پاسداشت انقلاب ؛ بهترین هدیه‌ برای بیت امام

پاسداشت انقلاب ؛ بهترین هدیه‌ برای بیت امام

هر سال در دهۀ مبارکۀ فجر، موافقان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی را پیرامون این موضوع در دستور کار خود قرار می دهند. انقلابیون و موافقان ضمن بازخوانی آرمان‌های انقلاب، دست‌آوردهای آن را بیان کرده با بر شمردن موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها، به تبیین آرمان‌های آن می پردازند و روح امید را در جامعه

هر سال در دهۀ مبارکۀ فجر، موافقان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی را پیرامون این موضوع در دستور کار خود قرار می دهند. انقلابیون و موافقان ضمن بازخوانی آرمان‌های انقلاب، دست‌آوردهای آن را بیان کرده با بر شمردن موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها، به تبیین آرمان‌های آن می پردازند و روح امید را در جامعه می دمند. قطعاً، قهراً و بالطبع، این شیوۀ نقد و تبیین آرمان‌ها و دست‌آوردها سبب یأس و ناامیدی دشمنان مولود مبارک اسلام یعنی «انقلاب اسلامی ایران» می شود؛ زیرا هر چه جهانیان با آرمان‌ها و دست‌آوردهای انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند، شوق و امید در روح و جان آنان شعله‌ورتر شده و این شعله‌های بیداری مقدس، دامن «دیکتاتورها» و «استکبار» را خواهد گرفت. البته مخالفان هم بیکار ننشسته، مستقیم و غیرمستقیم در جهت سرکوب و به انحراف کشاندن شعله‌های بیداری، مذبوحانه تلاش می کنند. بهترین شیوه برای مخالفان آن است که آرمان‌ها، دست‌آوردها، پیشرفت‌ها و توفیقات «انقلاب» در میان جامعه «بازتکرار» نشود تا بارقۀ امید کمرنگ و از روحیه انقلابی کاسته شده و اصول انقلاب و آرمان‌های آن به فراموشی سپرده شوند و نسل‌های پس از آن نسبت به آرمان‌ها و اصول، بیگانه شده و زمینۀ “نفوذ” و “استیلای مجدد بیگانگان” فراهم گردد.

     برخی در این میان که در حقیقت «پیاده نظامِ» «سوار بر قانون» هستند، آب به آسیاب دشمن ریخته و با تدبیر غلط‌شان، موجبات امید و طمع را برای دشمنان فراهم می کنند. در اینجا به سخنان نامتعارف و «بدمجال» «شناسنامۀ انقلاب!» می توان اشاره کرد. او به گونه‌ای سخن گفته که گویی هیچ نسبتی با انقلاب و آرمان‌های آن ندارد. سخنان «گزندۀ» وی در دوازدهم بهمن ماه نود و چهار که مصادف با سالروز جشن «میلاد انقلاب اسلامی» در فرودگاه مهرآباد که سی و هفت سال پیش در آنجا سرود «خمینی ای امام» سر داده شده بود، با اصول انقلاب اسلامی و «سیرۀ امام خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هیچ سنخیتی نداشت؛ بلکه حمله به قانون اساسی، نهاده‌های قانونی انقلاب و طلبکارانه قانون را نادیده گرفتن، همان چیزی است که دشمنان امام راحل (رحمه الله علیه) می خواهند. رئیس «مجمع تشخیص “مصلحت نظام”» در این سخنرانی بیاناتی داشته است که به “مصلحت نظام” تلقی نمی شود!

      حجه‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی در این سخنرانی ظاهراً خطاب به شورای نگهبان و در دفاع از امام (رحمه الله علیه) و بیت مکرم ایشان ضمن حمله به «شورای نگهبان»، قانون اساسی، ارکان و نهادهای قانونی نظام جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و سخن را تمام کرده است! در این رابطه باید گفت: جناب آقای هاشمی! کسی که خود را مدافع انقلاب و امام راحل می نامد باید سلوکش در جهت سیره و سنت امام (ره) و حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب باشد. این شیوۀ سخن گفتن یعنی حمله کردن به خط، راه و آرمان‌های امام (ره) در پوشش دفاع از ایشان و بیت مکرمشان، مصداق بارز “عوام فریبی” و به اصطلاح “فرار به جلو” می باشد و چندان خریداری ندارد؛ چون مردم “بصیر” جامعه اسلامی ایران، “عـوام” نیستند که تحت تأثیر قرار بگیرند.

 اصول مورد قبول امام (ره) در فرمایشات، سلوک و سیرۀ رهبری ایشان برای همگان موجود و روشن است و دفاع از ایشان در دفاع از آرمان‌هایشان تجلی پیدا می کند. کسی که اصول و آرمان‌های مورد قبول امام را پذیرفته و در همان راه حرکت می کند و به آنها افتخار می کند، مدافع حقیقی امام (ره) و دوستدار بیت مکرم ایشان و دوستداران امام راحل است.

      از جمله اصول و آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی می توان به عدالت‌خواهی، استکبار ستیزی، دین سالاری، نجات مستضعفان، تکریم انسان، مبارزه با اشرافی‌گری، نجات بشریت از نوع طاغوت و استکبار، آزادی‌خواهی حقیقی، عزّت‌طلبی، دشمن شناسی، ضدیت با آمریکا و صهیونیسم، قانونمداری و … اشاره کرد. پرداختن به همۀ آنچه که اشاره شد زمان موسّع می طلبد و ضیق وقت مجال تبیین نمی دهد، پس به ناچار و به صورت خلاصه فقط به مورد اخیر ـ یعنی “قانون” از دیدگاه حضرت امام (ره) ـ می پردازیم؛ باشد که قرب و بعد داعیان دوستی با ایشان و آرمان‌های انقلاب قدری روشن‌تر گردد.

      الف): امام خمینی (ره) خطاب به کسانی که قانون را نمی پذیرند می فرمایند: «… نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد. …مردمی که به قانون اساسی رأی دادند منتظرند که قانون اساسی اجرا بشود (رک به صحیفۀ نور).»

     ب): شورای نگهبان از جمله نهادها و ارکان مهم جمهوری اسلامی ایران است که در بنود نود و یکم تا نود و نهم قانون اساسی با شرح وظایفی روشن و البته خیلی مهم آمده و حافظ “مصالح اسلام و مسلمین” دانسته شده است.

 مخالفت با شورای نگهبان چه توجیهی دارد؟ آیا شورای نگهبان که در متن قانون اساسی آمده است، غیرقانونی است؟ یا نقد جزء در جهت نفی کلّ است؟! امام (ره) در مورد شورای نگهبان سخنان متعددی دارد که این فرمایشات بیانگر موضع ایشان نسبت به “قانون” و “نهادهای قانونی” است. امام راحل (ره) می فرمایند: «شورای نگهبان مورد تأیید این‌جانب می باشد، شورای محترم نگهبان که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی هستند، مورد تأیید این‌جانب می باشند … . من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.»

 ج): حضرت امام خمینی (ره) مخالفت با شورای نگهبان را مخالفت با اسلام دانسته و در این باره می فرمایند: «در کشوری که قانون حکومت نکند ـ خصوصاً قانونی که قانون اسلام است ـ این کشور را نمی توانیم اسلامی حساب کنیم. کسانی که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می کنند، اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می کنند.» ایشان مخالفت با قانون را از مصادیق “دیکتاتوری” دانسته و می فرمایند: «دیکتاتوری همان است که نه به “مجلس” سر فرود می آورد، نه به “قوانین مجلس” و نه به “شورای نگهبان” و نه به “قوه قضائیه”.»

     در پایان اذعان می شود که حق شناسی و قدردانی از امام (ره) و بیت شریف ایشان، از اصول انقلابیون حقیقی، دلسوزان نظام جمهوری اسلامی و دوست داران امام (ره) می باشد و همه خود را قدردان و حق شناس ایشان دانسته و بر آن اصرار می ورزیم؛ در غیر این صورت شکر نعمت را به جا نیاورده‌ایم. اما باید توجه داشت که قدردانی از ایشان و بیت مکرم‌شان، در پیروی از خط امام (ره) و آرمان‌های انقلاب و تلاش در جهت تقویت اصول و تحقق اهداف عالیه آن حضرت و تبعیت از جانشین خلف وی، مقام عظمای ولایت تجلی پیدا می کند.

      “جمهوری اسلامی ایران” میراث گران‌بها و جاودانه امام (رحمه الله علیه) است و هر که در جهت رشد و پیشرفت و تقویت آن تلاش کند در خط ایشان است. حفظ نظام جمهوری اسلامی و وحدت جامعه، رعایت قانون، احترام به نهادهای قانونی، بصیرت افزایی در جهت شناساندن چهرۀ حقیقی امام (ره) به نسل‌های پس از انقلاب و جلوگیری از تحریف امام (ره) توسط افراد “مغرضِ قانون‌گریزِ تمامیت‌خواه” بهترین هدیه برای ایشان، بیت مکرم و معظم و ملت سرافراز ایران اسلامی خواهد بود.

حجه الاسلام ابراهیم ظاهری – مدرس حوزه و دانشگاه  

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر