سازه‌های آبی شوشتر شگفت انگیز ترین میراث بشر است

سازه‌های آبی شوشتر شگفت انگیز ترین میراث بشر است:

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر، مجموعه‌ تاریخی سازه‌های آبی شوشتر را بنا بر گرفته باستان شناسان، شگفت انگیز ترین میراث بشر دانست.

به گزارش سفیر شوشتر، حسن عیدانی،‌ مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر در خصوص شاخصه‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد این مجموعه‌ی جهانی در گفتگو باخبرنگار میراث باشگاه خبرنگاران گفت: مجموعه‌ی جهانی سازه‌های آبی شوشتر یکی از مجموعه آثار تاریخی و زیبای ایران الست که قدمت آن به هزار و ۷۰۰ سال (ساسانی) برمی‌گردد که می‌توان آن را بنا به گفته‌ی باستان شناسان، شگفت انگیز ترین میراث بشر دانست. 
 
مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی افزود: “ژان دیو لافوآ” باستان شناس مطرح فرانسوی در سفرنامه خود سازه‌های آبی شوشتر را بزرگترین مجموعه صنعتی قبل از انقلاب صنعتی می‌داند. 
 
عیدانی اظهار داشت: سازه‌های آبی شوشتر در دوره ساسانی برای استفاده از آب به عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی آن زمان است که فضاها و کاربری این مجموعه‌ی جهانی و تاریخی از آسیب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم به منظور انتقال آب کارون به تمام نقاط شهر و حتی شهرهای دیگر احداث شد. 
 
عیدانی عنوان کرد: تعداد آسیاب‌های این مجموعه ۴۰ تا است که همگی آن‌ها از نوع آسیاب شیبی هستند که تفاوت بسیاری با آسیاب‌های تنوری دارند. 
 
وی افزود: آسیاب‌های شیبی همانطور که از نامشان پیداست، دارای شیب بود و آب با جریان یافتن در مسیر شیب دار آسیب با برخورد به چرخ دنده‌ها به کار می‌افتد و آسیاب‌های تنوری جریان آب در زیر سنگ آسیب به حرکت در می‌آید. 
 
عیدانی تصریح کرد: به منظور معرفی شناخت و جذب گردشگران و آشنا نمودن آن‌ها با آسیاب‌های ساخته شد. در آن دوران یکی از آن‌ها را با بکارگیری روش‌های از پیش برنامه ریبزی شد. تخریب و احیا کردیم و ر وش مرمت و احیای آن به گونه‌ای است که فعالیت و کارآیی یک آسیب به خوبی برای بیننده به آسانی قابل درک و مشاهده باشد. 
 
عیدانی بیان کرد: آسیاب‌های مجموعه‌ی جهانی سازه‌های آبی شوشتر تحت تملک شخص و خصوصی است و نظارت و مراقبت آن با میراث شهرستان‌ است. 
 
این مقام مسئول ادامه داد: در دوره پهلوی و قاجاریه از آب موجود در مجموعه به منظور تولید برق و با استفاده از ژنراتور استفاده می‌شد که اکنون به دلیل مراقبت و نگهداری بیشتر از تک تک فضاهای مجموعه این عمل متوقف شده است. 
 
مدیر پایگاه جهانی خاطرنشان کرد: این مجموعه تاریخی در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ مصادف با ۵ تیر ماه ۱۳۸۸ در شهر سویل اسپانیا به عنوان نظام آبی، تاریخی شوشتر در فهرست آثار جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید. 
 
وی در پایان تاکید کرد: از هموطنان عزیز خواهان دیدن این مجموعه‌ی جهانی و زیبا و البته به گفته باستان شناسان، شگفت انگیز ترین میراث تاریخی بشر هستیم. این مجموعه در جنوب پل بند گرگر و خیابان شریعتی در شهر شوشتر استان خوزستان آماده پذیرایی از علاقه مندان و فرهنگ دوستان است. 

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=4863

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: