کد خبر : 1903
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 فروردین 1393 - 23:38
846 views

رونمایی از یک تفنگ ۲۰۰ساله بختیاری/ آعلیداد خدرسرخ شنبه می‌آید

رونمایی از یک تفنگ ۲۰۰ساله بختیاری/ آعلیداد خدرسرخ شنبه می‌آید

به گزارش سفیرشوشتر، کتاب «تفنگ نُه دال» نوشته اردشیر صالحپور، روایتی واقعی از زبان یک تفنگ قدیمی‌ست در شرح زندگی و مبارزات آعلیداد خدرسرخ، پهلوان نامی بختیاری که عصر شنبه ۳۰ فروردین با حضور اساتید، پژوهشگران، نویسندگان و اصحاب فرهنگ و تاریخ، در موزه ایران باستان رونمایی خواهد شد. اردشیر صالحپور کتاب «تفنگ نُه دال»

به گزارش سفیرشوشتر، کتاب «تفنگ نُه دال» نوشته اردشیر صالحپور، روایتی واقعی از زبان یک تفنگ قدیمی‌ست در شرح زندگی و مبارزات آعلیداد خدرسرخ، پهلوان نامی بختیاری که عصر شنبه ۳۰ فروردین با حضور اساتید، پژوهشگران، نویسندگان و اصحاب فرهنگ و تاریخ، در موزه ایران باستان رونمایی خواهد شد.

اردشیر صالحپور کتاب «تفنگ نُه دال» را که با عنوان فرعی «شرح زندگی و مبارزات آعلیداد خدرسرخ پهلوان نامی بختیاری» به رشته تحریر درآورده، به انتشارات «راش» سپرده که به زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

این کتاب که در مراسمی با حضور سید محمد بهشتی، محیط طباطبایی، محمدرضا جواهری، قباد آذر آیین، محمد جعفری قنواتی و داراب رئیسی شاعر محلی سرای بختیاری رونمایی خواهد شد، از زبان یک تفنگ قدیمی روایت می‌شود که یک هویت و سابقه حماسی در ایل بختیاری دارد و همچنین ترانه‌ای که برای آن سروده شده جزئی از فرهنگ حماسی بختیاری به شمار می‌رود.

اردشیر صالحپور درباره نگارش این کتاب به خبرنگار ما گفت: حدود دویست سال پیش تفنگی از سرزمین عثمانی وارد ایران می‌شود و بعدها به دست یکی از پهلوانان نامی بختیاری به نام “آعلیداد خدرسرخ” می‌افتد؛ این فرد قهرمانی است که در جنگ و پیکار کسی نمی‌تواند از پس او بربیاید، ولی در نهایت دشمنانش او را در یک قلعه به میهمانی دعوت می‌کنند و درحالیکه تفنگش از او دور بود، به شکل ناجوانمردانه‌ای او را می‌کشند و داستان این تفنگ و این قهرمان به یک داستان حماسی بومی تبدیل شد که از آن زمان تاکنون در بین بختیاری‌ها سینه به سینه نقل شده و خواهد شد.

این استاد دانشگاه، این اثر را نوعی گزارش رمان مأبانه خواند و افزود: این رمان تاریخی که همه داستان‌های آن بر اساس واقعیت شکل گرفته، از زبان این تفنگ برای خواننده بازگو می‌شود و این تفنگ الان در مقام راوی داستان به یک موضع صلح طلبانه‌ای رسیده که دیگر نمی‌خواهد حتی به یک گنجشک شلیک کند و به عبارتی بیان کننده تیتر دوم این کتاب است که می‌گوید، “زبان تفنگ همیشه آتش نیست” و من این سیر و روال را در این گزارش به شکل داستانی تاریخی با جنبه موسیقایی و حال و هوای دراماتیک، روایت کرده‌ام.

این پژوهشگر فرهنگ، تاریخ و هنر در توضیح انتخاب عنوان “تفنگ نُه دال” برای نامگذاری این کتاب گفت: دال در فرهنگ لُری به معنای کرکس است و قدرت این تفنگ به اندازه‌ای بود که در محلی در حوالی شوشتر با یک تیر، نُه کرکس را بصورت یکجا کشته و به «تفنگ نُه دال» معروف شده است؛ جالب اینکه که تنها خود آعلیداد می‌توانسته از این تفنگ استفاده کند و انس و الفت این تفنگ با صاحبش به اندازه‌ای بوده که ۱۷۰ سال پیش که آعلیداد را می‌کشند و تفنگ به دست دشمنانش می‌افتد، آنها دیگر نتوانستند از آن استفاده کنند.

صالحپور همچنین درباره شکل‌گیری ایده نگارش این کتاب گفت: من از دوران کودکی همواره اشعار و موسیقی این تفنگ و قهرمان را می‌شنیدم و همواره برایم جالب بود که تنها زمانی توانستند صاحب تفنگ را بکشند که این تفنگ همراهش نبود؛ به همین دلیل من همواره علاقمند بودم که این تفنگ را ببینم و سال‌ها به جستجوی این تفنگ پرداختم و سرانجام روزی آن را در یک خزانه جنگ افزاری در بنیاد پیدا کردم و اولین باری که این تفنگ را به دست گرفتم، خودبه خود همان اشعار بر لبم جاری شد و به شدت حس کردم که این تفنگ زبان من را می‌فهمد و بعد این ایده به ذهنم خطور کرد که این تفنگ می‌تواند خاطرات دویست ساله خودش را برای من بازگو کند.

وی ادامه داد: همچنین در دوره قبلی کنفرانس کمیته‌های ملی موزه‌های جهانی (ایکُم)، که حدود ۳ سال در اتریش برگزار شد و اتفاقا من و مهندس بهشتی در آن حضور داشتیم، شعار آن سال «اشیاء سخن می‌گویند» بود؛ بنابر این بسیار عمیق دریافتم که ما به یک شئ موزه‌ای نباید تنها به عنوان یک عنصر فیزیکال نگاه کنیم، بلکه هر شئ موزه‌ای می‌تواند مجموعه‌ای از خاطرات، داستان‌ها، هویت و ایده داشته باشد؛ اینگونه شد که من این جانبخشی را به تفنگ تسری دادم و از زبان تفنگ آن را ابراز کردم و به تأسی از آن شعار «همه اشیاء سخن می‌گویند»، این رمان تاریخی را پردازش کردم.

اردشیر صالحپور گفت: این تفنگ تاکنون به نمایش گذاشته نشده و ما سعی می‌کنیم در روز رونمایی از کتاب، این تفنگ را هم رونمایی کنیم.

“تفنگ نُه دال” پانزدهمین کتاب اردشیر صالحپور است که در ۱۶۰ صفحه و ۱۲ فصل، با قیمت ۱۰ هزار تومان روانه بازار کتاب خواهد شد. سایر کتاب‌های این پژوهشگر در زمینه پژوهش هنر، تاریخ، مردم‌شناسی و زبانشناسی و همینطور چند نمایشنامه به چاپ رسیده است.

مراسم رونمایی از کتاب «تفنگ نُه دال» نوشته دکتر اردشیر صالحپور، ساعت ۵ عصر روز شنبه ۳۰ فروردین در محل موزه ایران باستان واقع در میدان توپخانه، خیابان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان ۳۰ تیر برگزار می‌شود، که اجرای برخی آوازهای فولکلوریک بختیاری که مرتبط با موضوع کتاب هستند، توسط خوانندگان محلی بختیاری بخشی از برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

خبرآنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر