Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gooya domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 6.7.0 افزوده شده است.) in /home/safirshu/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
نظرسنجی اینترنتی ؛ پشتوانه خطای محاسباتی – سفیر شوشتر

Notice: Undefined variable: parents_count in /home/safirshu/public_html/wp-content/plugins/afzoneha-breadcrumbs/widgets/DynamicBreadcrumbs.php on line 656

نظرسنجی اینترنتی ؛ پشتوانه خطای محاسباتی

 نظرسنجی همواره یکی از بخش‌های پرطرفدار و هیجان‌انگیز انتخابات‌ها در سراسر جهان است و میزان اهمیت آن امروزه دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. “فریتز شرن” در مقدمه کتاب «همه چیز درباره نظرسنجی» آورده است‌: «در مورد اهمیت نظرسنجی و چرایی آن باید گفت که نظرسنجی یکی از شیوه‌های اثرگذار بر افکار عمومی است؛ به عبارت دیگر تا از افکار و نظرات مردم آگاهی حاصل نشود، توجه به افکار عمومی و مؤثر بودن آن معنایی نخواهد داشت. در واقع نظر سنجی لازمۀ شناخت افکار عمومی و بررسی آن است. بر این اساس، افکارسنجی مهم است، زیرا افکار عمومی مهم‌اند.»

     اما آنچه در نظرسنجی اهمیت دارد دسترسی صحیح، پراکنده، رندوم و بی تعصب به کل پازل جامعه هدف است؛ آنچنانکه بتوان نظر دور افتاده‌‌ترین افراد تأثیرگذار در نتیجه نهایی، با نزدیک‌ترین افراد حاضر در پرهیاهوترین نقاط مؤثر را در یک جدول با هم جمع کرد. آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان بهترین و ارزان‌ترین ابزار “افکارسنجی” مورد استفاده قرار می گیرد “اینترنت” است. اما در کشورهای عقب نگه داشته شده، و خصوصاً در شهرهایی که ضریب نفوذ اینترنت و سواد استفاده از آن نفوذ حداکثری مطلقی ندارد، انجام نظرسنجی به صورتی دستی (اصطلاحاً چهره به چهره) و با رعایت کامل امانتداری راه حل مناسب‌تری بوده و می تواند موجبات تقرب هر چه بیشتر آمارها به نتیجه نهایی را فراهم سازد.

     تاریخچه نظرسنجی‌های اینترنتی در ایران از بالا بودن ضریب خطای فاحش حکایت داشته و این موضوع را حتی در دو دوره انتخابات ملی (ریاست جمهوری) نیز می توان به وضوح مشاهده کرد که آمارهای “افکارسنجی اینترنتی”، برگزار کنندگان و ناظران امر را به طور کلی به ناکجا آباد رهنمون کردند!

     انتخابات پیش رو نیز عرصۀ تحریک کنندۀ مناسبی را برای سایت‌های فعال در زمینه خبر و اطلاع‌رسانی مهیا نموده تا مجددا‌ً نسبت به برگزاری مراسم هیجان‌انگیز “نظرسنجی اینترنتی” اقدام کرده تا بدین‌صورت، سهواً کاندیداها و هوادارانشان را به چالشی غیرعلمی بکشانند! نظرسنجی‌هایی که با هجوم دسته جمعی طرفداران یک کاندیدا به طور کلی دگرگون شده و افکار و آمارها را زیر رو می کند!

     در این میان و به عنوان نمونه موردی می توان به نظرسنجی دو پایگاه خبری در شهرستان شوشتر اشاره کرد که تماشای اختلاف آمارهای همزمان آنها خود حکایت از عمق ماجرا دارد :

Untitled-03 (1)

 علی زنگنه – عضو هیئت علمی دانشگاه

فرانویس

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=7933

۲ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: