مدیرکل راه آهن جنوب خبرداد: افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت جابه‌‌جایی مسافر

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: این اداره‌کل در زمینه جابه‌جایی بار رتبه سوم و در زمینه جابه‌جایی مسافر رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.

عبدالکریم درویش‌زاده در اولین نشست خبری خود که امروز، ۲۵ اسفندماه در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهارکرد: خطوط اصلی شبکه ریلی خوزستان ۶۱۸ کیلومتر و خطوط فرعی، صنعتی و تجاری ۲۴۰ کیلومتر است که از نظر طول خطوط در بین مناطق ۱۸ گانه راه آهن کشور رتبه هشتم را دارا هستیم. به عبارتی ۶ درصد طول خطوط راه آهن کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اداره‌کل راه آهن زاگرس از کیلومتر ۵۵۴ از جنوب ایستگاه تنگه‌هفت شروع و تا کیلومتر ۷۲۲ در جنوب هفت‌تپه خاتمه می‌یابد و  از هفت تپه به طول ۶۰ کیلومتر به شوشتر وصل می‌شود و مجموع طول خطوط اصلی آن به ۲۲۵ کیلومتر می‌رسد.

درویش‌زاده تصریح‌کرد: طول خطوط اصلی اداره‌کل جنوب ۳۹۳ کیلومتر است و مابقی خطوط به حوزه زاگرس اختصاص دارد.

وی ادامه‌داد: با توجه به این‌که حمل و نقل بار درون استانی و جابه‌جایی حجم عظیم بار از بندرامام به شمال کشور، تردد قطارهای مسافری و باری از شهر اهواز مسایل و مشکلات زیادی برای اهواز ایجاد می‌شد که چند سال پیش خطی را از ایستگاه نظامیه به میان‌دشت به طول ۳۷ کیلومتر اتصال دادیم. این خط یک خط کمربندی است و با این خط قطارهایی که از سمت اندیمشک به بندرامام و بالعکس تردد می‌کردند به اهواز نمی‌آیند و ترافیک داخل شهر کاهش یافته است.

مدیرکل راه آهن جنوب بیان‌کرد: وظیفه اصلی راه آهن حمل و نقل بار و مسافر است. تعداد قطارهای برون استانی ما در سال‌های اخیر از سه قطار به ۶ قطار افزایش یافت و در حال حاضر روزانه ۶ قطار از داخل استان به مقاصد تهران و مشهد و بالعکس حرکت می‌کنند.

درویش‌زاده ادامه‌داد: ظرفیت روزانه قطارهای برون استانی ۷۱۰۰ صندلی در مسیرهای رفت و برگشت و ظرفیت ماهانه ۲۱۳ هزار صندلی و سالانه ۲ میلیون و ۵۵۶ هزار صندلی است.

وی اظهارکرد: همچنین علاوه بر حمل مسافر، جابه‌جایی خودرو را نیز توسط ۲ دستگاه قطار انجام می‌دهیم که ظرفیت جابه‌جایی روزانه آن ۱۰ دستگاه و سالانه ۳ هزار و ۶۵۰ دستگاه است.

درویش‌زاده گفت: از نظر کمی حدود ۲۰ میلیون مسافر در استان جابه‌جا می‌شوند که شبکه ریلی استان حدود ۲۰ درصد این ظرفیت را جابه‌جا می‌کند. علت اصلی آن، به‌واسطه گلوگاهی است که در حد فاصل اندیمشک و درود وجود دارد.

وی تصریح‌کرد: به دلیل شیب و فراز، تردد حجم بار، ترافیک سنگین و حجم بالای جابه‌جایی بار از استان به مقاصد شمال کشور در این گلوگاه، امکان افزایش قطارهای مسافربری وجود ندارد.

مدیرکل راه آهن جنوب ادامه‌داد: قطارهای مسافربری درون استانی خوزستان یک شرایط ویژه‌ای دارد. در حال حاضر ۶ ریل‌باس در ۱۴ مسیر رفت و برگشت استان در حال تردد هستند که ظرفیت این قطارها ۴۷۰۴ صندلی است. ریل‌باس‌ها در مسیرهای اهواز ـ بندرامام، اهواز ـ اندیمشک و اهواز ـ خرمشهر تردد می‌کنند؛ البته قرار است یک ریل‌باس هم در مسیر خرمشهر ـ شلمچه جهت جابه‌جایی مسافران به شلمچه جهت ایام نوروز راه‌اندازی کنیم. قطارهای داخل استان دارای سیستم تهویه مطلوب و سرعت بالایی هستند.

درویش‌زاده گفت: ما در مسیرهای مختلف مشکلاتی را داریم که به دلیل این مشکلات نمی‌توان با سرعت مدنظر حرکت کرد. مثلا حد فاصل هفت‌تپه – اندیمشک نیاز به بازسازی دارد. در حال حاضر در اینجا سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر است اما سرعت از هفت‌تپه تا اهواز ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر است.

وی افزود: برای ایام پیک نوروزی، حد فاصل ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده حدود ۱۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر مسافر برون استانی توسط ۱۵ قطار می‌توانیم جابه‌جا کنیم که ظرفیت ما از ۷۱۰۰ مسافر به ۸۲۸۰ مسافر رسیده است. ۹ قطار تهران ـ اهواز ـ خرمشهر و ۶ قطار در مسیر اهواز ـ مشهد ـ شوشتر تردد  خواهند کرد که نسبت به ایام غیر از پیک نوروزی، حدود ۱۵ درصد ظرفیت ما افزایش یافته است.

درویش‌زاده اظهارکرد: علاوه بر این‌ها توسط ریل‌باس‌ها نیز آمادگی جابه‌جایی بیش از ۱۰۰ هزار مسافر داخل استان را نیز داریم.

مدیرکل راه آهن جنوب تصریح‌کرد: براساس آمار به سمت آمده، از مجموع ۱۵۷ هزار مسافر، تعداد حدود ۱۵۵ هزار بلیط به فروش رفته و تعداد باقی‌مانده نیز در حال فروش است.

وی بیان‌کرد: ظرفیت حمل و نقل بار در شبکه ریلی راه آهن جنوب حدود ۱۸ میلیون تن است که در حال حاضر در بهترین حالت حدود ۵ میلیون تن بار برون استانی در سال جابه‌جایی می‌کنیم. ظرفیت جابه‌جایی بار نیز در داخل استان وجود دارد اما هنوز استفاده نشده و میزان جابه‌جایی بار داخل استان سالانه کمتر از ۵۰۰ هزار تن است.

درویش‌زاده خاطرنشان‌کرد: ظرفیت‌هایی در دیگر بخش‌ها برای جابه‌جایی بار توسط شبکه ریلی جنوب وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی سنگ آهک معدن چناره به فولاد خوزستان، ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی حمل شمش از میاندشت به قدس جهت نورد لوله، ظرفیت بارهای کانتیزی مواداولیه فولاد به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن اشاره کرد.

مدیرکل راه آهن جنوب اظهارکرد: برای رفع مشکل گلوگاهی درود ـ اندیمشک، پروژه‌ای تحت عنوان خط درود ـ خرم‌آباد و اندیمشک طراحی شده که طول آن ۳۶۷ کیلومتر است. این پروژه در سال ۹۰ کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی بیان‌کرد: طرح دیگری نیز برای حمل بار در مسیر جنوب و اصفهان وجود دارد که خط اهواز ـ ایذه و اصفهان نام دارد. طول آن ۵۳۵ کیلومتر است و این طرح در حال حاضر مدنظر وزارت راه و شهرسازی می‌باشد. مطالعات اولیه آن قبل از انقلاب انجام شده اما باید مطالعات تکمیل آن انجام شود که حدود ۳۰۰ کیلومتر طرح در محدوده استان قرار دارد.

درویش‌زاده درباره قطار عادی خاطرنشان‌کرد: همواره قشر ضعیف جامعه از قطارهای عادی استفاده می‌کنند که ظرفیت این قطارها در استان به ۷۸۰ نفر می‌رسد و همواره با ظرفیت بالای ۹۰ درصد در تردد هستند. تاکنون این قطارها فاقد سیستم تهویه هوا به‌ویژه در فصل تابستان بودند که با پیگیری‌های صورت گرفته، تا اوایل تابستان سال آینده قطار عادی تعویض و سیستم تهویه آن مطلوب‌تر خواهند شد.

وی گفت: ۲ خطه کردن خطوط داخلی استان از دیگر پروژه‌هایی است که قرار است خطوط اهواز ـ اندیمشک، اهواز ـ خرمشهر و اهواز ـ بندر امام ۲ خطه شود و درصددیم این پروژه در سال ۹۳ آغاز شود.

مدیرکل راه آهن جنوب در ادامه از مردم خواست از تردد در خطوط ریلی خودداری کنند و جهت حفظ ایمنی قطار و خود مردم به حریم ریل تجاوز نشود.

درویش‌زاده اظهارکرد: به حداقل رساندن توقف‌ها و تاخیرات، خدمات‌دهی در داخل قطارها، بازرسی و کنترل قطارها، ایستگاه‌ها و سکوها از دیگر اولویت‌ها در ایام نوروز است.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=1108

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: