کد خبر : 1589
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 فروردین 1393 - 9:08
688 views

روز دوستی انسان و طبیعت

روز دوستی انسان و طبیعت

سیزدهم فروردین در تقویم روز طبیعت نام گرفت؛ در این روز ایرانیان با رفتن به طبیعت و دوستی با محیط زیست به بدرقه ی نوروز می روند و طبیعت نیز میزبان مردمی می شود که به نیکی نوروز را پاس داشتند و فرا رسیدن بهار را جشن گرفتند. به گزارش سفیر شوشتر،سیزده بدر از جشن

سیزدهم فروردین در تقویم روز طبیعت نام گرفت؛ در این روز ایرانیان با رفتن به طبیعت و دوستی با محیط زیست به بدرقه ی نوروز می روند و طبیعت نیز میزبان مردمی می شود که به نیکی نوروز را پاس داشتند و فرا رسیدن بهار را جشن گرفتند.

به گزارش سفیر شوشتر،سیزده بدر از جشن های ملی و باستانی ایران به شمار می رود که از دیرباز در روز سیزدهم فروردین برپا می شد در ایران قدیم می پنداشتند طول هستی و عمر زمین ۱۲ هزار سال است و سال سیزدهم همه چیز از بین خواهد رفت، بنابراین چون آن روز می پنداشتند که دنیا بهم می خورد به طبیعت می رفتند تا در فضای آزاد باشند و طاق ها روی سرشان خراب نشود.

مردم ایران زمین در دوره های گوناگون تاریخی، نوروز را جشن آفرینش، آغاز هستی و زایش می پنداشتند و پایان آن را روز ۱۳ فروردین برشمردند، همچنین این روز را سرآغاز زندگی بهشتی می دانستند و به منظور پایداری دنیا جشن برپا می کردند.

پیشینیان سیزده بدر را روزی برای ستایش، دعا و طلب باران فراوان در سال پیش رو و گرامیداشت پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن می دانستند.

برخی پیشینه ی جشن سیزده بدر را زمان جمشید قلمداد می کنند. هنگامی که جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بار عام می دهد و چندین سال پیاپی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند.

مردم دوران باستان اعتقاد داشتند که در این روز الهه آب بر دیو خشکسالی پیروز شده است و به همین دلیل به جشن و سرور می پرداختند. همچنین شادی و خنده را در این روز به معنی فروریختن اندیشه های تیره و پلید، روبوسی نماد آشتی و تزکیه برمی شمردند.

خوردن غذا در دشت، نشانه فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه های تازه، نماد هدیه دادن به آب و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و نشانه ای برای پیوند زن و مرد به منظور تسلسل نسل ها از دیگر اعتقادات آنان به شمار می رفت که برخی از این آداب و رسوم همچنان انجام می شود.

امروز طبیعت میزبان مردمی می شود که پایان عید نوروز را جشن گرفته اند و برای گذران لحظه های سرشار از شادی و خوشی به دامان سبز طبیعت آمده اند تا در روزی که به نام طبیعت است خاطره ای نیک و ماندگار حک کنند و همچون نیاکانشان سیزده بدری را شاد و مسرت بخش بگذرانند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر