کد خبر : 5386
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 دی 1393 - 9:54
684 views

بازدید جهانگیری از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در خوزستان

بازدید جهانگیری از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در خوزستان

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری روز پنجشنبه در دومین روز از سفر خود به خوزستان از روند اجرایی طرح ۵۵۰هزار هکتاری اراضی کشاورزی مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان دیدن کرد. به گزارش سفیر شوشتر به نقل از ایرنا، جهانگیری که از بعدازظهر چهارشنبه سفر دو روزه خود به خوزستان را با ورود

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری روز پنجشنبه در دومین روز از سفر خود به خوزستان از روند اجرایی طرح ۵۵۰هزار هکتاری اراضی کشاورزی مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان دیدن کرد.

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از ایرنا، جهانگیری که از بعدازظهر چهارشنبه سفر دو روزه خود به خوزستان را با ورود از طریق فرودگاه اهواز آغاز کرده در دومین روز سفر با بازدید هوایی از بخشی از این طرح توسط بالگرد در محدوده هویزه در جریان پیشرفت فیزیکی و کاری این طرح عظیم قرار گرفت.

این طرح با هدف زیرکشت بردن این اراضی در استان های خوزستان و ایلام و تحول بخشیدن به کشاورزی کشور در سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۵به استان خوزستان به تصویب رسیده است.

رییس جمهوری در نخستین سفر استانی خود به خوزستان در دی ماه پارسال گفت: برای آماده کردن و زیر کشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار اراضی ۱۵هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و دولت برای تامین این اعتبار پیش بینی لازم را انجام داده است.

قرار شد از طریق صندوق توسعه ملی در طول سه سال تمام این زمین ها آماده کشت شود.

از مجموع ۵۵۰هزار هکتار طرح ۵۰۰هزار هکتار مربوط به خوزستان و ۵۰هزار دیگر متعلق به ایلام است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح گفت: با توجه به اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی از اواخر خرداد به حساب موسسه جهاد نصر واریز شده از ابتدای امسال تاکنون تخصیص آب ۳۰۷هزار هکتار از طرف وزارت نیرو قطعی و یکصد هزار هکتار از اراضی اجرا و آب مورد نیاز این بخش هم تامین شده است.

‘یدالله شمایلی’ افزود: این طرح در قالب اجرای شبکه های فرعی، زهکش زیر زمینی و تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی انجام می شود.

شمایلی گفت: بر اساس برنامه، باید تا پایان بهمن هر ماه کارهای اجرایی در هشت هزار هکتار از اراضی انجام شود.

معاون فنی و مهندسی موسسه جهاد نصر هم به خبرنگار ایرنا گفت: به طور همزمان عملیات احداث شبکه های فرعی و زهکش های زیرزمینی در مناطق مورد نیاز و عملیات تجهیز و نوسازی در قالب ۷۰پروژه اجرایی اجرا شده است.

‘عبدالمجید کریمی’ افزود: در این پروژه ها تا زمان حاضر دو هزار و ۶۰۰دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین به کار گرفته شده است.

کریمی افزود: شش هزار و ۵۵۰نفر نیروی انسانی هم تاکنون در این پروژه ها مشغول به کار شده اند.

معاون فنی و مهندسی موسسه جهاد نصر گفت: از مجموع ۱.۵میلیارد دلار اعتبار منظور شده از محل صندوق توسعه ملی ۶۰۰میلیون ریال مصوب امسال بود که تا زمان حاضر ۲۵۰میلیون دلار در مرحله نخست تخصیص شده است.

کریمی اضافه کرد: از محل اعتبارات تملک دارایی ها نیز یک هزار و یکصد میلیارد ریال برای امسال مصوب شده بود که تاکنون ۲۶۰میلیارد ریال از این رقم تخصیص شده است.

وی اضافه کرد: از محل فاینانس بانک کشاورزی نیز برای امسال ۴۹۱میلیارد ریال مصوب شده بود که ۲۶۸میلیارد ریال آن اختصاص یافت.

معاون فنی و مهندسی موسسه جهاد نصر همچنین گفت: پیشرفت فیزیکی طرح در زمان حاضر ۳۵درصد است که باید به ۴۵درصد می رسید و این عقب افتادگی از یک سو به دلیل بارندگی بوده و از سوی دیگر از آنجایی که مناقصه ها امسال برگزار شده تجهیز کارگاه ها به طورعمده انجام نشده است.

با اجرای این طرح پنج میلیون تن به مجموع تولیدات بخش کشاورزی خوزستان اضافه می شود.

معاون اول رییس جمهوری پیش از برنامه بازدید از طرح ۵۵۰هزار هکتاری، همچنین از سد گتوند علیا واقع در شمال خوزستان دیدن کرده و در جریان وضعیت شوری آب پشت این سد قرار گرفت.

سد گتوند علیا یکی از بزرگترین پروژه های ملی کشور است که براساس گزارش ها و بررسی ها بی دقتی در مطالعات اولیه و نادیده گرفتن گنبدهای نمکی مسیر، موجب شده با وجود تمام تلاش ها برای ساخت آن، امروز شاهد ایرادهایی اساسی در این پروژه باشیم.

افزون بر سه سال از آبگیری این سد می گذرد، حکایت شور شدن رودخانه کارون است و مطالعات تازه انجام شده یکی از استادان دانشگاه شهید چمران اهواز، نشان می دهد تجمع نمک در مخزن سدگتوند هم اینک به بیش از هفت میلیون تن رسیده است.

سد گتوند علیا در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند قرار دارد.

معاون اول رییس جمهوری در سفر خود به خوزستان از برخی پروژه ها و طرح های اقتصادی، کشاورزی و عمرانی دیدن کرد.

جهانگیری شامگاه روز نخست سفر هم در نشست های اعضای شورای اداری و شورای برنامه ریزی خوزستان شرکت داشت.

حضور در یادمان شهدای گمنام و بازدید از پایانه مرزی شلمچه از دیگر برنامه های جهانگیری در روز نخست سفر بود.

در این سفر وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل گمرک ایران، جهانگیری را همراهی می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر