کد خبر : 6076
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 فروردین 1394 - 7:08
626 views

فرانسه در دور اخیر مذاکرات «پلیس بد» نبود و سنگ اندازی نکرد / در مورد دستیابی به نتیجه در دور جدید آنچنان بدبین نیستیم/ اگر در لوزان به نتیجه برسیم، مذاکرات شفاهی به پایان کار خود می رسد / صالحی نگفت ۹۰ درصد مسائل حل شده / تسلیت کری اقدامی انسانی و شخصی بود

فرانسه در دور اخیر مذاکرات «پلیس بد» نبود و سنگ اندازی نکرد / در مورد دستیابی به نتیجه در دور جدید آنچنان بدبین نیستیم/ اگر در لوزان به نتیجه برسیم، مذاکرات شفاهی به پایان کار خود می رسد / صالحی نگفت ۹۰ درصد مسائل حل شده / تسلیت کری اقدامی انسانی و شخصی بود

یک عضو تیم هسته ای ایران گفت که فرانسه در دور اخیر مذاکرات هسته ای سنگ اندازی نکرده است. این مذاکره کننده هسته ای کشورمان که خواستار افشای نامش نبود، در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: در مورد آنچه در رسانه ها اخیرا منتشر شده، نمی توان گفت فرانسه در لوزان سنگ اندازی کرده است،

۸۶۲۲۶_۴۸۷

یک عضو تیم هسته ای ایران گفت که فرانسه در دور اخیر مذاکرات هسته ای سنگ اندازی نکرده است.

این مذاکره کننده هسته ای کشورمان که خواستار افشای نامش نبود، در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: در مورد آنچه در رسانه ها اخیرا منتشر شده، نمی توان گفت فرانسه در لوزان سنگ اندازی کرده است، درواقع، حقیقت ماجرا این بود که در بین گروه ۱+۵ اختلاف نظر وجود داشت.

وی افزود: ما در مذاکرات هسته ای باید با یک موضع واحد مواجه باشیم، یعنی انچه که می تواند مذاکرات را به نتیجه برساند، مواضع مشخص، واحد و توافق شده است که می تواند گفتگوها را به نتیجه برساند. اگر زمانی هرگونه اختلافی بین ۱+۵ وجود داشته باشد، مسئولیت آن با گروه مذاکره کننده ایران نیست و طرف مقابل باید خودشان، به موضع واحد برسند.

این مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: به طور طبیعی در مواردی بین اعضای پنج بعلاوه یک اختلافاتی وجود دارد که مسئول رفع اختلافاتشان خودشان هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که اختلاف گزارش شده امریکا و فرانسه بر روی چه مواردی بوده است، به«انتخاب» گفت: نمی توانیم هیچ مورد خاصی را به عنوان مشکل بر شماریم و بگوییم طرف فرانسوی یا طرف های دیگر باعث بروز این مشکلات شدند که مذاکرات لوزان به نتیجه نرسد یا در آن اخلال باشد.

این عضو تیم هسته ای خاطرنشان کرد: مذاکرات لوزان قرار بود تا ۲۹ اسفند ادامه داشته باشد که در همان زمان پایان یافت، با این حال ما امادگی این را داشتیم که در صورت نیاز در حین نوروز ۹۴ مذاکرات را ادامه دهیم، اما ترجیح دادیم که طرف مقابل به جمع بندی خود و رفع اختلافات درون خویش بپردازد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فرانسه در حال ایفای نقش پلیس بد در مذاکرات است یا اختلافات آن با امریکا جدی است، اظهار داشت: نمی توان گفت که اختلافاتشان با آمریکا جدی است یا نقش پلیس بد را ایفا می کنند، بحث این است که اعضای ۱+۵ در درون خودشان دارای اختلاف دیدگاه هستند که هم به موضوع مسائل استراتژیک و دیگاه های سیاسی شان برمی گردد و هم به اهمیت جایگاه ایران و توفیقات تیم ایران در مذاکرات.

وی افزود: به طور طبیعی، هرکدام از اعضای ۱+۵ با یک رویکرد  و سطح برخورد با مذاکرات رفتار می کنند، اما تاکید می کنم که این مسئله ما نیست و مانعی برای ما به شمار نمی آید، چراکه ما باید با یک موضع واحد از سوی طرف مقابل مواجه باشیم که منطقی و غیرزیاده خواهانه باشد.

این عضو تیم هسته ای ایران خاطرنشان کرد: ما تجربه این گونه اختلافات را در ادوار دیگر مذاکرات داریم که مدیریت و برطرف شده و امیدواریم که در دور اینده نیز چنین اتفاقی رخ دهد.

این مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به مذاکرات لوزان گفت: قرار نبود در این دور توافقی حاصل شود، در واقع اصلا قرار بر توافق چارچوبی یا چند مرحله ای نیست.

وی افزود: ما باید به نقطه ای برسیم که ممکن بود در مذاکرات قبلی یا اینده حاصل بشود که براساس آن، مذاکرات شفاهی فعلی به مرحله ای از کفایت می رسد، آن موقع وارد مرحله ی نگارش متن می شویم.

این عضو تیم هسته ای ایران تاکید کرد: در این صورت، مذاکرات شفاهی متوقف می شود، چون به حد کافی انجام شده است.

وی با اشاره به شرایط تحقق یک توافق هسته ای گفت: اگر طرف مقابل با همان میزانی که ما اراده سیاسی داریم، وارد صحنه مذاکرات شود و اختلافات درونی را حل کرده و زیاده خواهی ها مطالبات بیش از حد را وارد مذاکرات نکند، می تواند مذاکرات به مرحله ای برسد که نگارش متن شروع شود.

این عضو تیم هسته ای کشورمان با اشاره به ضرب الاجل های تعیین شده از سوی ۱+۵ به «انتخاب» گفت: ۱+۵ هیچ ضرب الاحلی نمی تواند برای ایران تعیین کند و هر تاریخی که مد نظر دارند مربوط به خودشان است نه ما.

وی افزود: ضرب الاجل ۲۴ مارس که امروز است به زیبایی تمام از بین رفت، البته این ضرب الاجل برای خودشان بود نه ما، اما  از بین رفت و از این تاریخ عبور کردند.

این عضو تیم هسته ای کشورمان تاکید کرد: از نگاه ایران، دور مذاکراتی تا پایان ما ژوئن است و هر زمانی که به حدی از کفایت در مورد مسائل اختلاف برسیم، وارد مرحله نگارش می شویم.

وی ادامه داد: با این حال آنچنان بدببین نیستم که در این دور از گفتگوها، مذاکرات به مرحله ی کفایت برسد و نهایتا وارد مرحله نگارش متن شویم.

این مذاکره کننده کشورمان با اشاره به گزارش رسانه های آمریکایی و غربی در مورد فضای بدبینانه در مذاکرات لوزان گفت: انطورکه رسانه های بیگانه می گویند فضای مذاکرات منفی نبود، نتیجه ای که طرفین در پایان نشست ها اعلام کردند حکایت از پیشرفت داشت. آقای کری و همتایان شان نیز اعلام کردند که پیشرفت های بزرگی انجام شده است. با این حال این پیشرفت ها به حدی نبود که بگوییم دیگر در این مرحله نیازی به ادامه مذاکرات نیست.

این عضو تیم هسته ای کشورمان در پاسخ به سئوالی در مورد خبر علی اکبر صالحی از توافق بر روی ۹۰ درصد مسائل فنی و سپس نقض حرف او توسط مسئولان آمریکایی، گفت: در نگارش سخنان اقای صالحی رعایت کامل احتیاط نشده بود، ایشان گفتند ۹۰ درصد مسائل مرور شد، و تفاهمی در بین اش است، این بدین معنی نیست که ۹۰ درصد مسائل مورد اختلاف حل شده است.

وی تاکید کرد: نه منظور اقای صالحی این گوننه بود نه عبارتشان این چنین بود.

وی در واکنش به سئوالی در ارتباط با گزارش روز گذشته روزنامه «گاردین» مبنی بر توافق موقت ایران ۱+۵ در لوزان گفت: گزارش گاردین، عجیب نیست، حدود ۱۰ تا ۱۵ موضوع مذاکراتی وجود دارد که به طور طبیعی روی برخی مسائل به جمع بندی نزدیک شده ایم و بر روی برخی مسائل نه. درواقع، طرفین اولویت هایی دارند که اولویت ما ما رفع جامع تحریم ها است.

وی افزود: تمام این موضوعات به هم چسبیده است و باید این پازل انقدر بچرخد تا همه قطعات سر جای خود قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیر تسلیت حضوری جان کری به حسین فریدون بر فضای مذاکرات به«انتخاب» گفت: تسلیت جان کری به جهت اینکه برادر اقای روحانی در مذاکرات حضور داشتند، یک تسلیت شخصی و یک واکنش انسانی بود، درواقع این اقدام نه از طرف دولت امریکا بود نه به بحث مذاکرات ارتباط داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر