به گزارش سفیر شوشتر، هشدار پشت هشدار بود که داده میشد. از فعالان محیطزیست و کارشناسان سلامت گرفته تا نمایندگان مجلس. میگفتند بنزین داخلی ناخالصی بالایی دارد و سرطانزاست. آلودگی هوای کلانشهرها که راه تنفس را بسته، از بنزین تولید داخل است تا افتخارِ خودکفایی برای دولت (دهم) بیاورد. میگفتند آمار مبتلایان به سرطان رو به افزایش است و در روزهایی که آلودگی هوا مرز هشدار را پشتسر میگذاشت، ماموریتهای اورژانس ۱۰درصد افزایش مییابد.
در آن روزها، صدای فعالان محیطزیست و کارشناسان حوزه سلامت بلند بود تا شاید گوش شنوا یا چشم بینایی پیدا شود و با دیدن آسمان خاکستری کلانشهرها، راه را برای بازگشت آسمان آبی باز کند. در بدنه دولت، خبری از گوش شنوا نبود. مسئولی پیدا نمیشد تا بپذیرد بنزین تولید داخل ناخالصی بالایی دارد و متهم اصلی آلودگی هوای کلانشهرها بنزین تولید داخل است.
برخلاف تمام هشدارها، افزایش تولید بنزین داخلی و کاهش واردات بهدلیل تحریمها، به افتخاری اقتصادی در دولت دهم تبدیل شده بود. محمود احمدینژاد رئیس دولت دهم، با اشاره به اینکه تحریمها در تامین بنزین موردنیاز کشور خللی ایجاد نخواهد کرد، گفته بود: «در صورت لزوم، ظرف یک هفته در تولید بنزین خودکفا میشویم.» وعده خودکفایی، سلامت مردم را فدای تصمیمی احساسی در روزهای تحریم کرد.
آمارها و گزارشاتی که بهطور رسمی اعلام نمیشد، حاکی از افزایش مبتلایان به سرطان بود. آمارهایی که دولت دهمیها نمیپذیرفتند و معتقد بودند، بنزین تولید داخل استانداردها را پاس میکند و هیچ مشکلی ندارد. حالا همان آمارها، روی میز فراکسیون محیطزیست مجلس رفته و آنها را مجاب کرده که باید عاملان تولید و توزیع سوخت سرطانزا در کشور شناسایی شده و با آنها برخورد شود.
*سلامت مردم را فدای تصمیمی احساسی و تبلیغی کردند
هوای پایتخت از ابتدای سال تاکنون، روز ناپاک نداشته و این برای نمایندگان مجلس، مُهر تاییدی است بر اینکه تنها عامل آلودگی هوای پایتخت، بنزین داخلی بوده است.
سید محمد سادات ابراهیمی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه دولت دستور توقف تولید بنزین در پالایشگاهها را صادر کرده، میگوید: «شاهد این هستیم که تقریبا با توقف تولید بنزین داخلی، از ابتدای سال تاکنون، تهران هوای ناپاک نداشته و این امر نشان میدهد که دلیل غبارآلود بودن هوای پایتخت و ذرات معلق خطرناکی که در هوا وجود داشت، بنزین تولیدشده در داخل کشور بود.»
او در خصوص پروندهای که برای شناسایی عاملان تولید و توزیع سوخت سرطانزا در فراکسیون محیط زیست باز شده، به شهروند میگوید: «در ماجرای تولید بنزین داخلی متاسفانه سلامت مردم فدای تصمیمات احساسی و تبلیغاتی مسئولان وقت شد و مسئولان اعتقاد داشتند که بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور مشکلی ندارد. این در شرایطی است که در دولت قبل، مسئولان اجرایی هیچ سند و مدرکی مبنی بر استاندارد بودن بنزینهای تولید داخل ارایه نکردند. در مقابل آن گزارشها حکایت از این دارند که بنزن موجود در بنزین تولید داخل ۱۰ برابر بیشتر از بنزین وارداتی بوده و این امر افزایش مرگ و میر در شهرهای بزرگ، به خصوص تهران را در پی داشته است.»
ساداتابراهیمی با اشاره به اینکه درسال گذشته، چهارهزار و ۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کردهاند، ادامه میدهد: «سالانه دوهزار و ۵۲۲ نفر بیمار قلبی بر اثر آلودگی هوا جانشان را از دست میدهند و این موضوعی نیست که مسئولان وقت همچون بالابودن ناخالصی بنزین تولید داخل آن را کتمان کنند. ضرر و زیان بسیاری بهواسطه بنزین ناخالص داخلی به سلامت مردم وارد شده است که مسئولان وقت باید پاسخگو باشند.»
عضو فراکسیون محیطزیست مجلس در پاسخ به این پرسش که تولید و توزیع بنزین در کشور برعهده زیرمجموعههای وزارت نفت است و آنها تنها مجریان دستورات دولت بودهاند. حال اگر قرار باشد با عاملان تولید و توزیع برخورد شود آیا با دستوردهندگان تولید بنزین داخلی هم برخورد خواهد شد یا اینکه برخورد به مجریان دستورات دولت محدود میشود، میگوید:«در اینخصوص قوانین شفافی وجود دارد و این قوانین تکلیف را تعیین کردهاند. هر فردی به میزانی که در تولید و توزیع بنزین داخلی و به خطر انداختن سلامت مردم سهیم بوده، باید مسئولیت آن را بپذیرد و پاسخگو باشد.»
پرونده عاملان تولید و توزیع بنزین آلوده روی میز فراکسیون محیطزیست باز شده تا افتخار دیروز مسئولان وقت یعنی خودکفایی در تولید بنزین، حالا پای آنها را به دادگاه باز کند و انگشت اتهام به خطر انداختن سلامت مردم را به سمت آنها نشانه رود. اتهامی که بارها از سوی مسئولان وقت انکار شد اما اکنون به گفته اعضای فراکسیون محیطزیست، دیگر انکارشدنی نیست و باید پاسخگوی به خطر انداختن سلامت مردم باشند.
منبع:روزنامه شهروند