کد خبر : 3864
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1393 - 4:31
633 views

کنار سایت‌های جهانی جای خواب نیست!

کنار سایت‌های جهانی جای خواب نیست!

در کنار سایت‌های جهانی خوزستان، یک هتل مناسب پیدا نمی‌شود که گردشگر شب را با آسودگی در آن سر کند.»   این سخن اعتراض‌آمیز یک تورگردان ایرانی نسبت به وضعیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های خوزستان به‌عنوان استانی است که دو اثر ثبت‌شده‌ی جهانی دارد.   به گزارش به گزارش سفیرشوشتر به نقل از ایسنا، زمانی که

در کنار سایت‌های جهانی خوزستان، یک هتل مناسب پیدا نمی‌شود که گردشگر شب را با آسودگی در آن سر کند.»

 

این سخن اعتراض‌آمیز یک تورگردان ایرانی نسبت به وضعیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های خوزستان به‌عنوان استانی است که دو اثر ثبت‌شده‌ی جهانی دارد.

 

به گزارش به گزارش سفیرشوشتر به نقل از ایسنا، زمانی که تعداد تقاضای خارجی‌ها برای سفر به ایران زیاد شد و تورگردان‌ها نسبت به کمبود هتل در کشور شاکی شدند و خواستند در سیاست‌های زیرساخت‌سازی کشور تغییری ایجاد شود، مسوولان گردشگری پیشنهاد کردند که مقاصد سفر گردشگران خارجی در ایران متنوع‌تر شود، مثلا رییس جامعه‌ی هتلداران ایران پیشنهاد کرد، گردشگران خارجی را به استا‌های کم‌مسافر مانند خوزستان ببرند، چراکه هتل‌های شهری مانند اهواز، خالی از مسافرند.

 

حالا برخی از آژانس‌داران ایرانی، به بردن مسافر به شهرهای پیشنهادی مثل اهواز آن هم در دمایی نزدیک ۶۰ درجه، اقدام کرده‌اند؛ ولی باز هم با مشکل کمبود اقامتگاه مناسب مواجه شده‌اند، یعنی جایی که گردشگر از امکاناتی متناسب با شاخص‌ها و استانداردهای حداقلی هتل، بهره‌مند شود.

 

خوزستان که دو سایت ثبت‌شده در فهرست آثار جهانی یونسکو (چغازنبیل و سازه‌ها‌ی آبی – تاریخی شوشتر) و همچنین سایت‌های تاریخی معروفی را مانند شوش دارد، حتی یک هتل پنج ستاره هم ندارد. از ۳۶ هتلی که مشخصات و اطلاعات آن‌ها در پایگاه اینترنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شده، فقط سه هتل، چهار ستاره هستند و بیشتر فراوانی در میان اقامتگاه‌های این استان، بعد از مهمان‌پذیرها، به هتل‌های سه ستاره اختصاص دارد. این کمبود و ضعف خدمات مناسب هتلداری در استانی نمود دارد که به‌جز هویت تاریخی‌اش، مرکز استخراج نفت در ایران است.

 

محمدابراهیم ابراهیمی – فعال گردشگری و تورگردان – که به‌تازگی به‌دلیل اجرای تورهای متعدد برای گردشگران خارجی در استان خوزستان، با این مشکل مواجه شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت هتل‌ها و مراکز اقامتی در شهر اهواز واقعا تعریف‌کردنی نیست. در این شهر دو هتل چهار ستاره وجود دارد که بیشتر وقت‌ها به‌دلیل برگزاری گردهم‌آیی‌های نفتی، پر هستند.

 

او درباره‌ی دلیل برگزاری تورهای گردشگری خارجی در فصل گرما به مقصد خوزستان، توضیح داد: به‌خاطر افزایش تقاضا و کمبود هتل مناسب مجبوریم، تاریخ سفر بعضی تورها را جابه‌جا کنیم. برای همین، تعدادی از تورها در تابستان و در دمای بالای ۶۰ درجه در حال اجرا هستند؛ ولی با این وجود، باز هم با کمبود اقامتگاه مناسب مواجه‌ایم.

 

وی سپس با اشاره به کمبود هتل در شهرهایی که سایت‌های جهانی دارند، مانند شوشتر و شوش، گفت: ما در بهترین حالت، مسافران‌مان را در اهواز می‌توانیم اسکان دهیم، چراکه در شهرهایی که مقصد گردشگران‌اند، مثل شوش، شوشتر و ایذه اصلا هتل مناسب پیدا نمی‌شود و ما برای اقامت گردشگران گاهی باید از مجتمع‌های اقامتی سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها یا شرکت‌های نفت و نیشکر کمک بگیریم.

 

ابراهیمی اظهار کرد: نه‌تنها در شهرهایی که سایت‌های تاریخی دارند، اقامتگاه مناسب پیدا نمی‌شود و گردشگر مجبور است هربار مسافتی طولانی را برای دین آثار تاریخی طی کند، بلکه در کنار این سایت‌ها، بویژه آن‌هایی که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند نیز هیچ امکانات رفاهی در حد سایه‌بان، صندلی یا سرویس بهداشتی پیدا نمی‌شود و این واقعا جای تأسف دارد.

 

او افزود: اگر مسوولان واقعا می‌خواهند با گردشگری، درآمد به‌دست آوردند و این درآمد را در نقاط محروم توزیع کنند، باید به زیرساخت‌های این مناطق هم اهمیت بدهند تا مثلا اگر گردشگری قصدش سفر به خوزستان بود، در شهرهایی مثل ایذه، شوش و شوشتر امکان اقامت داشته باشد تا درآمد را به این نقاط محروم ببرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر