خانه های جزایری و قصاب نژاد در انتظار مرمت

علی‎محمد چهارمحالی، رئیس میراث فرهنگی شوشتر با اشاره به اختصاص ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای مرمت آثار تاریخی بیان داشت: مرمت خانه‎های تاریخی جزایری و قصاب ‎نژاد در شوشتر با صرف هزینه مذکور در آینده ای نزدیک آغاز می شود.

وی، مرمت این ۲ خانه تاریخی را شامل؛ اقدامات اجراییِ استحکام‎ بخشی و رفع خطر از بنا عنوان و اظهار کرد: اعتبار یادشده با عنوان مشارکت بخش غیردولتی، صرفاً جهت تشویق مالکان بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

چهارمحالی اذعان داشت: در حال حاضر تهیه شرح عملیات اجرایی و ارجاع به امور قراردادها در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر با بیان اینکه خانه جزایری در محله دربند علافون این شهرستان قرار دارد، تصریح کرد: قدیمی ‎ترین خانه در میان خانه‎های کهن و تاریخی شهر شوشتر است و بنا بر کتیبه‎ای که در زیر ایوان خانه قرار دارد این خانه در سال ۱۰۴۱ ه.ق ساخته شده و نام معمار این خانه نیز به صورت «عمل استاد رضا و محمد بنا ابن استاد محمدعلی بنا» در این کتیبه آمده است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: مالک این اثر ارزشمند مرحوم حاج‎آقا احمد جزایری، پدر مرحوم حاج سید عبدالصمد جزایری از روحانیون و شخصیت‎های شناخته ‎شده در دوره قاجار در شوشتر و خوزستان است.

علی‎ محمد چهارمحالی به ویژگی‎های خانه تاریخی جزایری اشاره کرد و گفت: این خانه ارزشمند دارای تزئینات بسیار زیبای سنگی، آجری و گچبری و تنها خانه‎ای است در شوشتر که در انتهای ایوان آن از رسمی‎بندی استفاده شده است. در سال ۱۳۵۳ مجموعه تلویزیونی سمک عیار در شهرستان شوشتر به کارگردانی محمدرضا اصلانی تهیه شد که بخش‎هائی از این کار در این خانه فیلمبرداری شده است. این خانه با قدمت دوره قاجار در شرف ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی درخصوص خانه قصاب‎نژاد نیز اظهار داشت: خانه قصاب‎نژاد در محله موگهی شوشتر و در مجاورت مسجد میرشکار این شهر قرار دارد و قدمت آن نیز به دوره قاجار بازمی‎گردد.

چهارمحالی، تاریخ ساخت این خانه زیبا با توجه به کتیبه سردر خانه که در نوع خود یکی از زیباترین کتیبه‎های سنگی در میان خانه‎های شوشتر است مربوط به سال ۱۳۴۵ هجری قمری عنوان و اذعان کرد: این خانه دارای یک سردر قدیم و خواجه‌نشین در قسمت ورودی بوده و آجرکاری آن خاص معماری قدیم شوشتر است.

وی بیان داشت: این خانه مملو از تزئینات زیبای خوون چینی و حجاری است که در چهار طبقه همکف، اول، شبستان و شوادان ساخته شده است. معمار این خانه به احتمال زیاد حاج محمدتقی معمارباشی و یا پدر وی حاج حسین بوده که از معماران به‎نام این دوره شهر شوشتر هستند.

چهارمحالی اظهار کرد: به نظر می رسد خانه قصاب‎نژاد و همچین خانه گازر در گذشته یک مجموعه سکونت بزرگ را در محله دُل‎دُل تشکیل می‎داده اند، به طوری که این ۲ خانه دسترسی‎های زیادی با هم دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر در پایان افزود: خانه قصاب‎نژاد در زمستان ۱۳۹۰ با شماره ۲۹۱۵۷ به ثبت ملی رسید.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=8953

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: