کد خبر : 239
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اسفند 1392 - 5:34
638 views

داریوش قنبری/ ماهیت سفرهای استانی

داریوش قنبری/ ماهیت سفرهای استانی

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از اعتماد،هیات دولت دومین سفر استانی خود را طی چند روز آینده با سفر به استان هرمزگان تجربه خواهد کرد. این در حالی است که یکی از محاسن سفر دولت یازدهم به استان خوزستان، که نخستین سفر استانی از آغاز به کار هیات دولت محسوب می‌شود، این بود که

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از اعتماد،هیات دولت دومین سفر استانی خود را طی چند روز آینده با سفر به استان هرمزگان تجربه خواهد کرد. این در حالی است که یکی از محاسن سفر دولت یازدهم به استان خوزستان، که نخستین سفر استانی از آغاز به کار هیات دولت محسوب می‌شود، این بود که دولت وعده تحقق‌نیافتنی به مردم نداد. این نکته بسیار مثبتی بود که توسط دکتر روحانی مدنظر قرار گرفت و تعهدی را بر تعهدات انباشته شده دولت اضافه نکرد و چه خوب است که همین روند ادامه یابد.

اصل سفر به استان‌ها در طول دوران چهارساله ریاست‌جمهوری به‌گونه‌یی که در حد نظارت کلی بر عملکرد مسوولان استانی باشد، پذیرفتنی است. نه به سبک و سیاقی که در چند سال گذشته به طور رویه شکل گرفته بود؛ جلسات هیات دولتی که در استان‌ها تشکیل می‌شد ، سلب مسوولیتی که از مسوولان استانی صورت می‌گرفت و مدیریت استان را با اخلال مواجه می‌ساخت و تعهداتی که انجامش از عهده دولت بر نمی‌آمد. خوشبختانه در سفری که آقای روحانی به همراه هیات دولت به استان خوزستان داشتند به این حوزه‌ها ورود نکردند و با وجود اینکه نامه گرفتن و نامه‌پرانی را هم در این سفر شاهد بودیم اما ایراداتی که در سفرهای قبلی وجود داشت بر آن سفر وارد نبود.

آنچه در سفرهای این دولت مطرح است، توجه و رسیدگی به مشکلات مردم است بدون اینکه بحث تبلیغات در میان باشد. عمده ایراداتی که برخی از منتقدان به سفر اول دولت یازدهم به خوزستان وارد می‌دانستند، این بود که دولت جدید هم مردم را به دنبال خود می‌کشاند. اما واقعیت امر این است که ایشان در مجموع تمهیداتی را برای استقبال از خود نیندیشیدند تا مردم را به دنبال خود در خیابان‌ها بکشانند و آن استقبالی که از دولت صورت گرفت به صورت خودجوش و بدون تمهیدات قبلی بود.

کمااینکه بین استقبال واقعی و استقبال ساختگی فرق بسیاری است. این ایراد منتقدان که عقیده دارند که دولت یازدهم نیز به سبک دولت قبلی به سفرهای استانی عزیمت می‌کند قابل‌قبول نیست چون واقعا برنامه‌ریزی با این قصد صورت نگرفته بود. با توجه به اینکه ایشان رییس‌جمهور منتخب مردم است پس طبیعی است که استقبالی هم هر چند بدون برنامه‌ریزی قبلی صورت بگیرد.

در آستانه دومین سفر استانی دولت باید توجه داشت که سفرهای استانی در این حد که یک نظارت کلی بر عملکرد مسوولان استانی صورت بگیرد و فقط از این باب که احترامی باشد به مردم مناطق مختلف کشور تحسین‌برانگیز بوده و در همین حد کفایت می‌کند. قطعا برنامه‌ریزی‌های اصلی هیات دولت در تهران برای حل مسائل مختلف کشور و گرفتن اطلاعات از مسوولان استانی ارجحیت دارد.

در سفری که دکتر روحانی به همراه هیات دولت در روز سه‌شنبه به هرمزگان دارد باید سعی شود با حداقل صرف وقت انجام شده و تعهد جدیدی را برای دولت ایجاد نکند و فقط در حد اینکه گزارشی از مسوولان محلی در استان گرفته شود و دیدار مختصری با مردم آن مناطق داشته باشند، بسنده کند.

آقای روحانی باید مطالبات مردم را در نظر بگیرند و نظارت بر اجرای برنامه‌های مسوولان محلی در جهت پاسخگویی به مطالبات مردمی را در دستور کار خود قرار دهند. در مجموع سفرهای استانی باید در راستای توجه به مشکلات و مسائل مناطق مختلف کشور و برنامه‌ریزی‌هایی برای حل آنها و نظارت بر اجرای آنها صورت بگیرد. به نظر می‌رسد سفرهایی که مدنظر دولت تدبیر و امید است با همین اهداف بوده و در آینده نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر