کد خبر : 2578
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 - 12:36
546 views

تحول باید در عرصه‌های مختلف پایگاه‌های ثبت جهانی رخ دهد

تحول باید در عرصه‌های مختلف پایگاه‌های ثبت جهانی رخ دهد

باید تحول در عرصه‌های مختلف پایگاه‌های ثبت جهانی اتفاق بیفتد، همچنین توسعه، استانداردسازی و آموزش باید در این مکان‌ها انجام شود. به گزارش سفیر شوشتر، حاضر در محل؛ فرهاد عزیزی مدیر پایگاه ثبت جهانی در نشست خبری عصر امروز با حضور معاون میراث فرهنگی در کاخ گلستان برگزار شد گفت: برنامه‌ریزی جهت احیای نقش پایگاه‌های ثبت

باید تحول در عرصه‌های مختلف پایگاه‌های ثبت جهانی اتفاق بیفتد، همچنین توسعه، استانداردسازی و آموزش باید در این مکان‌ها انجام شود.

به گزارش سفیر شوشتر، حاضر در محل؛ فرهاد عزیزی مدیر پایگاه ثبت جهانی در نشست خبری عصر امروز با حضور معاون میراث فرهنگی در کاخ گلستان برگزار شد گفت: برنامه‌ریزی جهت احیای نقش پایگاه‌های ثبت جهانی شروع شده و قرار است وضعیت مالی این پایگاه‌ها را سامان دهیم.

وی افزود: کمیته آموزش و معرفی برای پایگاه‌های ثبت جهانی تشکیل شده است.

حسین راعی مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون در ادامه تصریح کرد: مهمترین اقدامات در این پایگاه ساماندهی محوطه است که براساس پلان مدیریتی سه سال قبل در یک پروسه ۱۵ ساله انجام می‌شود.

7
وی افزود: هم اکنون ۸۰ درصد از فاز اول پیش رفته و فاز دوم نیز که مربوط به نورپردازی و کنترل فیزیکی بوده انجام شده است و همچنین در فاز سوم مرکز فرهنگی خارج از محوطه تأسیس می‌شود.

عباس‌زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی اظهار داشت: تا به امروز حدود ۲۵ هزار نفر از مجموعه تخت سلیمان بازدید کردند و یکی از مقاصد مهم سفر گردشگران بوده است.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که در این پایگاه ثبت جهانی وجود دارد مربوط به طرح جامع مرمت و حفاظت است.

عباس‌زاده تصریح کرد: اواخر اسفند سال گذشته مدیر این پایگاه استعفا داد و من امیدوارم به زودی مدیر مناسبی برای مجموعه انتخاب شود تا مسائل حل و فصل شود.

جبرئیل نوکنده رئیس پایگاه ثبت جهانی گنبد قابوس تصریح کرد: تلاشمان در این پایگاه ثبت جهانی ایجاد پلان مدیریتی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت است. اعتقاد داریم پایگاه‌های ثبت جهانی قطب‌های پایدار گردشگری هستند.

حسین عیدانی مدیر پایگاه جهانی حلقه‌های آبی شوشتر تصریح کرد: در سال ۲۰۰۸ سازه‌های آبی شوشتر ثبت جهانی شد و از این سال تا سال ۲۰۲۲ در یک برنامه زمان‌بندی ۱۴ ساله پلان مدیریتی این مجموعه اجرا می‌شود.  

مظفر فرهاد پور مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل تصریح کرد: از سال ۱۳۷۷ پایگاه میراث جهانی چغازنبیل شکل گرفت و درحوزه پژوهش فعالیت‌های این مجموعه آغاز شد.

وی ادامه داد: در استان خوزستان پژوهشگاهی به نام میراث جهانی چغازنبیل شکل گرفته است و هم اکنون بانک اطلاعاتی استخوانی حیوانی تشکیل شده است.

فریبا خطابخش مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان اصفهان تصریح کرد: در این مجموعه به دلیل عدم هماهنگی میان سیستم‌های خرده کلان با یک سیستم یکپارچه مواجه نبودیم قصد داریم عوامل مختلف را شناسایی کنیم تا بتوانیم به یکپارچگی سیستم کمک کنیم.

حسین اسماعیلی مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز اظهار داشت: برنامه و فعالیت‌های میراث جهانی تبریز براساس پلان مدیریتی آن است.

علیرضا رازقانی مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه تصریح کرد: در حوزه مرمت گنبد سلطانیه قصد داریم سازه‌ها و تزئینات را مرمت کنیم، دروازه شمالی گنبد سلطانیه امسال بازگشایی شد و تمرکزمان در احیای آن خواهد بود.

ناصر مشهدی‌زاده مدیر پایگاه ثبت جهانی باغ‌های تاریخی ایران اظهار داشت:۹ باغ تاریخی در ۶ استان کشور به ثبت جهانی رسیده است و برای حفظ آنها وظیفه داریم به همین منظور قصد داریم تعامل خوبی با جامعه محلی داشته باشیم.

همچنین یک تفاهم‌نامه ۴ میلیارد تومانی در رابطه با باغ فین کاشان با شهرداری این شهر امضا کردیم و قصد داریم از برجسته‌ترین اساتید باغ‌های ایرانی برای حفاظت این مجموعه‌ها استفاده کنیم.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: باید تحول در عرصه‌های مختلف پایگاه‌های ثبت جهانی صورت بگیرد برای اینکه این پایگاه‌ها مکان‌هایی هستند برای توسعه، استانداردسازی و آموزش کارشناسان متأسفانه در چند سال گذشته با توجه به دلایل مختلف به این موضوعات کمتر پرداخته شد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ نفر عضو شورای راهبردی داریم که در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

طالبیان تصریح کرد: قبل از آنکه پروژه‌ای بخواهد در مجموعه‌های پایگاه‌های ثبت جهانی اجرا شود باید ابتدا به یونسکو اطلاع داده شود برای عبور متروی اصفهان از میدان نقش جهان نیز باید کار کارشناسی صورت گیرد و انجام هر پروژه‌ای در ابتدا باید به یونسکو گزارش داده شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر