کد خبر : 2221
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 - 23:42
656 views

مطهری معلمی برای همه دوران/راز ماندگاری آثار شهید مطهری

مطهری معلمی برای همه دوران/راز ماندگاری آثار شهید مطهری

هیچ‌کس نمی‌تواند نقش و جایگاه رفیع مقام معلم را در جامعه منکر شود، نباید به مسئولیت معلم به عنوان یک حرفه نگریست، چون دین مبین اسلام و سایر ادیان الهی برای امر تعلیم و تربیت ارزش زیادی قائل شده اند. بنابراین باید دغدغه‌های معلمان بویژه مشکلات معیشتی و نگرانی از افت کیفی نظام آموزشی مورد

هیچ‌کس نمی‌تواند نقش و جایگاه رفیع مقام معلم را در جامعه منکر شود، نباید به مسئولیت معلم به عنوان یک حرفه نگریست، چون دین مبین اسلام و سایر ادیان الهی برای امر تعلیم و تربیت ارزش زیادی قائل شده اند. بنابراین باید دغدغه‌های معلمان بویژه مشکلات معیشتی و نگرانی از افت کیفی نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سفیر شوشتر،رسالت معلمان که همان اساس رسالت انبیاست، هدایت انسان‌ها در مسیر دانش، کرامت و ارزش‌های اخلاقی است و در این مسیر مقدس بزرگانی گام نهاده‌اند که شهید مطهری از جمله آنهاست.

نباید اجازه داد تأثیرگذارترین قشر جامعه، دغدغه معیشتی داشته باشند و باید شرایطی فراهم شود تا معلمان با آسودگی خاطر در کلاس‌های درس به وظیفه تعلیم و آموزش بپردازند، چراکه حضور شاداب و چهره متبسم معلم در مراکز آموزشی به دانش‌آموزان نیز منتقل می‌شود.

تاثیر گذار ترین افراد در تربیت نسل آینده معلمان هستند

 معلمان در تربیت انسان ها نقش اساسی دارند و سعادت و خوشبختی هر جامعه بستگی به معلمان آن جامعه دارد؛ هر اندازه انگیزه معلمان در کارشان بیشتر باشد و بتوانند رسالتشان را به خوبی انجام دهند آن جامعه خوشبخت تر است.

معلمان وظیفه دینی و ملی تربیت نسل جدید را برعهده دارند و تنها راه مبارزه با استکبار جهانی و احیای تمدن اسلامی، تعلیم و تربیت است.

چه بسیار هستند معلمانی که با شناسایی صحیح از روحیات و رفتار دانش آموزان خود توانسته اند با قرار دادن مسیر درست در پیش قدم های آنها، موجب سعادت و خوشبختی شاگردان خود شوند.

شاید به خاطر نقش موثر معلمان بر دانش‌آموزان باشد که اگر از یک کودک دبستانی بپرسند در آینده می خواهی چه کاره شوی پاسخ می دهد که دوست دارد معلم شود.

این جواب کودکان به خوبی نشان می دهد که دانش‌آموزان چقدر از معلمان خود تاثیر پذیرفته و برای این جایگاه ارزش و احترام قائل هستند.

شهید مطهری الگویی برای همه معلمان در تمام دروران

شهید مطهری از اسوه های معلمانی است که در دوران فشار و اختناق، برای حاکمیت تفکر اسلامی سال ها مجاهدت علمی و فرهنگی را به جان خرید به گونه ای که درخشش آثار و برکات معنوی قلم این شهید بزرگوار همچنان در جهان اسلام و محافل علمی و تحقیقاتی نمود عینی دارد.

مطهری از اسوه های معلمانی است که در دوران فشار و اختناق، برای حاکمیت تفکر اسلامی سال ها مجاهدت علمی و فرهنگی را به جان خرید به گونه ای که درخشش آثار و برکات معنوی قلم این شهید بزرگوار همچنان در جهان اسلام و محافل علمی و تحقیقاتی نمود عینی دارد.

استاد شهید مرتضی مطهری این عالم بزرگ، با ژرف اندیشی، تربیت دانشجویان و طلاب جوان، توانسته خدمات برجسته ای را در راه ترغیب مکتب اسلام در عصر حاضر و آینده انجام دهد.

وی که در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان گشود پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی پرداخت.

در سن ۱۲ سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت کرده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال ۱۳۱۶ علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود. در دوره اقامت ۱۵ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(در فقه و اصول)و حضرت امام خمینی(به مدت ۱۲ سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول)و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی(در فلسفه ، الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر)بهره می گیرد.

آیت الله مطهری در ساعت یک بعد از نیمه شب روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه توسط پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد. پس از ۴۳ روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود.

پس از تشکیل هیات های موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام خمینی(ره)همراه چند تن دیگر از شخصیت های روحانی عهده داررهبری این هیات ها می شود.

در سال ۱۳۴۸ به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و علامه طباطبایی و آیت الله حاج سیدابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان انفرادی به سر برد. حدود سال ۱۳۵۳ ممنوع المنبر شد و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

مطهری در سال ۱۳۵۵ به دنبال درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود. همچنین دراین سالها وی با همکاری تنی چند از شخصیت های روحانی، جامعه روحانیت مبارز تهران را بنیان می گذارد. در سال ۱۳۵۵ به نجف اشرف سفر و ضمن دیدار با امام خمینی (ره) درباره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت کرد.

استاد ˈمرتضی مطهریˈ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ توسط گروهک فرقان به شهادت رسید.

قطعاً هر کس که کتابی از شهید مطهری را در دست گرفته و یا آنها را تورق کرده باشد، به راحتی می تواند متوجه تازگی سخنان این استاد گرامی بشود.

کتاب‌های استاد مطهری به راحتی با انسان سخن می گوید؛ این کتاب‌ها را در هر زمان که مطالعه کنی، قابلیت پاسخگویی به شبهات موجود در جامعه را دارد.

این خاصیت بیشتر به خاطر مبنایی بودن سخنان شهید مطهری است که توانسته است با ساده ترین بیان، مبنایی ترین اصول دین را اثبات کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر