کد خبر : 535
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1392 - 13:23
653 views

محسن رضایی در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴:

محسن رضایی در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴:

در همه کشورهای دنیا توسعه با رشد اقتصادی همراه است محسن رضایی با حضور با بیان اینکه یکی از مولفه‌های مهم سند چشم‌انداز رابطه اقتصاد ملی با انرژی است گفت: اقتصاد انرژی دارای عرضه، تولید، تقاضا و مصرف است و کمتر به بخش تقاضا توجه شده است و شاید بیشترین توجهات به سمت تولید و

در همه کشورهای دنیا توسعه با رشد اقتصادی همراه است
محسن رضایی با حضور با بیان اینکه یکی از مولفه‌های مهم سند چشم‌انداز رابطه اقتصاد ملی با انرژی است گفت: اقتصاد انرژی دارای عرضه، تولید، تقاضا و مصرف است و کمتر به بخش تقاضا توجه شده است و شاید بیشترین توجهات به سمت تولید و ارائه انرژی در کشور بوده است.
سفیر شوشتر:

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴  اظهار کرد: زمانی که مصرف انرژی کشور را بررسی و مقایسه می‌کنیم در رابطه با شدت مصرف به نقاط دردناکی می‌رسیم که اصلاح این وضعیت نیازمند مدیریت راهبردی است.

  محسن رضایی با حضور در سومین همایش سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ با بیان اینکه یکی از مولفه‌های مهم سند چشم‌انداز رابطه اقتصاد ملی با انرژی است گفت: اقتصاد انرژی دارای عرضه، تولید، تقاضا و مصرف است و کمتر به بخش تقاضا توجه شده است و شاید بیشترین توجهات به سمت تولید و ارائه انرژی در کشور بوده است لذا باید در مدیریت راهبردی به این موضوع توجه بیشتری صورت گیرد.

 وی ادامه داد: رابطه منابع به دست آمده از انرژی با اقتصاد ملی ما و بودجه دولت است که در اقتصاد انرژی به آن کمتر توجه شده و در ادبیات اقتصادی از آن به عنوان نفرین منابع یاد می‌شود چرا که همین منبع می‌تواند برای اقتصاد نعمت و هم نغمت باشد.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اینکه خوشحال باشیم منابع عظیمی داریم اما نتوانیم با مدیریت درست از آن استفاده کنیم می‌تواند آسیب‌هایی درپی داشته باشد و یکی از دلایل اصلی تورم مربوط به نحوه هزینه‌ای نفت و گاز است.

 رضایی در تعریف مدیریت راهبردی گفت: مدیریت راهبردی یعنی عرضه و تقاضا را مشاهده کنیم و در مقابل درآمدهای نفتی را هم درنظر داشته باشیم که این‌ها در کنار هم می‌تواند سند راهبردی باشد. زمانی که ما وضعیت خود را در رابطه با شدت مصرف انرژی با دیگر کشورها بررسی و مقایسه می‌کنیم به نقاط دردناکی می‌رسیم.

 وی تصریح کرد: نسبت انرژی ما نسبت به کشور ترکیه دو برابر و نسبت به خیلی دیگر از کشورها چند برابر است، بنابراین بحث مدیریت راهبردی و تهیه سند بسیار حائز اهمیت است.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در آینده به مصرف انرژی در ایران و جهان نگاه کنیم باید بگوییم که از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۴۰ ، ۷۵ درصد از مصرف انرژی مربوط به آسیا و بعد آفریقا است. در سال ۲۰۴۰ هند بیشترین آمار جمعیتی را خواهد داشت و نرخ رشد اقتصادی چین که متوسط ۱۰ درصد بوده کمتر از هند خواهد شد. اما چین و هند در آینده بیشترین متقاضی انرژی خواهند بود همچنین کشورهای شمال آفریقا، اروپا و کشورهای توسعه یافته یک روند آرامی را در مصرف انرژی طی می‌کنند و سعی دارند تا تقاضای انرژی را ثابت نگه دارند.

 رضایی گفت: ما در سال ۲۰۱۲ از نظر ذخایر نفتی در رتبه چهارم داشتیم و از نظر ذخایر گازی در رتبه اول و در بعضی ذخایر از نظر تولید در رتبه سوم قرار داریم اما از نظر مصرف بعد از آمریکا و روسیه سومین کشور مصرفی گاز در دنیا هستیم که این آمارها باعث شده ما پیش‌بینی‌هایی را نسبت به آینده داشته باشیم.

 وی تصریح کرد: اگر بخواهیم همانند گذشته از انرژی‌هایمان مصرف کنیم تا سال ۱۴۰۱ مصرف و تولیدمان با یکدیگر برابر می‌شود؛ ما اگر با اصلاحاتی که در اواخر در مصرف انرژی ما صورت گرفته جلو برویم تا سال ۱۴۰۴ صادرات منابع انرژی نخواهیم داشت اما اگر الگوی مصرفی را درپیش گیریم در سال ۱۴۰۹ فاصله بسیار زیادی بین تولید و مصرف داریم. بنابراین ما باید دقت‌ بیشتری در مصرف انرژی داشته باشیم.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی دارای ۲۴ بند است که هفت بند آن مربوط به انرژی است. در همه کشورهای دنیا توسعه با رشد اقتصادی همراه است و اگر کشوری توسعه نیافته باشد رشد اقتصادی آن هم پایین است.

  رضایی اظهار کرد: در ۱۰۰ سال گذشته، قبل و بعد از انقلاب اگر نفت را از دولت‌ها می‌گرفتند دولت‌ها سقوط می‌کردند و عمرشان نهایت به دو سال می‌رسید و این نشان دهنده این است که ما با ناکارآمدی کشور را اداره می‌کنیم لذا قواعد قیمت‌گذاری را باید به نحوی تعیین کنیم که سرمایه‌گذاران نگران نباشند که با تغییر دولت‌ها و مجلس‌ها قواعد و قیمت‌ها انرژی تغییر کند.

 وی در پایان گفت: امیدواریم نتایج این همایش مورد استفاده مسئولان قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر