوقف شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: کوتاهی وزارت نیرو درخصوص تامین اعتبار انتقال نمک از مخزن سد گتوند به جنوب نه توجیه علمی دارد و نه عملی، قطعاً بی‌توجهی به این موضوع پروژه عظیم احداث سد گتوند را دچار چالش می‌کند. به گزارش سفیر شوشتر، سید محمد سادات ابراهیمی در

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: کوتاهی وزارت نیرو درخصوص تامین اعتبار انتقال نمک از مخزن سد گتوند به جنوب نه توجیه علمی دارد و نه عملی، قطعاً بی‌توجهی به این موضوع پروژه عظیم احداث سد گتوند را دچار چالش می‌کند.

به گزارش سفیر شوشتر، سید محمد سادات ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه آب برای محیط زیست مانند خون در رگ انسان است و همانگونه که انتقال خون موجودی به موجود دیگر می‌تواند کشنده باشد، گفت: انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر نیز می‌تواند تبعات منفی بسیاری در پی داشته باشد.

 نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید در بخش آب، ابعاد گوناگون اجتماعی، امنیتی، سیاسی و زیست ‌محیطی را در نظر داشته باشد، تصریح کرد: سدسازی بر روی حوضه کارون با توجه به اینکه این سد در اقلیمی قرار گرفته که متوسط بارش آن ۲۵۰ میلیمتر ولی تبخیر آن ۲۵۰۰ میلیمتر است باعث تبخیر شدید آب شده و وزارت نیرو باید به این نکات توجه داشته باشد.

سادات ابراهیمی ادامه داد:  در حالی که کارون توانایی ساخت سدهای جدید را ندارد و مورد فشار زیستی و اجتماعی است وزارت نیرو همچنان  با پافشاری درصدد ساخت سدهای جدید بر روی این رود  است.

تغییر اکوسیستم و افزایش مهاجرت از روستاها پیامد احداث سدهای کارشناسی نشده

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس  درباره آسیب احداث سد جدید بروی رود کارون اظهارداشت: شهرها و روستاهای حوزه کارون تاکنون بحران‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را در پی داشته است و ساخت سدهای جدید تغییر اکوسیستم منطقه و بی‌خانمان شدن و از بین رفتن روستاها، مهاجرت روستاییان به شهر و افزایش حاشیه‌نشینی را به دنبال خواهد داشت.

سادات ابراهیمی با یادآوری اینکه سد گتوند علی‌رغم صرف بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل عدم اجرای طرح انتقال نمک به بهانه کمبود اعتبار ، شوری آب و اراضی اطراف باعث نگرانی مردم منطقه شده است، افزود: کوتاهی وزارت نیرو درخصوص تامین اعتبار انتقال نمک از مخزن این سد به جنوب نه توجیه علمی دارد و نه عملی، قطعاً بی‌توجهی به این موضوع این پروژه عظیم (احداث سد گتوند) را دچار چالش می‌کند.

کمبود منابع آب و توجه نداشتن به مدیریت تقاضا علت خشکی زاینده‌رود    

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص مشکلات به وجود آمده درخصوص انتقال آب به زاینده‌رود از سرشاخه‌های کارون نیز گفت: کمبود منابع آب و توجه نداشتن به مدیریت تقاضا، باعث خشک شدن زاینده‌رود شده است.

وی ادامه داد:  در حالی که در سایر استان‌ها، در زمان کاهش نزولات جوی وکاهش مخازن، ممنوعیت کشت‌های پرمصرف اعمال می‌شود شاهد هستیم در اصفهان کشت برنج که یکی از پرمصرف‌ترین محصولات آبی بوده همچنان  متداول است.

سوء مدیریت وزارت نیرو  و صرف آبهای زاینده رود در مناطق فاقد مزیت توسعه کشاورزی

سادات ابراهیمی با انتقاد از افزایش سه برابری  کشت محصولات کشاورزی  همزمان با بحران‌های آبی پیش آمده، گفت: از آنجایی که وزارت نیرو اعمال مدیریت نمی‌کند آب زاینده‌رود برای کشاورزی در استان‌هایی استفاده می‌شود که مزیت توسعه کشاورزی ندارند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه  در دنیا مرسوم است که صنایع عظیمی چون فولاد که آب زیادی مصرف می‌کنند بر شوشتردر نزدیکی دریاها ساخته می‌شود، افزود:  در حالی که نباید اجرای طرح‌های توسعه‌ای و صنایع پرمصرف در دستور کار قرار گیرد هم‌اکنون انتقال آب از بهشت‌آباد به اصفهان- کرمان – یزد از سرشاخه‌های دز به قمرود، از سولکان به رفسنجان گوکان به زاینده‌رود، تنگ سرخ به زاینده‌رود، کوهرنگ ۳ به زاینده‌رود – ماربر سمیرم به زاینده‌رود و طرح‌های بسیاری به صورت محرمانه در حال پیگیری است و صداقت در اطلاع‌رسانی و شفافیت در این زمینه در وزارت نیرو وجود ندارد.

بی توجهی به محرومیت مردم خوزستان از نعمت آب و انتقال آب کارون به نقاط دیگر

وی گفت: انتقال آب کارون در حالی دنبال می‌شود که بیشتر شهرهای خوزستان حتی از نعمت آب آشامیدنی برخوردار نیستند و روزانه کمتر از دو ساعت آب شرب دارند.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  در حوزه کشاورزی نیز ۳ میلیون هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در خوزستان با محدودیت منابع آب مواجه اند بنابراین وزارت نیرو نباید با بخشی‌نگری مصالح ملی را نادیده بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر