کد خبر : 568
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اسفند 1392 - 12:07
649 views

وزیر ارشاد: خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده مضحک به نظر می اید؛ مثل ممنوع بودن ویدئو/فیلترینگ فیس‌بوک لغو می‌شود

وزیر ارشاد: خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده مضحک به نظر می اید؛ مثل ممنوع بودن ویدئو/فیلترینگ فیس‌بوک لغو می‌شود

جنتی با بیان این‌که الان در دنیا شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، تصریح کرد: ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا عضو فیسبوک هستند که چهار میلیون نفر از این تعداد را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند ولی ما آن را محصور کرده‌ایم. سفیرشوشتر(WWW.SAFIRSHUSHTAR.IR): وزیر ارشاد معتقد است: به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلوی رشد چیزی را در کشور نمی‌توان

جنتی با بیان این‌که الان در دنیا شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، تصریح کرد: ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا عضو فیسبوک هستند که چهار میلیون نفر از این تعداد را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند ولی ما آن را محصور کرده‌ایم.

سفیرشوشتر(WWW.SAFIRSHUSHTAR.IR):

وزیر ارشاد معتقد است: به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلوی رشد چیزی را در کشور نمی‌توان گرفت. از این رو، لغو فیلتر فیسبوک جزو مواردی است که پس از مدت زمانی حل خواهد شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست صبحانه با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در کشور اذعان کرد:‌ به هر حال من شخصا با مجموعه‌ای فرهیختگان در کشور اعتقاد داریم که نمی‌توانیم افراد را در محیطی محدود محصور کنیم و ادعا کنیم هیچ ارتباطی با دنیا نداریم و به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو چیزی را بگیریم.

او افزود: اگر به عقب بازگردیم، می‌بینیم خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده مضحک به نظر می‌آید؛ مثل این که ویدئو و دستگاه فکس ممنوع بود.

جنتی با بیان این‌که الان در دنیا شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، تصریح کرد: ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا عضو فیسبوک هستند که چهار میلیون نفر از این تعداد را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند ولی ما آن را محصور کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که در دولت چنین تفکری وجود ندارد که شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنیم، اظهار کرد: در کارگروه مصادیق مجرمانه که شش وزیر در آن عضو هستند، درخواست جلسه داده‌ایم. مباحث را دراین زمینه به تفسیر بیان کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم نمی‌توانیم دور خود احصار بکشیم.

وی با اشاره به این‌که ما باید سعی کنیم از این پدیده بیشترین استفاده را به نفع خود داشته باشیم، گفت:‌ البته این موضوع جزو مواردی است که حل آن نیاز به زمان دارد و با گذشت زمان برطرف می شود.

جنتی با بیان این‌که ما از افزایش درصد و رشد پروانه‌ها برای ساخت فیلم و آلبوم‌های موسیقی تا پایان کار دفاع می کنیم، خاطرنشان کرد: این اتفاق که یک فیلم و یا یک آلبوم موسیقی ساخته شده و بعد یک عده با جوی سازی‌های خود با ادعای دفاع از فضای کشور اقدام به جمع آوری آن‌ها از بازار کنند، مخالف هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضای امیدوارکننده‌ای در بین نویسندگان و نخبگان کشور فراهم شده و آن‌ها احساس می‌کنند که اگر وارد میدان شوند کار روی زمین نمی‌ماند.

جنتی با بیان این‌که سال آینده سینماگرانی که چند سالی فیلم نمی‌ساختند به صحنه می‌آیند، خاطرنشان کرد: این افراد برای سال آینده فیلم می‌سازند و حتی در چند ماه گذشته بسیاری از آن‌ها برای دریافت مجوز فیلم‌های خود اقدام کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر برخی از سینماها تنها با ۳۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت خود کار می کنند، این درحالی است که ۳۳۰ سالن سینما در کشور داریم که هر کدام با مشکلات فراوانی مواجه‌اند و ما به دنبال رفع مشکلات سینماها و حتی دیجیتالی کردن آن‌ها هستیم.

وی با بیان این‌که سعی بر این است که اقبال رفتن به سینما بیشتر شود، تصریح کرد: با این روند، هم سینماگران سود می‌کنند و هم تولیدکنندگان فیلم‌ها.

جنتی با اعلام این خبر که تا سال آینده ۲۰ تا ۳۰ سالن جدید سینما در کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرد همچنین خاطرنشان کرد: روز اول بهمن ماه را روز سینما مطرح کردیم، آنقدر جمعیت به سینماها رو آوردند که برخی به طور مثال به پردیس پارک ملت هجوم آورده و شیشه‌های آن را شکستند.

وی با اشاره به حوزه کتاب و نشر در کشور گفت: در این حوزه مشکلات زیادی داریم ولی می‌توان این بخش را نیز سودآور کرد.

جنتی ادامه داد:‌ افغانستان میدان وسیعی برای فروش کتاب‌های ایرانی است، ما نیز با مشکلات صنعت چاپ در کشور آشنا هستیم ولی با همت خود می‌توان آن را به سودآوری خوبی رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که زمینه برای فروش کتاب‌های ایرانی به افغانستان وجود دارد، گفت: با این روند اقبال فعالیت‌های هنری نیز افزایش می یابد.

وی از احتمال امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرنگ و و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت:‌ ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره‌ای کردیم که در صنایع فرهنگی جهش ایجاد شود و در این راستا یک تفاهم نامه در حال تهیه است.

جنتی گفت: بخش خصوصی می‌تواند به حوزه صنایع فرهنگی در کشور رونق ببخشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ بانک‌ها نیز حضور خوبی در این زمینه داشته‌اند و آثار آن خریداری و آن‌ها را صادر کرده‌اند.

جنتی در ادامه درباره حوزه مطبوعات با تاکید بر این‌که مطبوعات در کشور با مشکلات زیادی همراه هستندف گفت:‌ دولت به دنبال این است که فضا را برای رسانه‌ها و مطبوعات باز کند.

وی افزود:‌ رشد کشور در گرو رشد مطبوعات است و دلیل مشکلات بسیاری که در کشور شاهد هستیم این است که به مطبوعات اجازه رشد نداده‌ایم.

جنتی با تاکید بر این‌که با مطبوعاتی که انتقاد می‌کنند پیش از این نیز برخورد می‌شده است، اظهار کرد: سعی می کنیم فضا را باز کنیم و اگر به مطبوعات میدان دهیم، آنها نیز سودآور هستند.

وی در ادامه با بیان این‌که به عموم کتاب‌هایی که درخواست مجوز کرده‌اند مجوز داده شده است، تصریح کرد: این در حالی است که بخشی از توسعه کشور در گرو توسعه فرهنگی است. در راه توسعه، سیاست، اقتصاد و فرهنگ هر سه باید به موازات یکدیگر رشد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره وضعیت سازمان میراث فرهنگی گفت: متاسفانه در سال‌های قبل سازمان میراث فرهنگی را شخم زده‌اند. عناصری که در آن حضور یافته‌اند آن را به هم ریخته و هر تکه آن را به جایی از ایران برده و بسیاری از آثار فرهنگی را مخدوش کرده‌اند.

وی درباره وضعیت صدور مجوز نشریه در کشور تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی برای صدور مجوز نشریه نداریم. مجوز برای انتشار نشریه‌های اختصاصی به راحتی انجام می‌شود.

جنتی درباره کاهش تحریم‌ها در کشور نیز بیان کرد: سیاست دولت در امور خارجه آثار مشهودی به همراه داشت؛ گام اول و توافق ژنو فضا را باز کرد و رییس جمهور تاکید دارد که از همان اولین روز اجرای توافقات ژنو دستگاه‌های ذیربط از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند.

به گفته وی، در حال حاضر بیمه کشتی‌ها مشکلی ندارد، مشکل واردات قطعات خودرو هواپیما برطرف شده و بخشی از پول‌های بلوکه شده در حال بازگشت است و در ‌آینده نیز باقی پول‌های بلوکه شده به کشور بازمی‌گردد.

وی در ادامه درباره واردات کاغذ گفت: باید بتوانیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و تولید کاغذ را در داخل کشور افزایش دهیم. البته دست یافتن به این موضوع در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

جنتی با بیان این‌که دولت‌ها به راحتی حاضر نیستند امکاناتی را که در اختیار دارند به بخش خصوصی واگذار کنند، بیان کرد: کسانی که می‌توانند به توسعه و رونق اقتصادی کشور کمک کنند باید به عرصه ورود کنند. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور یک دستگاه فرهنگی و حاکمیتی در کشور است.

وی در ادامه درباره ضوابط پرداخت یارانه به مطبوعات بیان کرد: ما کار را به خود مطبوعات واگذار کردیم؛ ترکیبی برای ضوابط پرداخت یارانه تعیین شده تا دیگر سلیقه‌ای عمل نشود.

جنتی با اشاره به این‌که این ضوابط توسط خود اهالی مطبوعات تدوین شده و قرار شد براساس تعداد صفحات، نوع نشریه، نوع کاغذ و مطالب یارانه پرداخت شود، اذعان کرد: ما این ضوابط را امضا کرده و روی سایت معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه قرار داده‌ایم. هر یارانه‌ای هم که به مطبوعات پرداخت شد، بر اساس همین ضوابط است.

وی درباره آخرین وضعیت انجمن صنفی روزنامه نگاران خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران مشکلی ندارند.

وزیر ارشاد ادامه داد: در گذشته شکایتی از سوی وزارت اطلاعات علیه این انجمن شده که این شکایت منجر به پلمپ انجمن صنفی شد.

وی با ا علام این موضوع که تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی منعقد شده و قرار شده وزارت اطلاعات شکایت خود را پس بگیرد، با تاکید بر این‌که‌در حال حاضر وزارت اطلاعات شکایت خود را علیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پس گرفته است، گفت: قرار شده روزنامه‌نگاران عضو، مجمع عمومی تشکیل و هیات مدیره خود را انتخاب کنند.

در پایان این نشست یحیی آل اسحاق پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای شامل اتاق بازرگانی و نمایندگان تشکل‌های مد نظر و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را برای رسیدگی به موضوعات مطرح شده ارایه کرد که در انتها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این پیشنهاد موافقت کرده و نماینده وزارتخانه را معرفی کرد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر