کد خبر : 5208
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آذر 1393 - 12:52
553 views

عملکرد نامناسب مسئولان عامل رکود وقف است

عملکرد نامناسب مسئولان عامل رکود وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، عملکرد نامناسب مسئولان را عامل رکورد وقف در برخی مناطق دانست. به گزارش سفیر شوشتر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید محمد طباطبایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته وقف اظهار کرد: ضرورت دارد که در آگاهی آحاد جامعه نسبت به موضوعات و احکام وقف افزایش

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، عملکرد نامناسب مسئولان را عامل رکورد وقف در برخی مناطق دانست.

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید محمد طباطبایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته وقف اظهار کرد: ضرورت دارد که در آگاهی آحاد جامعه نسبت به موضوعات و احکام وقف افزایش پیدا کند. چون زمانی که آداب وقف را نداریم؛ توقعاتی داریم که خیلی از آنها خلاف شرع است. بعضی افراد به دنبال این هستند که موقوفات را از وقفیت خارج کنند.

وی با اشاره به اینکه وقف از نظر شرعی تثبیت مال و منفعت حاصل از آن است، افزود: در وقف مال باید ثابت بوده و منفعت مال نیز در جریان باشد. امتیاز وقف نسبت به سایر انفاق  این است که مال اصلی در وقف ثابت می ماند ولی در انفاق ها اصل مال مورد استفاده می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان تصریح کرد: اولین وظیفه اوقاف، حفظ موقوفات است به این معنا که موقوفه را دیگران تصرف نکنند. دومین وظیفه احیای موقوفه ها است یعنی موقوفه هایی در تصرف است را بازگرداند.

طباطبایی یادآور شد: مسئولان باید بدانند که توسعه وقف و رشد موقوفات به معنای توسعه کشور است. بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی شود که امیدوارم اوقاف به خوبی این کار را انجام دهد. از زحماتی که مسئولان برای بقاع متقبل می شوند به ویژه استاندار و معاونان بسیار تشکر می کنم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی وقف است، گفت: یکی از علل راکد ماندن، موقوفات مسئولان هستند. اوقاف در حقیقت امین موقوفات است.

طباطبایی با بیان اینکه بقاع متبرکه را باید روز به روز بیشتر سر و سامان داده و از نظر شکل ظاهری بیشتر به آنها برسد، یادآور شد: در هفته وقف که از ۲۹ آذر ماه تا پنجم دی ماه است برنامه های متعددی از جمله همایش وقف و رسانه، آیین غبار روبی از شهدای مدفون در جوار امامزادگان و ارائه سخنرانی قبل از خطبه نماز جمعه برگزار می شود.

وی تاکید کرد:‌ در اولین روز هفته وقف با نام «وقف، عمل امینانه به نیت واقفان و رفع نیازهای جامعه» برنامه های مختلفی از جمله نواختن زنگ وقف در مدارس، دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، دیدار با ائمه جماعت در شهرستان ها و در صورت امکان دیدار با استاندار برگزار می شود. همچنین در روز دوم این هفته با نام «وقف، سنت نبوی و سیره ائمه اطهار (ع)» همایش لبیک یا رسول الله در بقاع متبرکه و به صورت ویژه در حرم حضرت دانیال نبی با مداحی صادق آهنگران و پخش زنده تلوزیونی برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: در سومین روز از هفته وقف با نام «وقف، علم و فناوری و نقش حوزه و دانشگاه»، همایش یاوران وقف که از واقفان و خیران تجلیل می شود به صورت همزمان استانی و در ۱۱ شهرستان برگزار می شود.

طباطبایی ادامه داد: در چهارمین روز هفته وقف با نام «وقف تجلی مودت اهل بیت (ع)» با تکریم امامزادگان که همزمان با شهادت امام رضا (ع) است نمایشگاه دستاوردهای وقف روز چهارشنبه این هفته در بقعه علی ابن مهزیار اهوازی برپا شده و برپایی مراسم سوگواری و دیدار با واقفان استان را نیز خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: «وقف، جهاد اقتصادی، ارتقای بهره وری موقوفات» که نام پنجمین روز هفته وقف است که نشست های تخصصی وقف، نشست با روسای بانک ها و کارشناسان دادگستری در این روز برگزار می شود. در ششمین روز از هفته وقف با نام «وقف، بانوان واقف و توسعه مشارکت های اجتماعی» افتتاحیه ۳۷ دوره مسابقات استانی قرآن کریم برگزار می شود. در مسابقات شهرستانی قرآن ۴۳ هزار و ۹۹۰ نفر شرکت کردند که ۴۷۰ نفر از این افراد به مسابقات استانی راه یافتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان تصریح کرد:‌ در هفتمین روز هفته وقف به نام «وقف، نهاد ممتاز دینی و نشر فرهنگ قرآنی» ۲۱ ایستگاه «همه واقف» باشیم را در مصلاها برپا می کنیم. هفت خیمه معرفت را در بقعه های علی ابن مهزیار شهر اهواز، مقام صاحب و امام زاده عبدالله شهرستان شوشتر، امامزاده حیدر و اباذر بهبهان و سبز قبای دزفول با حضور ۵۸ مبلغ برپا می کنیم.

طباطبایی بیان کرد: تا این لحظه ۱۵۹ موقوفه سند دار شده اند و در سه سال گذشته بیشتر از کل سندهای اوقاف از ابتدای خلقتش سند برای موقوفه ها گرفته ایم. تعداد ۱۰۰ موقوفه هم تا چند روز آینده سند دریافت می کنند. همچنین حدود ۹۷ درصد موقوفه ها، بقاع، مساجد و حسینیه های استان در سامانه جامع به ثبت رسیده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر