کد خبر : 8953
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 - 3:17
798 views

خانه های جزایری و قصاب نژاد در انتظار مرمت

خانه های جزایری و قصاب نژاد در انتظار مرمت

علی‎محمد چهارمحالی، رئیس میراث فرهنگی شوشتر با اشاره به اختصاص ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای مرمت آثار تاریخی بیان داشت: مرمت خانه‎های تاریخی جزایری و قصاب ‎نژاد در شوشتر با صرف هزینه مذکور در آینده ای نزدیک آغاز می شود. وی، مرمت این ۲ خانه تاریخی را شامل؛ اقدامات اجراییِ استحکام‎

علی‎محمد چهارمحالی، رئیس میراث فرهنگی شوشتر با اشاره به اختصاص ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای مرمت آثار تاریخی بیان داشت: مرمت خانه‎های تاریخی جزایری و قصاب ‎نژاد در شوشتر با صرف هزینه مذکور در آینده ای نزدیک آغاز می شود.

وی، مرمت این ۲ خانه تاریخی را شامل؛ اقدامات اجراییِ استحکام‎ بخشی و رفع خطر از بنا عنوان و اظهار کرد: اعتبار یادشده با عنوان مشارکت بخش غیردولتی، صرفاً جهت تشویق مالکان بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

چهارمحالی اذعان داشت: در حال حاضر تهیه شرح عملیات اجرایی و ارجاع به امور قراردادها در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر با بیان اینکه خانه جزایری در محله دربند علافون این شهرستان قرار دارد، تصریح کرد: قدیمی ‎ترین خانه در میان خانه‎های کهن و تاریخی شهر شوشتر است و بنا بر کتیبه‎ای که در زیر ایوان خانه قرار دارد این خانه در سال ۱۰۴۱ ه.ق ساخته شده و نام معمار این خانه نیز به صورت «عمل استاد رضا و محمد بنا ابن استاد محمدعلی بنا» در این کتیبه آمده است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: مالک این اثر ارزشمند مرحوم حاج‎آقا احمد جزایری، پدر مرحوم حاج سید عبدالصمد جزایری از روحانیون و شخصیت‎های شناخته ‎شده در دوره قاجار در شوشتر و خوزستان است.

علی‎ محمد چهارمحالی به ویژگی‎های خانه تاریخی جزایری اشاره کرد و گفت: این خانه ارزشمند دارای تزئینات بسیار زیبای سنگی، آجری و گچبری و تنها خانه‎ای است در شوشتر که در انتهای ایوان آن از رسمی‎بندی استفاده شده است. در سال ۱۳۵۳ مجموعه تلویزیونی سمک عیار در شهرستان شوشتر به کارگردانی محمدرضا اصلانی تهیه شد که بخش‎هائی از این کار در این خانه فیلمبرداری شده است. این خانه با قدمت دوره قاجار در شرف ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی درخصوص خانه قصاب‎نژاد نیز اظهار داشت: خانه قصاب‎نژاد در محله موگهی شوشتر و در مجاورت مسجد میرشکار این شهر قرار دارد و قدمت آن نیز به دوره قاجار بازمی‎گردد.

چهارمحالی، تاریخ ساخت این خانه زیبا با توجه به کتیبه سردر خانه که در نوع خود یکی از زیباترین کتیبه‎های سنگی در میان خانه‎های شوشتر است مربوط به سال ۱۳۴۵ هجری قمری عنوان و اذعان کرد: این خانه دارای یک سردر قدیم و خواجه‌نشین در قسمت ورودی بوده و آجرکاری آن خاص معماری قدیم شوشتر است.

وی بیان داشت: این خانه مملو از تزئینات زیبای خوون چینی و حجاری است که در چهار طبقه همکف، اول، شبستان و شوادان ساخته شده است. معمار این خانه به احتمال زیاد حاج محمدتقی معمارباشی و یا پدر وی حاج حسین بوده که از معماران به‎نام این دوره شهر شوشتر هستند.

چهارمحالی اظهار کرد: به نظر می رسد خانه قصاب‎نژاد و همچین خانه گازر در گذشته یک مجموعه سکونت بزرگ را در محله دُل‎دُل تشکیل می‎داده اند، به طوری که این ۲ خانه دسترسی‎های زیادی با هم دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر در پایان افزود: خانه قصاب‎نژاد در زمستان ۱۳۹۰ با شماره ۲۹۱۵۷ به ثبت ملی رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر