متن کامل توافقنامه ژنو در اختیار مردم آمریکا قرار گرفت/دولت یازدهم مجلس و مردم را محرم نمی داند

به گزارش سفیرشوشتر به نقل از موج چهارم ،طی روزهای گذشته سعید زیباکلام عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، در خصوص نقد توافقنامه ژنو و با عنوان “چرا یک عده آدم بی سواد که از بخش هایی پول می گیرند باید حرف بزنند!” در دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز و به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد که حاوی نکات جالب و تامل برانگیزی بود. این سخنرانی بر اساس مستندات موجود و مبتنی بر سند اصلی توافقنامه ژنو  می باشد. در زیر مهمترین نکات این سخنرانی آمده است:

* تعهدات ایران در توافقنامه ژنو:

۱-    تمام ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا سقف ۲۰درصد از بین می رود.

۲-    غنی سازی ۵ درصد در تمام مراکز هسته ای ایران به طور کامل و برای همیشه متوقف می شود.

۳-    اورانیوم غنی شده تا سطح ۵ درصد در شش ماه مدت اجرای توافقنامه ژنو تماما به اکسید اورانیوم تبدیل می شود.

۴-    غنی سازی توسط سانتریفیوژهای نصب و فعال نشده منتفی می شود.

۵-    نصب و فعال سازی سانتریفیوژهای نسل جدید -که شش برابر قویتر از سانتریفیوژهای نسل قبل هستند- منتفی می شود.

۶-     افزایش ظرفیت غنی سازی در تمام مراکز هسته ای ایران منتفی می شود.

۷-    راکتور اراک راه اندازی نمی شود و راکتور آماده برچیدن و نابودی کامل می شود.

۸-    هیچ تاسیسات جدیدی برای غنی سازی ایجاد نمی شود.

۹-    هرگونه فعالیت های تحقیق و توسعه که زمینه ساز یا مرتبط با انباشت اورانیوم غنی شده باشد، متوقف می شود.

۱۰-                        تولید سانتریفیوژ مگر برای جایگزینی سانتریفیوژهای معیوب متوقف می شود.

۱۱-                        بازفرآوری و یا ساخت تجهیزات جهت بازفرآوری تعطیل می شود.

۱۲-                        اطلاعات و بازرسی های بی سابقه و بی کران از کلیه تاسیسات مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران انجام می شود.

* تعهدات طرف غربی در توافقنامه ژنو:

۱-    تلاش ها جهت کاهش بیشتر فروش نفت متوقف می شود به طوری که مشتریان بتوانند میانگین موجود نفت خام را خریداری کنند. به عبارت دیگر تحریم های قبلی برداشته نمی شود بلکه تحریم جدیدی برای فروش نفت وضع نمی شود و ایران حق ندارد مشتری جدید برای فروش نفت خام تولیدی خود پیدا کند.

۲-    امکان بازگشت مقدار توافق شده ای از دارآمدهای نفتی که در خارج مسدود شده است، فراهم شود. به عبارت دیگر طرف غربی متعهد نمی شود که اموال ایران را بازگرداند، بلکه تعهد می کند که شرایطی فراهم کند که این انتقال در صورت امکان صورت پذیرد و بر اساس همین بند از توافقنامه ژنو است که با وجود اینکه چند قسط از مبلغ ۴٫۲ میلیارد دلاری ایران به حساب های بانک مرکزی در خارج از کشور واریز شده است، ما امکان هیچ گونه برداشت یا استفاده ای از این پول را نداریم و عملا این پول های واریز شده بی استفاده می باشد.

۳-    هیچ تحریم جدید مرتبط با برنامه های هسته ای توسط شورای امنیت سازمان ملل انجام نمی شود.

۴-     هیچ تحریم جدید مرتبط با برنامه های هسته ای توسط اتحادیه اروپا انجام نمی شود.

۵-    دولت آمریکا از تحمیل تحریم های جدید مرتبط با برنامه هسته ای خودداری می کند.

در این سه بند دو کلمه “تحریم جدید” و “مرتبط با هسته ای” بسیار حائز اهمیت هستند. کلمه اول به این معناست که تحریم های قدیم همچنان به قوت خود پابرجا هستند و تنها تحریم های جدید اعمال نمی شوند. و کلمه دوم بدید معناست که تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران متوقف می شود اما آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان می توانند به بهانه های دیگر از جمله حقوق بشر، برنامه موشکی ایران و دفاع از تروریسم، ایران را تحریم نمایند همانطور که تا کنون و پس از توافقنامه ژنو نیز دو یا سه مرتبه تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شده است و دولتمردان ما توانایی انجام هیچ حرکتی را نداشته اند.

* نکته دیگر که باید بدان اشاره کرد این است که بر خلاف اظهارات دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در هیچ جای توافقنامه ژنو یا حتی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) حق غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است، بنابراین می توان گفت وزارت امور خارجه در خصوص رفع تحریم ها، به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای و ادامه فعالیت های هسته ای کشور بر اساس توافقنامه ژنو به مردم دروغ گفته است.

* نکته جالب توجه دیگر این است که متن کامل توافقنامه ژنو در آمریکا در اختیار کنگره و سنا و حتی مردم این کشور قرار گرفته است حال آنکه به نظر می رسد دولت یازدهم مجلس و مردم را محرم نمی داند.

* در صورتی که یک مطالبه ملی برای پاسخگویی دولت راستگویان! در خصوص امضای چنین توافقنامه ای که عزت و اقتدار ملی کشور را مخدوش کرده است، بوجود نیاید در آینده نزدیک شاهد امضای توافقنامه ای به مراتب ننگین تر خواهیم بود.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=2271

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: