اینجا شوشتر است ، عمارت افضل!

از جمله خانواده های معروف شوشتر میباشند ، که در گذشته دارای تجارت خانه در شوشتر و دیگر شهرهای خوزستان  مانند محمره (خرمشهر) بوده و نیز با تجار و بعضی کشورهای دیگر از جمله هندوستان در ارتباط بوده اند به طوریکه در در این کشور (هندوستان) و شهر بمبئی آن دارای تجارتخانه و بازار بوده و سرایی در این شهر با نام افضل داشته اند و کالا و اجناس از خوزستان و شوشتر به آن کشور و بلعکس وارد میکردند.

به گزارش سفیر شوشتر ، مالک مجموعه اقضل حاج رجبعلی افضل (افاضل) میباشد.مجموعه افاضل مربوط به دوران قاجار است.این اثر در بافت قدیم شهرستان شوشتر ، در محله موسوم به سنگفرش ، در کنار مجموعه خانه ها ، حمام و کاروانسرای افضل واقع شده است. که بخش خصوصی هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان در این عمارت زیبا هزینه کرده است.

بعد از عبور از راهرویی نسبتا طویل و هشتی وارد فضای حیاط میشویم ، حیاط خانه نسبتا بزرگ و اتاق های بر روی تراسی در جبهه ی غربی قرار دارند.

زیر زمین دارای در دو بخش شبستان و شوادان است که شبستان دارای ۴ اتاق و شوادان نیز ۱ اتاق و فضای حجره مانندی میباشد.

از ویژگی های این خانه تزیینات آجر کاری ست که به ویژه در سر درب خانه ، که تزیینات خوون چینی آن منحصربفرد و کمتر در بناهای دیگر دیده میشود . این اثر بی نظیر در مورخ نهم فروردین ماه سال ۱۳۹۳ به شماره ثبت ۳۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و همه روزه تعداد کثیری از دانشجویان کشور و گردشگران از این بنای تاریخی زیبا مینمایند.

این عمارت فوق العاده زیبا که تلفیقی از هنر معماری شوشتر در آن دیده میشود توسط حاج محمد زلقی به بهره برداری رسیده است که مرحوم حاج حسین فردی نژاد و حاج حسین معماریان کار مرمت آن را به پایان رساندند و در بازدید معاون رئیس جمهور جناب دکتر سلطانی فر مورد تشویق قرار گرفته شد.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=3655

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: