کد خبر : 4677
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آبان 1393 - 5:22
625 views

آداب و رسوم مردم خوزستان در ماه محرم

آداب و رسوم مردم خوزستان در ماه محرم

ماه محرم در کشور ما از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. استان خوزستان نیز در این ماه سرتاسر سیاه پوش می شود، مناطق مختلف استان به شیوه های متفاوتی این ماه را ارج نهاده و به عزاداری می پردازند. به گزارش سفیر شوشتر، مردم خوزستان از مدتی قبل خود را برای فرا رسیدن

ماه محرم در کشور ما از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. استان خوزستان نیز در این ماه سرتاسر سیاه پوش می شود، مناطق مختلف استان به شیوه های متفاوتی این ماه را ارج نهاده و به عزاداری می پردازند.

به گزارش سفیر شوشتر، مردم خوزستان از مدتی قبل خود را برای فرا رسیدن ماه محرم آماده می نمایند.
در اهواز رسم است که در ایام محرم حاجتمندان سفره حضرت ابوالفضل(ع) و سفره حضرت رقیه(س) را برای استجابت دعا و شفای بیماران می‌اندازند. بر سر این سفره آش و شله زرد، نان و پنیر و شیرینی گذاشته و در پایان قرائت دعا، نیایش و روضه، خوردنی‌ها را به همراه پارچه‌های سبز تبرک شده میان مهمان‌های سفره تقسیم می‌کنند.

در این ایام خانه‌هایی که روضه دارند با نصب یک پرچم سیاه یا سبز در بالای خانه خود و باز گذاشتن در منزل، برای دعوت از عزاداران اعلام آمادگی می‌کنند، در خیابان‌ها نیز با برپایی خیمه‌های رنگی و سیاه یاد عاشورا را گرامی می‌دارند.

در دزفول نیز از روز اول محرم مردم کوچه‌ها و خیابان‌ها را با پارچه‌های سیاه می‌پوشانند و در مکان‌های مناسب تکیه برای عزاداری برپا می‌کنند، بعضی از مردم تکایا را یادآور خیمه‌ها و چادرهای اصحاب امام حسین(ع) در کربلا می‌دانند، در بین این تکیه‌ها، تکیه‌هایی که مخصوص کودکان و نوجوانان است ویژگی و شکوه خاصی دارد.

صبح عاشورا همه هیئت‌های عزادار به منطقه امامزاده رودبند رفته و عزاداری می‌کنند، در عصر عاشورا نیز دسته‌های عزادار قسمت حیدرخانه به سمت محلات نعمت‌خانه یا صحرا بدر رفته و از سوی اهالی آن محلات با نذورات و ذبح گوسفند پذیرایی می‌شوند.

در شوشتر نیز، با توجه به وجود محلات باسابقه هیئت های مذهبی بر همین اساس تشکیل شده اند. معروف ترین هیئت های مذهبی “دُلدُل” متعلق به محله “دُلدُل”، هیئت عزاداری “کُوره” متعلق به محله “کُوره”، هیئت “شاهزید” متعلق به محله قدیمی”شاهزید” و هیئت باطنی متعلق به محله “میدان باطنی” است که بیشترین آن ها تقریبا ۱۰۰ سال و کمترین آن ها تقریبا ۵۰ سال سابقه دارند.

بر این اساس حرکت هیئت های مذهبی نیز در سطح شهرستان شوشتر بر اساس سال تاسیس انجام می شود به این دلیل باید هر هیئتی که سابقه بیشتری دارد زودتر حرکت کند و هر هیئتی نیز که سابقه کمتری دارد دیرتر.

در روزهای مختلف دهه نخست محرم هیئت های مذهبی در شوشتر به شیوه های مختلف عزاداری می کنند. از روز هفتم محرم هیئت های مذهبی از محل خود که همان مسجد محله است حرکت کرده و به مقصدهای تعیین شده می روند و این اقدام از ۶۰ سال گذشته اتفاق می‌افتد.

در روز هشتم محرم در رثای حضرت عباس(ع)، در روز نهم محرم در رثای حضرت علی اکبر و در روز عاشورا برای امام حسین(ع) و حضرت علی اصغر(ع) عزاداری می شود.

شبیه خوانی نیز در هنگام حرکت هیئت های مذهبی در شوشتر اجرا می شود و شبیه ها یکی در عصر روز نهم در مسیر بقعه برابن مالک انصاری و دیگری در مسیر بقعه امام زاده عبدالله شوشتر اجرا می شود.

در مناطق دیگر استان نیز عزاداری ها به شکل های متفاوتی برگزار می گردد. همچنین هرکدام از اقوام خوزستان از دیرباز تاکنون سبک و شیوه خاص خود را برای ابراز ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع)، خاندان و یاران ایشان داشته اند.

زنان نیز در این مراسم نقش گسترده‏‌ای دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به مراسم سوگواری «لطمیه» اشاره کرد که زنان عرب ایران برگزار می‌کنند. اجرای این مراسم در جنوب ایران پس از قرن‏ها هنوز متداول‏ است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر