کد خبر : 6125
تاریخ انتشار : شنبه 8 فروردین 1394 - 14:46
655 views

رویترز: نزدیکی ایران و ۵+۱ به توافق +تکذیب/ فرانس ۲۴: توافقنامه دو صفحه ای است، هر گونه توافقنامه کامل در آینده!/ مقام ارشد آمریکایی: توافق اولیه ممکن نیست،‌ مگر اینکه ایران «تصمیمات سختی» بگیرد!

رویترز: نزدیکی ایران و ۵+۱ به توافق +تکذیب/ فرانس ۲۴: توافقنامه دو صفحه ای است، هر گونه توافقنامه کامل در آینده!/ مقام ارشد آمریکایی: توافق اولیه ممکن نیست،‌ مگر اینکه ایران «تصمیمات سختی» بگیرد!

پایگاه تحلیلی خبری سفیر شوشتر(www.safirshushtar.ir) : رویترز نوشت: ایران و قدرت های بزرگ به امضای متنی دو یا سه صفحه ای نزدیک شده اند. منابع نزدیک به مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ روز شنبه اعلام کردند توافق در زمینه متنی دو یا سه صفحه ای که در آن رقم های مشخص و پایه های توافقی

پایگاه تحلیلی خبری سفیر شوشتر(www.safirshushtar.ir) :

۸۶۴۹۶_۷۵۵

رویترز نوشت: ایران و قدرت های بزرگ به امضای متنی دو یا سه صفحه ای نزدیک شده اند.

منابع نزدیک به مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ روز شنبه اعلام کردند توافق در زمینه متنی دو یا سه صفحه ای که در آن رقم های مشخص و پایه های توافقی بلند مدت در زمینه برنامه هسته ای ایران به چشم می خورد، نزدیک شده اند.

بر اساس این گزارش، مسئولان غربی و ایرانی نزدیک به مذاکره میان تهران و گروه کشورهای ۵+۱ (شامل فرانسه، امریکا، چین، روسیه، انگلیس و آلمان) خاطر نشان کردند این توافق اصولی هنوز محقق نشده و بر سر نکات کلیدی آن، مذاکرات دشواری صورت می گیرد، اما آنها اذعان می کنند که مذاکره کنندگان به توافق نزدیک شده اند.

یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات، که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: «طرفین گفت و گو به مرحله نهایی توافق بسیار بسیار نزدیک شده اند و این احتمال وجود دارد که این توافق با امضا یا به طور شفاهی اعلام شود».

دیگر مسئولان نیز، ضمن اشاره به احتمال تغییر مسیر گفت و گوها، در همین راستا سخن گفتند.

بر اساس این گزارش، طرفین مذاکره همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سند دو یا سه صفحه ای را منتشر کنند یا خیر. در این میان دو تن از مسئولان مربوطه بر انتشار آن تاکید می کنند. البته برخی از نکات توافق محرمانه باقی خواهد ماند.

در صورت به دست آمدن این توافق، جزییات اصلی توافق آتی میان ایران و گروه ۵+۱ تعیین خواهد شد؛ جزییاتی مانند حداکثر تعداد و نوع سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم که ایران به برخورداری از آن مجاز خواهد بود، حجم اورانیومی که تهران می تواند در انبارهای خود ذخیره کند، نوع تحقیقات و میزان توسعه برنامه هسته ای ایران و مراحل برچیده شدن تحریم های این کشور.

یکی از جزییات توافق احتمالی مدت زمان آن است که احتمالا ۱۰ سال خواهد بود. در پایان این مدت، باید یک دوره نظارت ویژه بر برنامه هسته ای تهران تعیین شود.

به ادعای رویترز، در صورتی که این کشور فعالیت های حساس (؟) هسته ای خود را دست‌کم به مدت ۱۰ سال متوقف کند، تحریم هایی که علیه تهران وضع شده، برچیده شده و مقابله دوازده ساله میان تهران و غرب به پایان خواهد رسید.

هنوز کسی نمی داند توافق مورد گفت و گو به طور رسمی به امضای طرفین خواهد رسید یا این که به طور شفاهی اعلام می شود.

مذاکره کنندگان ایرانی بیم آن دارند که امضای چنین توافقی آزادی عمل این کشور را در تعیین جزییات فنی، که طی ماه های آتی بر سر آن به توافق خواهند رسید، محدود کند.

به گفته منابع مورد اشاره در گزارش رویترز، حتی اگر توافق دو یا سه صفحه ای حاصل شود، این اطمینان وجود ندارد که در مذاکرات فنی یک ماه آینده نیز توافق به دست آید.

روانچی: صحبتی از سند دو سه صفحه ای نبوده است

مجید تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت که در مذاکرات لوزان ۲ صحبتی از سند دو سه صفحه ای نبوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها و یک منبع ایرانی از تنظیم دو سه صفحه سند توافق در مذاکرات روزهای اخیر لوزان ۲ خبر داده بود.

روانچی در گفت وگو با ایرنا این خبر را تکذیب کرد و گفت که صحبتی در این باره نشده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز دیروز «فضاسازی در کنار مذاکرات» را یکی از برنامه های همیشگی طرف مقابل عنوان کرد و گفت: هیچ وقت به این حرفها توجه نمی کنیم.

وی درباره مذاکرات و احتیاط ایران در ابراز خوش بیبنی به خبرنگاران گفت: ما هیچ گاه به حرفهایی که به نقل از منابع نزدیک مطرح می شود، توجه نمی کنیم. چنین فضاسازی هایی همواره از سوی طرف مقابل دنبال می شود.

ظریف گفت: مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است و فراز و نشیب های جدی دارد و در مراحل مختلف دیدگاه های مختلفی مطرح می شود. برخی اوقات اختلاف نظر ها در داخل گروه مذاکره کننده با ما وجود دارد که باعث می شد دیدگاه های متناقض و متقاوتی مطرح شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما همواره گفته ایم که توافق کاملا امکان پذیر است. توافق جامع و کامل ؛ اینکه چه زمانی نگاشته شد و نگارش آن شروع شود یک بحث است، اما اینکه مفاهیم و راه حل ها پیدا شود، بحث دیگری است.

ظریف افزود: من احساس می کنم حتما می توانیم به راه حل ها دست پیدا کنیم. ولی دست یابی به راه حل نیاز به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل دارد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دلیل آنکه به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل تأکید می کنم این است که جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی در بالاترین سطوح و در سطح مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دارد. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که همه در ایران خواهان رسیدن به توافق برای حل موضوع هسته ای هستند. لذا ما هیچ شکی در اراده سیاسی از سوی ایران نداریم.

وی افزود: باید همین اراده را با همین جدیت و اتفاق نظر از سوی همه مذاکره کنندگان طرف مقابل ببینیم تا بتوانیم به توافق برسیم.

فرانس۲۴:ایران و گروه پنج به علاوه یک، به چارچوب توافقنامه اولیه ای نزدیک شده اند

منابع خبری نزدیک به مذاکرات در لوزان سوییس می گویند ایران و گروه پنج به علاوه یک به چارچوب توافقنامه اولیه ای نزدیک شده اند.

به گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴ ، بر اساس اعلام منابع خبری نزدیک به این مذاکرات، این چارچوب توافقنامه دو یا سه صفحه بیشتر نیست که قرار است اساس هر گونه توافقنامه هسته ای در آینده قرار گیرد. بر اساس این گزارش، موفقیت دستیابی به توافقنامه نهایی هنوز قطعی نیست.

آلن ایر: موعد تصمیم گیری در مذاکرات هسته ای ایران فرارسیده است

آلن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به بی‌بی‌سی گفت که گفت‌وگوها خیلی حرفه‌ای است.

آلن ایر در این گفتگو گفت موعد تصمیم‌گیری فرارسیده است.

نیویورک تایمز: مقام آمریکایی: موانعی در مذاکرات هسته ای به چشم می خورد

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت موانعی بر سر راه مذاکرات هسته ای ایران به چشم می خورد.

این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی از لوزان سوئیس به قلم مایکل آر جوردن و متئو رزنبرگ نوشت:

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا جمعه شب گفت مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران مشکل شده است و توافق اولیه ممکن نخواهد بود،‌ مگر اینکه ایران در چند روز آینده «تصمیمات سختی» بگیرد.

این مقام گفت :«مذاکرات دیروز (پنجشنبه) و امروز (جمعه) سخت و بسیار جدی بود. ما به نقطه ای از مذاکرات رسیده ایم که واقعا نیاز داریم ببینیم تصمیماتی گرفته می شود. ما در چند روز آینده خواهیم دید که آیا چنین چیزی واقعا امکان پذیر است یا خیر.»

این لحن جدی در ارزیابی این مقام آمریکایی با لحن ارزیابی چهارشنبه شب وی در گفتگو با خبرنگارانی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را در سفر به سوئیس همراهی می کردند کاملا در تضاد بود. وی آن زمان گفته بود دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا «مسیر رو به جلویی» را می بیند که می تواند مذاکره کنندگان را قادر سازد تا سه شنبه به توافقی دست یابند.

این مقام آمریکایی هم جمعه و هم چهارشنبه تاکید کرده بود که بر اساس پروتکل معمول در گفتگو با خبرنگاران ، هویت وی ناشناس بماند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه با جان کری و دیگر مقامات آمریکایی از جمله ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا دیدار کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر