تشیع در خوزستان اصیل است

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اصیل خواندن مذهب تشیع در خوزستان گفت: خوزستان جزو نخستین مناطقی بود که در ارتباط با ورود اسلام به ایران سرلوحه بود و در همان زمان هم گرایش مردم این استان به مذهب تشیع به ثبت رسیده است.

به گزارش سفیر شوشتر به نقل ار ایرنا ، آیت الله ‘محسن حیدری’ روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی  با بی پایه و اساس خواندن مطالب شبکه های بیگانه در اهل سنت خواندن مردم خوزستان اظهار کرد: این حرف ها هیچ مبنا و پایه واقعی ندارد و در زمان حضرت علی(ع) حمایت مردم خوزستان از آن امام همام ثبت شد و ائمه اطهار(ع) عنایت ویژه ای به مردم این خطه داشتند.

وی تصریح کرد: علمای بزرگی از خوزستان در جامعه اسلام درخشیدند که شیعه بودند و خدمات بسیاری داشتند.

آیت الله حیدری از حسین بن سعید اهوازی و علی ابن مهزیار اهوازی و پیشتر از این ها خاندان نوبختی اهوازی به عنوان علمای شیعه ای نام برد که سرمایه های عظیمی برای جامعه اسلام و اهل تشیع به شمار می رود.

وی گفت: بسیاری از چهره های سیاسی، علمی و فرهنگی از خوزستان در صدر اسلام درخشیدند؛ وقتی حضرت امام رضا(ع) در پایان سده دوم هجری وارد خوزستان شد مورد اسقبال مردم این استان قرار گرفت و تشیع در قرن دوم تثبیت شد.

وی افزود: با ورود آن حضرت به اهواز و خوزستان، تشیع از این منطقه به مناطق دیگر منتقل شد؛ علی ابن مهزیار اهوازی سفیر امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بود که علاوه بر اهواز در ری و قم و دیگر نقاط هم فعالیت داشت.

آیت الله حیدری گفت: نامه هایی بین حضرت امام جواد(ع) و علی ابن مهزیار رد و بدل می شد و بر اساس گزارش های علی ابن مهزیار امام تعیین تکلیف می کرد.

وی اظهار کرد: این ها حاکی از قدمت تشیع در خوزستان بوده و به قرون اولیه اسلام بر می گردد؛ در قرن اول هجری فرزندان و نوه های اصحاب امیر مومنان مانند مالک اشتر به اهواز مهاجرت و زاد و ولد کرد که عشیره بنی مدحج مربوط به مالک اشتر است.

آیت الله حیدری با اشاره به مهاجرت مقداد ابن اسود کندی به خوزستان گفت: اکثر عشایر عرب خوزستان ریشه در فرزندگان و نوادگان اصحاب امیر دارند و علت مهاجرت اینها ظلم بنی امیه به شیعیان بود که برخی شهید و بقیه مهاجرت می کردند.

وی تاکید کرد: عشایر عرب خوزستان جزو شیعه های اصیل و ناب هستند که در زمان حضرت علی(ع) و ائمه اطهار به اینجا آمده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مردم خوزستان اعم از عرب، لر، بختیاری، فارس و دیگر اقوام صد در صد شیعه اصیل هستند.

وی گفت: در دو دهه اخیر به دلیل مسایل سیاسی و ضد انقلابی طرفداران جریان های تجزیه طلب که خود شیعه و شیعه زاده بودند برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی برای جلب حمایت کشورهای عربی تظاهر به گرایش به تسنن و وهابی گری کردند.

آیت الله حیدری گفت: این ها تعداد معدودی بودند که منحرف شدند و حسابشان از حساب اکثریت و مردم شیعه خوزستان جداست؛ این عده نزد مردم مطرود و منفور هستند و بی انصافی است که این ها را به نام تمام خوزستان بدانیم .

وی افزود: دشمنان قصد دارند انحرف این تعداد را به کل استان خوزستان نسبت داده و مساله را بزرگ نمایی کنند.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=4471

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: