کد خبر : 2710
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 خرداد 1393 - 9:56
616 views

یک پای ۹۰درصد از تصادفات خوزستان خودروی پراید است/طرح نظام سلامت زمانبندی مشخصی دارد

یک پای ۹۰درصد از تصادفات خوزستان خودروی پراید است/طرح نظام سلامت زمانبندی مشخصی دارد

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس شورای عالی نظام پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور در بازدید از بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک گفت: چقدر صنعت خودرو سازی را کنترل کردیم که ماشین بی کیفیت وارد بازار نکنیم، خودرو پراید در بیش از ۹۰ درصد سوانح رانندگی در استان خوزستان نقش دارد. به گزارش سفیر شوشتر به نقل

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس شورای عالی نظام پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور در بازدید از بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک گفت: چقدر صنعت خودرو سازی را کنترل کردیم که ماشین بی کیفیت وارد بازار نکنیم، خودرو پراید در بیش از ۹۰ درصد سوانح رانندگی در استان خوزستان نقش دارد.

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از اندیمشک جوان،دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بازدید از بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک  گفت: چقدر صنعت خودرو سازی را کنترل کردیم که ماشین بی کیفیت وارد بازار نکنیم، خودرو پراید در بیش از ۹۰ درصد سوانح رانندگی در استان خوزستان نقش دارد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سالن جلسات بیمارستان امام علی (ع)  با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درمورد تدبیر “که نگرانی من در رابطه با امت از فقر نیست بلکه از سوء تدبیر است” گفت: امروز دولت تدبیر و امید با این رهنمود پیامبر (ص) بدنبال اصلاح و حل مسائل مشکلات جامعه است، مشکلاتی در سالیان اخیر تشدید پیدا کرده انباشت شده است  ، مثلا در سال ۸۴ حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد از هزینه بهداشت درمان کشور از جیب مردم پرداخت می شد، اما در ۸ سال گذشته به ۶۵ الی ۷۰ درصد رسیده است ، علیرغم اینکه درآمد ارزی خوبی داشتیم  ، درجایی که می توانستیم سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم ، طرح های بسیار زیادی  داشته ایم با پیشرفت ۵ ، ۱۰، ۳۰، ۵۰، ۶۰ درصد روبرو بوده ایم.

وی در ادامه افزود: امروز در حوزه بهداشت و درمان استان خوزستان حدود ۶۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا این طرح های بهداشت و درمان استان خوزستان به اتمام برسد برای شاخص های سال  ۹۲ الی ۹۳ که حدود ۵ الی ۶ سال لازم است تا به ایدآل فعلی برسیم در صورتی که در ۵ الی ۶ سال آینده نیازهای ما متحول خواهد شد و بازهم عقب خواهیم بود، که این خود لزوم تدبیر را می رساند، موقعی که کمبود منابع مالی داشته باشیم باید اولویت را در تخصیص منابع در نظر بگیریم.

دکتر ایدنی تصریح کرد: از اهداف نظام سلامت افزایش امید به زندگی، تامین حفظ و ارتقاء سلامت آحاد جامعه و عدالت در سلامت است که دو بخش دارد : اول برخورداری حداقل های استاندارد که همه یکسان باشند و دوم در پرداخت هزینه های سلامت مردم که برخورداری و پرداختشان یکی باشد. در اهواز مناطقی  هست که که در آنها بیماری هایی وجود دارد  مرتبط با ثروت، مثل دیگر کلان شهرها بیماری هایی وجود دارد،  مثل نقرص، چربی خون، بیماری های ناشی از متابولیک اما در همین کلانشهر اهواز و حواشی نیز بیماری هایی وجود دارد که مرتبط با فقر هستند .

وی خاطر نشان کرد: اگر الگوی زندگی را اصلاح نکنیم و اگر کنترلی بر تولید روغن نداشته باشیم، کنترل بر مصرف فست فودها نداشته باشیم، اگر عوامل اجتماعی که استرس ایجاد می کنند کنترل نکنیم، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون زیاد می شود،وقتی آب آشامیدنی سالم نداشته یاشیم، چه اتفاقی می افتد سکته های قلبی رخ می دهد، شما بروید در بیمارستانها سی سی یو بزنید از آنطرف الگوی تغذیه خراب می شود، هی سی سی یو بزنیم هی بیمار تولید می شود، هی بخش های مختلف را گسترش بدهیم هی بیمار تولید می شود، اگر جاده های ما پیوست سلامت نداشته باشد، بر اساس الگویی که سلامت مسافران را تامین بکند، طراحی نشده باشند چه اتفاقی می افتد؟ تصادفات بالا می روند، وقتی ورودی تصادفات و آلودگی هوا داشته با شیم بالطبع ورودی بیمار هم زیاد می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:  بنابر اگر می خواهیم مشکل بهداشت و درمان کم بشود باید تولیدبیماری را کم کنیم ، باید مقوله های فرابخشی را دخیل بدانیم و آنها را حل کنیم.اگر جاده های ما پیوست سلامت نداشته باشند و الگویی برای سلامت در جاده های ما تدارک دیده نشده باشد وقتی ورودی تصادفات،آلودگی هوا، آب آشامیدنی سالم نداشته باشیم چه خواهد شد، بنا بر این باید تولید بیمار را کم کنید و مقوله فرا بخشی که در سلامت دخیل هستند را  حل کنیم.

وی گفت: در ۸ سال گذشته تاکید بسیار زیادی روی اورژانس ها شد، بخصوص اورژانس های پیش بیمارستانی ،  مراکز تروما برای کنترل تصادفات ، تصادفات دومین و یا سومین علت مرگ و میر در کشور ما است، این فعالیت ارزشمند است تقدیر هم می کنیم، ولی باید برنامه ریزی برای کاهش تصادفات داشته باشیم، چقدر صدور گواهینامه ها را کنترل کردیم برای افرادی که می خواهند پشت فرمان ماشین بنشینند، چقدر صنعت خودرو سازی را کنترل کردیم که ماشین بی کیفیت وارد بازار نکنیم، به جرات می توانم بگویم پای بالای ۹۰ درصد تصادفاتی که در استان خوزستان است یکطرفش ماشین پراید است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود:موضوع سلامت و حوزه بهداشت و درمان یک موضوع فرابخشی است که به ادارات و نهادهای زیادی مرتبط است و در این زمینه باید زیر ساخت لازم را برای مشارکت سایر نهادها فراهم کرد. انتظار حا همه مشکلات بهداشت و درمان را نداشته باشیم و باید برای حل این مشکلات همه بخش هایی که دخیل هستند با هم همکاری داشته باشند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: وقتی شاخص های  بهداشت و درمان استان را مرور می کنیم ، می بینیم که خوزستان جزو استانها دوم و سوم در تولید ناخالص ملی است اما در زمینه  برخورداری از سلامت فقط بالا تر از استانهایی مثل سیستان و بلوچستان قرار داریم این عدد و تناسب را در تولید ثروت در نظر بگیریم .

دکتر ایدنی تصریح کرد: من واقعا نگاهم عدالت محور است و در این مدت بیشتر از آنکه به اهواز توجه داشته باشم به شهرستانهای استان توجه داشته ام.

دکتر ایدنی گفت: اما مثلا می گویند چرا یک بخش خاص در بیمارستان این شهر راه اندازی نمی شود، این یک مطالبه ای است که بستر و ظرفیت آن در این شهر بر اساس نظام سطح بندی امکان پذیر نیست  طرح این مسئله و سوق دادن مطالبات مردم و مسئولان شهر به این سو ضربه زدن به آن خدماتی که مردم حق دریافت آن را دارد می زند.

یکی از مشکلاتی که تابحال در این طرح شده این بوده که مثلا در اهواز یک کالای طب تاقبل از این یک لنز چشم پزشکی را به بیمار ۴۲۰ هزار تومان می فروخت ، الان وزارت خانه با قیمت گذاری،  بهترین نوع لنز را قیمت گذاری کرده بهترین نوع لنز ۲۰۹ هزار تومان بهترین نوع مارک لنز داخل چشمی و حالا همان کالای طب حاضر است با زیر این قیمت به بیمارستان بفروشد، سالیانه در کشور ما  ۸ درصد جمعیت بخاطر هزینه های درمان به زیر خط فقر می رفتند،  اگر کسی یک بیماری خانمان سوز مثل سرطالن می گرفت مجبور بود تمام زندگی اش را بفروشد و خرج درمانش کند، الان بیماری که وارد بیمارستان می شود برای هیچ خدمتی به خارج از بیمارستان ارجاع داده نمی شود، دارو و تجهزات پزشکی در داخل بیمارستان تهیه می شود، تجهزیات پزشکی که بعضا با قیمت دو سه و یا چهار برابر به بیمار فروخته می شد الان با قیمت مصوب داخل بیمارستان در اختیار بیمار قرار می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در توضیح طرح نظام سلامت گفت: این طرح زمانبندی دارد و تعهدات ما هم مشخص است، اگر کسی بیائید و مطالباتی طرح کند، که متناسب با ظرفیت و بستر اجرای آن نباشد جز اینکه امکان تحقق همین اهداف را از بین ببرد خروجی و سودی نخواهد داشت، برنامه ها ما مشخص است مریضی که بستری می شود اگر بیمار بیمه  شهری است بیشتر از ۱۰ درصد پرداخت نکند اگراز  بیمه روستایی است ۵ درصد بیشتر پرداخت نکند اگر بیمار وارد بیمارستان شد برای هیچ خدماتی نباید به بیرون از بیمارستان ارجاع شود، اینها شاخص هایی است که از دست اندرکاران و فعالان عرصه بهداشت انتظار می رود.

وی در ادامه در جواب برخی از مطالبات افزود:  مثلا شما احتیاج به بخش های دارید آیا بر اساس سطح بندی ایجاد آن بخش به صرفه و لازم و ضروری است! گاها یک مطالباتی مطرح می شود که متناسب با ظرفیت های شهر نیست .

۲۵ درصد مولفه های بهداشت و درمان در مدیریت خلاصه می شود و ۷۵ درصد از این مولفه ها بهداشت درمان در خارج از حوزه سلامت وجود دارد.

از حواشی این جلسه تذکر نامناسب برای عدم حضور خبرنگاران در جلسه ی بعدی بود که به همین علت برخی از اصحاب رسانه با ناراحتی  قبل از اتمام برنامه جلسه را ترک کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر