کد خبر : 7503
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مهر 1394 - 18:24
673 views

طرح علاج‌بخشی دانشگاه تهران برای سدگتوند کارشناسی نیست

طرح علاج‌بخشی دانشگاه تهران برای سدگتوند کارشناسی نیست

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: طرح علاج بخشی شوری سد گتوند که از سوی دانشگاه تهران ارائه شده، فاقد ارزش کارشناسی است و حلال مشکلات آب خوزستان نیست. مسعود اسدی اظهار کرد: بحث علاج بخشی سد گتوند به موسسه آب دانشگاه تهران واگذار شد که ظاهراً پس از بررسی‌های زیاد متوجه شدیم این

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: طرح علاج بخشی شوری سد گتوند که از سوی دانشگاه تهران ارائه شده، فاقد ارزش کارشناسی است و حلال مشکلات آب خوزستان نیست.

مسعود اسدی اظهار کرد: بحث علاج بخشی سد گتوند به موسسه آب دانشگاه تهران واگذار شد که ظاهراً پس از بررسی‌های زیاد متوجه شدیم این مؤسسه تحت‌فشار وزارت نیرو و شرکت آب نیرو از مسیر کارشناسی خودش خارج شده است.

وی افزود: موسسه فوق در ابتدا سعی کرد تا روش خطرناک دریاچه تبخیری را به کار برده و بر اساس آن نمک موجود را به ۳۵ کیلومتری جنوب شرق سد منتقل کند. در واقع با این کار، منطقه‌ای که نمک به آن منتقل می‌شد را تبدیل به کویر و یا دریاچه نمک می‌کردند.

تصریح کرد: انتقال نمک به ‌آن محل تعیین شده در روش اول در واقع برای دپو کردن و یا ذخیره کردن نمک بود که بنا به دلایلی از آن منصرف شدند. متأسفانه برای بار دوم یک تصمیم غیرقابل‌قبول‌تر و بدتر از تصمیم قبلی را انتخاب کرده و آن‌هم روشی به نام مدیریت مخزن است.

اسدی عنوان کرد: یعنی در واقع همان عمل قبلی که طی این چند سال اخیر انجام می‌شود را انجام بدهند ولی این بار چند درجه خطرناک‌تر و با رهاسازی بیشتر نمک از دریاچه که خارج کردن بیشتر نمک را در پی دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان بیان کرد: همین الآن در ماه، ۶۰۰ هزار تن نمک وارد اراضی کشاورزان شده و شاهد افت محصول در سراسر کارون بوده و محصولات از لحاظ کمی و کیفی در حال کاهش هستند.

اسدی اظهار کرد: پیش‌ازاین شوری آب را یک هزار و ۲۰۰ اعلام کرده بودند ولی عملاً یک هزار و ۸۰۰ بود و اکنون‌که اعلام می‌کنند؛ مقررشده شوری آب یک هزار و ۴۰۰ باشد ولی عملاً شوری آب تا دو هزار و ۳۰۰ هم بالا می‌رود.

وی تأکید کرد: نظام صنفی، خانه کشاورز، انجمن صنفی کشاورزان و اتحادیه گندم کاران خوزستان در جلسه اضطراری شب گذشته به اتفاق آرا به این نتیجه رسیدند که هیچ‌گونه ارزشی برای اعلام نظر دانشگاه تهران قائل نیستند و این نظر آنها را یک اعلام نظر سفارش شده و غیرعلمی می‌دانند.

اسدی اظهار کرد: اعلام می‌کنیم که تنها دانشگاه شهید چمران اهواز را به‌عنوان تنها ارگان تحقیقاتی موردقبول صنف کشاورزی خوزستان برای انجام تحقیقات انتخاب می‌کنیم.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور افزود: درصورتی‌که به شکل مستقل راهکار علاج بخشی سد گتوند به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شود، پذیرای هر تصمیم و نظری اعلامی از سوی این دانشگاه هستیم در غیر این صورت اگر روش مدیریت مخزن را انجام دهند به معنای نابودی کامل کشاورزی حوزه کارون خواهد بود.

اسدی اظهار کرد: صنف جامعه کشاورزان استان خوزستان به خودش حق می‌دهد تا از تمامی ابزارهای موجود برای جلوگیری از اجرایی شدن این طرح استفاده کند. از استاندار و مجموعه مدیران استانی هم می‌خواهیم که به‌هیچ‌وجه زیر بار این دو روش غیرعلمی و ویرانگر نروند.

وی گفت: از نظر جامعه کشاورزان خوزستان روش (بای پس) تنها روشی است که می‌تواند خوزستان را از شر این وضعیت نجات دهد. همه باید بدانند که قرار نیست خوزستان تاوان خطاهای فاحش شرکت‌های مشاوری که مکان سد را اشتباه تعیین کردند، بدهد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر