کد خبر : 7586
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مهر 1394 - 9:09
670 views

ایران، بازیگر اصلی صحنه های جهانی در دهه های آتی خواهد بود / امپراتوری کوروش کبیر ذهنیت نفوذ در بخش زیادی از سرزمین ها را در میان ایرانی ها به وجود آورده / شیعه، هویت ایرانی را مستحکم تر کرده است

ایران، بازیگر اصلی صحنه های جهانی در دهه های آتی خواهد بود / امپراتوری کوروش کبیر ذهنیت نفوذ در بخش زیادی از سرزمین ها را در میان ایرانی ها به وجود آورده / شیعه، هویت ایرانی را مستحکم تر کرده است

اسپوتنیک نوشت: جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در یادداشتی مربوط به سال ۲۰۰۷ نوشته بود که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید با ایران درباره همه مسائل، و نه فقط موضوع هسته ای مذاکره کند. این یادداشت از جمله اسنادی است که در پی انتشار متن رایانامه های شخصی جان برنان در پایگاه اینترنتی

اسپوتنیک نوشت: جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در یادداشتی مربوط به سال ۲۰۰۷ نوشته بود که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید با ایران درباره همه مسائل، و نه فقط موضوع هسته ای مذاکره کند.

این یادداشت از جمله اسنادی است که در پی انتشار متن رایانامه های شخصی جان برنان در پایگاه اینترنتی ویکیلیکس، افشا شده است. به موجب این یادداشت، برنان سال ۲۰۰۷ پیش از آن که ریاست سیا را بر عهده بگیرد خواستار مذاکره رئیس جمهور بعدی آمریکا با ایران درباره همه مسائل شده بود.

در این یادداشت آمده است: « گفتگوی مستقیم آمریکا با ایران… نباید محدود باشد، چرا که طیف گسترده ای از مسائل مربوط به ایران که بیش از همه مورد نگرانی است – مشارکت در تروریسم و حمایت از گروههای «افراط گرا» و فعالیت های مربوط به تولید و گسترش تسلیحات هسته ای، و بلندپروازیهای منطقه ای در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند.»

بنا بر اعلام ویکیلیکس، این یادداشت موسوم به «معمای ایران» به هجدهم نوامبر ۲۰۰۷ باز می گردد، و در حساب کاربری شخصی AOL.com برنان بوده است. وی در این یادداشت به رئیس جمهور بعدی آمریکا – که باراک اوباما شد- توصیه کرد ابتکار عمل را به دست گیرد و با ایران درباره طیف گسترده ای از مسائل مذاکره کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: «چارچوبی فراگیر برای تبادل نظر درباره این مسائل لازم است.»

اوباما بلافاصله پس از تصدی سمت ریاست جمهوری، برنان را که پیشتر در دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو. بوش ریاست مرکز ملی مبارزه با تروریسم را بر عهده داشت، به سمت مشاور خود در امور مبارزه با تروریسم و امنیت داخلی منصوب کرد.

برنان بعداً در سال ۲۰۱۳ به جای دیوید پترائوس، به سمت رئیس سیا منصوب شد.

اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری خود سیاست کاملاً متفاوتی را در قبال ایران اتخاذ کرد و توانست با انجام مذاکرات موفقیت آمیز به توافق هسته ای با این کشور دست یابد، اما درباره دیگر مسائل بین دو کشور مذاکره نشد.

برنان در یادداشت سال ۲۰۰۷ خود همچنین به رئیس جمهور بعدی آمریکا توصیه کرده بود یک فرستاده ریاست جمهوری برای ایران منصوب کند. در این یادداشت آمده است: « کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق که از احترام و خوش نامی گسترده ای در سراسر منطقه برخوردار است، یک نامزد ایده آل به عنوان فرستاده رئیس جمهور در امور ایران است.»

به موجب متن این یادداشت، برنان افراد دیگری همچون ال گور، معاون رئیس جمهور سابق، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین، و تونی لیک و برنت اسکوکرافت Scowcroft مشاوران پیشین امنیت ملی آمریکا را برای این سمت پیشنهاد کرده بود.

در بخشی از رایانامه برنان در مورد ایران آمده است: ایران در دهه های آتی به بازیگر اصلی در صحنه های جهانی بدل خواهد شد و اقدامات و رفتار آن تاثیری بزرگ و طولانی بر منافع بلند مدت و کوتاه مدت و بسیاری از مسائل مختلف جهانی و منطقه ای خواهد داشت.

در بخش دیگری آمده است: قدمت امپراتوری گسترده ایران در زمان کوروش کبیر که از جنوب غربی اسیا، به اسیای مرکزی و مصر می رسید، ذهنیت نفوذ در گستره وسیعی از سرزمین های خارجی را در میان ایرانی ها به وجود آورده است. هویت ایرانی با ظهور عناصر هویتی شیعی مستحکم تر و قدرتمندتر شد، سبب شده رهبران این کشور خود را به عنوان محافظان عقاید شیعه در مقابل اعراب سنی و دیگر معارضان قلمداد کنند.

ویکیلیس روز چهارشنبه اسناد و مطالب موجود در صندوق الکترونیک برنان را منتشر و اعلام کرد در روزهای آینده اسناد بیشتری را از این صندوق الکترونیک افشا خواهد کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر