روز دوستی انسان و طبیعت

سیزدهم فروردین در تقویم روز طبیعت نام گرفت؛ در این روز ایرانیان با رفتن به طبیعت و دوستی با محیط زیست به بدرقه ی نوروز می روند و طبیعت نیز میزبان مردمی می شود که به نیکی نوروز را پاس داشتند و فرا رسیدن بهار را جشن گرفتند.

به گزارش سفیر شوشتر،سیزده بدر از جشن های ملی و باستانی ایران به شمار می رود که از دیرباز در روز سیزدهم فروردین برپا می شد در ایران قدیم می پنداشتند طول هستی و عمر زمین ۱۲ هزار سال است و سال سیزدهم همه چیز از بین خواهد رفت، بنابراین چون آن روز می پنداشتند که دنیا بهم می خورد به طبیعت می رفتند تا در فضای آزاد باشند و طاق ها روی سرشان خراب نشود.

مردم ایران زمین در دوره های گوناگون تاریخی، نوروز را جشن آفرینش، آغاز هستی و زایش می پنداشتند و پایان آن را روز ۱۳ فروردین برشمردند، همچنین این روز را سرآغاز زندگی بهشتی می دانستند و به منظور پایداری دنیا جشن برپا می کردند.

پیشینیان سیزده بدر را روزی برای ستایش، دعا و طلب باران فراوان در سال پیش رو و گرامیداشت پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن می دانستند.

برخی پیشینه ی جشن سیزده بدر را زمان جمشید قلمداد می کنند. هنگامی که جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بار عام می دهد و چندین سال پیاپی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند.

مردم دوران باستان اعتقاد داشتند که در این روز الهه آب بر دیو خشکسالی پیروز شده است و به همین دلیل به جشن و سرور می پرداختند. همچنین شادی و خنده را در این روز به معنی فروریختن اندیشه های تیره و پلید، روبوسی نماد آشتی و تزکیه برمی شمردند.

خوردن غذا در دشت، نشانه فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه های تازه، نماد هدیه دادن به آب و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و نشانه ای برای پیوند زن و مرد به منظور تسلسل نسل ها از دیگر اعتقادات آنان به شمار می رفت که برخی از این آداب و رسوم همچنان انجام می شود.

امروز طبیعت میزبان مردمی می شود که پایان عید نوروز را جشن گرفته اند و برای گذران لحظه های سرشار از شادی و خوشی به دامان سبز طبیعت آمده اند تا در روزی که به نام طبیعت است خاطره ای نیک و ماندگار حک کنند و همچون نیاکانشان سیزده بدری را شاد و مسرت بخش بگذرانند.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=1589

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: