کد خبر : 225
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اسفند 1392 - 20:31
657 views

تغییر قیمت سوخت از فروردین یا اردیبهشت ۹۳ و توزیع فرم جدید خوداظهاری در اسفند

تغییر قیمت سوخت از فروردین یا اردیبهشت ۹۳ و توزیع فرم جدید خوداظهاری در اسفند

به گزارش سفیرشوشتر به نقل از،خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: براساس قانون هدفمندی‌یارانه‌ها و تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ دولت مکلف است قیمت حامل‌های انرژی را به صورت تدریجی تغییر دهد و بر همین اساس برنامه‌ریزی گسترده ‌ای در سه ماه گذشته در همین زمینه

به گزارش سفیرشوشتر به نقل از،خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: براساس قانون هدفمندی‌یارانه‌ها و تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ دولت مکلف است قیمت حامل‌های انرژی را به صورت تدریجی تغییر دهد و بر همین اساس برنامه‌ریزی گسترده ‌ای در سه ماه گذشته در همین زمینه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه که یک شرایط خاص است و رکود از سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد، دولت تصمیم گرفته شیب افزایش قیمت در این مرحله برای حامل‌های انرژی ملایم باشد تا ضربه‌ای به تولید و مصرف‌کننده وارد نشود گفت: رسیدن به قیمت هدف دولت در قانون هدفمندی‌یارانه‌ها طی چند سال و به صورت تدریجی انجام خواهد شد اما شیب قیمت‌ها برای همه کالاها یکسان نیست و برای نهاده‌های مورد نیاز تولید شیب افزایش قیمت نسبت به سایرکالاها کندتر خواهد بود و در سایر کالاها این شیب متفاوت است اما به طور کلی دولت سعی دارد شیب افزایش قیمت در مرحله دوم هدفمندی‌یارانه‌ها ملایم باشد.

توزیع فرم خوداظهاری جدید تا قبل از پایان سال

وزیر اقتصاد تصریح کرد: فرم جدید خوداظهای برای دریافت یارانه تا قبل از پایان سال به صورت الکترونیکی توزیع خواهد شد.

تغییر فهرست یارانه بگیران از سال ۹۳

طیب نیا در ادامه این نشست از تغییر فهرست یارانه بگیران از سال ۹۳ خبر داد و گفت: ملاک شناسایی افراد برای اختصاص یارانه سطح درآمد آنهاست و برای شناسایی درآمد افراد از حسابهای بانکی نیز استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: برای شناسایی افراد نیازمند علاوه بر درآمد از اطلاعات دارایی آنها از جمله مسکن، خودرو و محل سکونت با ملاحظه تعداد افراد خانوار استفاده خواهیم کرد.

تغییر قیمت‌ حاملهای انرژی از فروردین یا اردیبهشت ۹۳

وی با تصریح اینکه مبلغ یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی در سال آینده تغییر نخواهد کرد، از تغییر قیمت حاملهای انرژی از فروردین یا اردیبهشت ۹۳ با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

طیب‌نیا در تشریح تصمیمات جدید دولت برای فاز دوم هدفمندی با تأکید بر اینکه مجلس تکلیف دولت را در قانون بودجه ۹۳ برای پرداخت یارانه‌های نقدی مشخص کرده است به ارائه آخرین اخبار و تصمیمات دولت در خصوص ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: پرداخت نقدی از این پس صرفاً به افراد نیازمند متقاضی امکان پذیر خواهد بود و اگر در ثبت نام جدید هدفمندی کسی خود را نیازمند اعلام نکند یارانه دریافت نخواهد کرد.

وی با تأکید براینکه در ثبت نام جدید هدفمندی یارانه‌ها اگر کسانی که خود را نیازمند و متقاضی واقعی بدانند ممکن است مشمول دریافت یارانه نقدی شوند تصریح کرد: ممکن است عده ای خود را متقاضی و نیازمند واقعی بدانند اما بنا به شرایط کشور از دریافت نقدی یارانه انصراف دهند.

یارانه بگیران ثروتمند جریمه می‌شوند

وی افزود: براساس کف درآمدی که مجلس در تبصره ۲۱ هدفمندی یارانه‌ها دولت را مجاز به تعیین آن کرده اگر افراد نیازمند اعلام کردند که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند، بعد از راستی آزمایی توسط دستگاه‌های مربوطه و تأیید نیازمندی آنها یارانه به آنها پرداخت می‌شود در غیر این صورت اگر اطلاعات غلط داده شده باشد این افراد مشمول جریمه خواهند شد.

وی در پاسخ پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه تغییرات جدید در هدفمندی یارانه ها از چه زمانی اعمال خواهد شد،گفت: از سال ۹۳ پرداخت یارانه نقدی فقط به افراد نیازمند امکانپذیر خواهد بود.

وی با تأکید براینکه مقدمات مربوط به ثبت نام جدید از افراد متقاضی یارانه هم اکنون در دولت انجام شده است، افزود: مراحل ابتدایی انجام شده و اقداماتی روی فرم خوداظهاری صورت گرفته است؛ مواردی در این خصوص تصمیم گیری شده و مابقی در حال انجام است.

کف درآمدی برای دریافت یارانه بزودی اعلام می‌شود

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه کف درآمدی که مجلس دولت را مکلف به تعیین آن کرده چه میزان برآورد شده است گفت: اجازه دهید کف درآمدی را در آینده‌ای نزدیک همکاران بنده در دولت اعلام کنند؛ مجلس در این خصوص دست دولت را باز گذاشته است.

حبرنگار تسنیم از وزیر اقتصاد خواست درباره مشخصات فرم‌های جدید خود اظهاری توضیح دهد و تفاوت آن را نسبت به دوره قبل تشریح کند که طیب نیا در پاسخ گفت: جلسات متعددی از چند ماه گذشته در اینباره برگزار شده و تشخیص نیازمند بودن یکی از ویژگی‌های این فرم‌ها است.

وی افزود: عوامل متعددی از جمله درآمد و دارایی در این فرم‌های خوداظهاری قرار دارند که دارایی‌ها شامل داشتن یا نداشتن منزل مسکونی، داشتن یا نداشتن خودرو، محل سکونت (با توجه به تفاوت زندگی در کلان شهرها و روستاها) و تعداد نفرات خانوار در مرحله جدید پرداخت نقدی یارانه‌ها ملاک خواهند بود.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که اگر همه عوامل در تشخیص فرد نیازمند ملاک قرار گیرد کار بسیار بزرگ و بغرنجی را پیش رو خواهیم داشت.

طیب‌نیا افزود: درآمد و هزینه خانواده ۴ نفره در شهر کوچک مسلما با درامد و هزینه یک خانواده بزرگ در شهر بزرگ متفاوت است و این مسائل در مرحله جدید پرداخت نقدی یارانه‌ها ملاک قرار خواهد گرفت؛ البته مجلس در تبصره ۲۱ تکلیف را روشن کرده و افراد نیازمند براساس برنامه فوق باید ثبت نام کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی براینکه فرم های جدید خوداظهاری چه زمانی از طرف دولت در اختیار جامعه هدف قرار خواهدگرفت گفت: انشاءالله بعد از جمع‌بندی نهایی به زودی این فرم‌ها را در اختیار جامعه قرار خواهیم داد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به تأکید خبرنگار ما مبنی براینکه آیا طی ۲۰ روز باقی‌مانده از سال این فرم‌ها توزیع خواهد شد یا خیر گفت: به زودی میزان درآمد مشخص می‌شود و افراد بعد از اینکه خود را با درآمد تعیین شده سنجیدند نسبت به تکمیل فرم‌ها اقدام خواهند کرد مسلما دولت از سال ۹۳ شرایط پرداخت یارانه‌ها را تغییر خواهد داد.

طیب‌نیا در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه تغییرات جدید در فهرست یارانه بگیرها چقدر است و ایا افراد یارانه بگیر کم خواهد شد گفت: این مسئله بستگی به میزان افرادی دارد که نسبت به دریافت یارانه اظهار تمایل می کنند البته ما امیدواریم افرادی که نیازمند واقعی نیستند از دریافت یارانه انصراف دهند چرا که در زمان جنگ شاهد بودیم بسیاری از افراد که نیازمند واقعی هم بودند حتی کمک های سخاوتمندانه‌ای نیز به رزمندگان انجام می‌دادند امیدواریم این مسئله در مرحله جدید یارانه ‌ها وجود داشته باشد.

یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی تغییر نمی کند

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا میزان یارانه پرداختی در سال ۹۳ با توجه به تغییراتی که در فهرست یارانه بگیرها صورت خواهد گرفت تغییر خواهد کرد یا خیر گفت: پرداخت نقدی در مرحله دوم ادامه پیدا می‌کند و منابعی که در مرحله بعد از محل کاهش فهرست یارانه بگیرها بدست می آید صرف امور بهداشتی و بیمه می شود، در مرحله بعد بیمه عمومی برای همه مردم فراهم خواهد شد و امنیت غذایی برای دهک‌های جامعه انجام خواهد شد.

افزایش قیمت‌ها تدریجی و ملایم است

وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: دولت بنا دارد افزایش قیمت‌ها به صورت تدریجی باشد و یکباره انجام نشود چرا که با قاعده مند بودن افزایش قیمت ها مردم و فعالان اقتصادی تغییرات را طی ۵ سال تشخیص خواهند داد.

طیب‌نیا ادامه داد: قیمت حامل‌های انرژی همان چیزی خواهد بود که در قانون هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده است ولی نکته اینجاست دولت به صورت تدریجی حرکت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: برای سال ۹۳ با توجه به شرایط عمومی جامعه تصمیم داریم قیمت ها را به صورت تدریجی و ملایم افزایش دهیم.

طیب نیا در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی براینکه دولت دقیقا قیمت حامل‌های انرژی را در سال ۹۳ در چه مقطعی تغییر خواهد داد گفت: از ابتدای سال ۹۳ تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی انجام خواهد شد اما مشخصا از فروردین یا اردیبهشت ماه استارت افزایش قیمت‌ها خواهد خورد.

وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر افرادی که نیازمند واقعی نیستند نسبت به ثبت نام یارانه نقدی اقدام کنند مشمول چه جریمه‌ای خواهند شد گفت: مجلس این جریمه را مشخص کرده و این افراد تا سه برابر میزان یارانه دریافتی باید جریمه پرداخت کنند.البته فرم‌های خود اظهاری و تعیین کف درامدی این اجازه را به دولت می‌دهد که با راستی آزمایی تشخیص دهند چه کسانی مشمول واقعی دریافت یارانه خواهند شد.

طیب نیا تأکید کرد: تسهیلات و امکاناتی که افراد از دستگاه های مختلف دریافت می‌کند نیز می‌تواند ملاکی برای تشخیص درآمد متقاضیان یارانه باشد چرا که حتما این افراد با توجه به درآمد دریافتی خود نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند.

بنا نداریم اطلاعات شخصی مردم را منتشر کنیم

خبرنگار تسنیم در همین ارتباط ضمن یادآوری اظهارات رئیس جمهور در یکی از گفتگوهای تلویزیونی مبنی براینکه دولت برای تشخیص گروه های درآمدی وارد اطلاعات بانکی مردم نخواهد شد از وزیر اقتصاد پرسید صحبت شما در بند بالا حکایت از این دارد که دولت می‌خواهد برای راستی آزمایی میزان درآمد مردم از اطلاعات بانکی آنها هم استفاده کند آیا تناقضی با اظهارات رئیس جمهور ندارد.

وزیر اقتصاد پاسخ داد:  بنا نداریم وارد اطلاعات شخصی و محرمانه افراد شویم اما اگر کسی درآمد خود را در فرم جدید اعلام کند رسما به دولت اجازه می‌دهد وارد اطلاعات شخصی و بانکی وی شویم، البته ما اطلاعات بانکی مشتریان را به هیچ وجه منتشر نخواهیم کرد.

وی افزود: مردم با توجه به علاقمندی که به نظام دارند قطعا اگر نیازمند واقعی نباشند فرم را پرنخواهند کرد.

طیب نیا اضافه کرد: در سال جاری حدو ۴۲ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت نقدی به ۷۷ میلیون نفر شده است این درحالی است که میزان یارانه بگیران بیشتر از جمعیت زنده کشور هستند؛ همچنین کل هزینه های عمرانی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان درسال جاری بوده این یعنی بیش از ۴ برابر هزینه عمرانی که می‌توانست صرف توسعه و آبادانی کشور شود یارانه نقدی پرداخت شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر