آسمان اشک دیم کاران شوشتر را درآورد

به گزارش سفیر شوشتر، این روزها وضعیت خشکسالی در شوشتر نه تنها بحرانی بلکه فوق بحرانی است و امید هزاران کشاورز دیم کار خوزستانی از جمله زارعان شوشتربه یأس و نا امیدی مبدل شده است و از هم اکنون این نوید تلخ را باید داد که امسال خوشه های طلایی گندم دیم کاران شوشتر، زینت بخش دشت خوزستان نیستند و به همین علت صدها هکتار از ارا ضی گندم دیم به مرحله برداشت نخواهند رسید و از چرخه برداشت محصول سال زراعی ۹۳-۹۴خارج می شوند.

یکی از کشاورزان منطقه دیمچه شوشتر در این خصوص می گوید: در سال جاری مناطق حوزه دیم کار شهرستان های شوشتر و گتوندبا خشکسالی بی سابقه ای که در سنوات گذشته هرگز شاهد آن نبوده ایم روبرو بوده که بی شک بیشترین تأثیر مخرب آن بر کشتزارهای گندم و جو دیم رخ داده است.
محمد بهدارونددر ادامه افزود: کل دار و ندارمان را برای دوره های طاقت فرسای کاشت و داشت، شامل؛ اجاره زمین،بذر و دیگر نهادهای کشاورزی هزینه کرده ام و قطعا” در سال زراعی پیش رو با توجه به عدم بارندگی هیچ محصولی برداشت نخواهیم کرد و گذران زندگیمان در آینده با بحران های غیر قابل پیش بینی روبرو خواهد شد.

یکی دیگراز کشاورزان دیم کار با صدایی بغض آلود و چشمانی پر از اشک می گفت: هفت سر عائله دارم و سه نفرآنها دانشجو هستند و مخارج آنها را فقط از طریق درآمد های ناشی ازکشت دیم تأمین می نمایم و با چنین وضعیتی پر واضح است که امسال خشکسالی به خاک سیاهمان خواهد نشاند و از هم اکنون در این فکرم که چگونه باید به تعهدات مالی که به طلبکارهایم قول داده ام باید عمل نمایم.

وی در ادامه و در حالی که نمی توانست جلوی احساسات خود را بگیردگفت:مخارخ سرسام آور زندگی،قبوض مختلف آب،برق،گاز،تلفن و… و از طرفی اقساط بانکی عرصه حیات را برایم تنگ کرده و کمرم را زیر بار تأمین مخارج روزمره زندگی و نیاز مندی های فرزندانم خم کرده است.

این کشاورز پیر که نخواست نامش فاش شود افزود؛شما که اهل قلم هستید و صدایتان به جایی می رسد برای رضای خدا ناله و ضجه های ما را به گوش مسئولین شوشتر و خوزستان برسانید تا فکری به حالمان به شود و از این فلاکت و تنگنا ها خارج شویم.

گفتنی است صدها کشاورز دیم کار دیگر نیز با چنین وضعیتی روبرو هستند و این روزها دیم کاران شوشتر و گتوند حال روز خوشی ندارند.

نویسنده:جهانگیر ترکستانی

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=5798

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: