به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، چهار نوع مواجهه را در قبال چالشهای فقه موجود مطرح است:
مواجهه اول: مواجهه سنتی است. برخی از فقها با این بیان که حکم خدا قابلتغییر نیست و عقل ما نمیتواند منشأ احکام را به دست آورد، هیچ تلاشی در پاسخ به این پرسشها ندارند.
مواجهه دوم: رویکرد تبیین احکام دینی است بهعنوان نمونه استاد جوادی آملی در مورد سن بلوغ دختران مینویسد: ازآنرو که زنها چندین روز در ماه دارای طهارت نیستند و مجموع این ایام تا سن بلوغ دختران حدود شش سال میشود؛ لذا دختران شش سال زودتر از پسرها به سن بلوغ میرسند.
مواجهه سوم: مواجهه روشنفکرانه است که عموماً مسلمانان باسواد غیر حوزوی این نوع مواجهه را با چالشهای فقه دارند؛ مثلاً در مورد فهم متون دینی نظر به روح مطالب دارند.
مواجهه چهارم: یا مواجهه نواندیشانه دینی است؛ این مواجهه همان سبک و سیاق اجتهاد و استنباط را دنبال میکند لکن در هر مسئلهای رجوع به ادله و بازنگری در آنها را ضروری میداند؛ مثلاً در مورد سن بلوغ دختران ازآنجاکه در ادله مربوط بدان به دختر نهساله اطلاق زن شده است، میتوان به این نتیجه رسید که امکان دارد در آن زمان دختر نهساله به حدی از کمال رسیده است که اطلاق زن بر او رایج است. لکن از آنرو که امروزه این اطلاق وجود ندارد نمیتوان همان حکم را برای سن بلوغ دختران مطرح نمود.