کد خبر : 3256
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 تیر 1393 - 12:10
641 views

مدیرکل دامپزشکی خوزستان: بیماری دامی ˈ لمپی اسکینˈ در استان مهار شد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان: بیماری دامی ˈ لمپی اسکینˈ در استان مهار شد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از مهار و کنترل بیماری دامی ˈ لمپی اسکینˈ در استان خبر داد و گفت: اقدامات پیشگیرانه و ضربتی باتلاش نیروهای دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع این بیماری ویروسی خطرناک و کشنده انجام شده است. به گزارش سفیر شوشتر، دکترˈمصطفی کنارکوهیˈ  افزود: سه هفته پیش در یکی از دامداری های بخش شعبیه

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از مهار و کنترل بیماری دامی ˈ لمپی اسکینˈ در استان خبر داد و گفت: اقدامات پیشگیرانه و ضربتی باتلاش نیروهای دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع این بیماری ویروسی خطرناک و کشنده انجام شده است.

به گزارش سفیر شوشتر، دکترˈمصطفی کنارکوهیˈ  افزود: سه هفته پیش در یکی از دامداری های بخش شعبیه از توابع شهرستان شوشتر این بیماری مشاهده که منجر به تلف شدن چهار راس گاو شد.

وی گفت: متعاقب بررسی های و مشاهدات میدانی، عملیات واکسیناسیون و سمپاشی تا شعاع ۱۰ کیلومتری محل بروز این بیماری در کوتاه ترین زمان ممکن و با بسیج همه امکانات انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه هیچ دلیلی برای نگرانی دامداران استان از بیماری لمپی اسکین وجود ندارد گفت: با کنترل این بیماری دامی و اقدامات پیشگیرانه در نقاط حساس مرزی با عراق و مناطق همجوار بااستان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بیماری در استان مهار شده است.

وی با اشاره به اینکه دو سال پیش مواردی از این بیماری در کشورهای عراق و ترکیه مشاهده و متعاقب آن ۴۰ روز پیش نیز این بیماری به استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان سرایت کرد و گفت: با توجه به آمادگی پرسنل دامپزشکی و آموزش ها و هشدارهای لازم قادر شدیم بر این بیماری مسلط شده و نگرانی های دامداران استان را برطرف کرده و سرمایه های ملی صیانت کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از همکاری و همراهی استاندارخوزستان که قول داده اعتبار خرید سم مورد نیاز دامداری ها را تامین کند قدردانی کرد.

دکتر مصطفی کنارکوهی گفت: در اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط دامپزشکی استان ۱۶ هزار و

۵۷۴ راس گاو علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شده و در خصوص مبارزه علیه انگل های خارجی هشت هزارو ۷۱۸ راس گاو و ۱۱ هزارو۸۹۵۰ متر مربع جایگاه سم پاشی و نیز چهارهزارو۱۵۰ راس گاو زیر پوشش مراقبت فعال و غیرفعال بیماری قرار گرفت.

بیماری ویروسی لمپی اسکین شبیه ˈآبلهˈ است و علایم آن در دام به صورت آب ریزش بینی، تب بالا و ضایعات پوستی ظهور و بروز می کند و در نهایت دام تلف می شود.

به گفته ی دکتر کنارکوهی ضریب درمان بیماری ˈ لمپی اسکینˈ حدود۶۰ تا ۷۰ درصد است و در صورت پیشگیری نکردن از آن با شتاب شیوع می یابد.

استان خوزستان ۳۵۰ هزار راس دام سنگین و سه میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارد.

در خوزستان متوسط بهای هر راس گاو ۷۰ میلیون ریال و گوسفند چهارمیلیون ریال است.

منبع:ایرنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر