کد خبر : 1735
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 فروردین 1393 - 14:08
639 views

نظرات مراجع تقلید درباره دریافت یارانه/ بی‌نیازها یارانه نگیرند

نظرات مراجع تقلید درباره دریافت یارانه/ بی‌نیازها یارانه نگیرند

در پاسخ سئوال تعدادی از مقلدین عنوان شد: تعدادی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتاء های جداگانه، نظرات خود را درباره دریافت یارانه اعلام کردند. به گزارش سفیر شوشتر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در رابطه با دریافت یارانه نقدی نظر خود را اعلام کرد. از این استاد برجسته

در پاسخ سئوال تعدادی از مقلدین عنوان شد:

تعدادی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتاء های جداگانه، نظرات خود را درباره دریافت یارانه اعلام کردند.

به گزارش سفیر شوشتر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در رابطه با دریافت یارانه نقدی نظر خود را اعلام کرد.

از این استاد برجسته حوزه سئوال شده است که با توجه به تأکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر، بفرمایید که آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند، جایز است؟

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء تعدادی از مقلدین بیان داشته است: با توجه به اینکه بیت المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می‌بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاوران آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند، دیگر اقشار نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزوده است: اینکه بعضی می‌گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به طور مساوی بیت المال را تقسیم می‌نموده تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می‌شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می‌شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی‌شده است.

وی در ادامه تأکید کرده است: با توجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد، مسئله مساوات مطرح نیست. بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی‌نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه اظهار داشته است: انشاالله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها خواهد کرد و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد، انشاالله دولت محترم به عهد خود وفا می‌کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور خواهد شد.

گرفتن یارانه برای کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند جایز نیست

آیت الله العظمی جعفر سبحانی نیز در پاسخ به سئوالی در این زمنیه گفت: اصولاً وجوه یارانه بیت المال است و بیت المال متعلق به کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند.

وی بیان کرد: فقرا و کسانی که درآمدشان کم است، مسلماً برای آنها گرفتن یارانه حلال است، اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند، شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای اینها جایز نیست.

این مرجع تقلید افزود: فکر می‌کنم بیش از نیمی از مردم غیر از طبقه کارگر در روستاها، به اندازه‌ای که شأن آنها است، تمکن دارند و به یارانه نیاز ندارند، لذا باید احتیاط کنند و به مقداری که لازم است، بگیرند و آنهایی که لازم نیست به دیگران واگذار کنند.

کسانی که احتیاج ندارند نباید یارانه بگیرند

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی نیز در پاسخ به سئوال تعدادی از مقلدان مبنی بر اینکه آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از مبلغ آن نیستند، جایز است یا خیر، اظهار کرد: این قبیل اموال که در اختیار دولت محترم قرار دارد بیت المال است و لازم است که مسئولان محترم حکومت اسلامی، بیت المال را در راه تامین احتیاجات ملت مصروف نمایند.

وی ادامه داد: منتها احتیاجات باید دسته بندی شود و اولویت بندی هایی بر اساس الاهم فی الاهم مورد توجه کامل قرار بگیرد و تا توفیق خداوند مصروف شود و از این راه خدمت رسانی‌ها انجام بگیرد.

این مرجع تقلید شیعیان در پایان پاسخ خود افزود: بنابراین چون معیار و ملاک صرف بیت المال در راه تامین نیازمندی‌ها است لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند.

یارانه صرف رفاه حال عمومی ملت شود

همچنین آیت الله العظمی محمد علی علوی گرگانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با دریافت یارانه توسط افراد بی نیاز، گفت: کسانی که تمکن مالی دارند، یارانه نگیرند.

وی بیان کرد: چون یارانه برای کمک به بخش‌ها و خانواده‌های نیازمند است، ولذا کسانی که عرفا دارای تمکن مالی بوده و دریافت نکردن یارانه تاثیر در زندگی آنها ندارد، نباید یارانه دریافت کنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: دولت نیز متقابلا موظف است وجوه حاصله از این امر را صرف رفاه حال عمومی ملت کند.

منبع:خبر گزاری مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر