تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شد/ پروتکل‌های سختگیرانه برای شهرهای زرد و آبی

تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شد/ پروتکل‌های سختگیرانه برای شهرهای زرد و آبی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و همچنین خوزستان، تصمیم اتخاذ شده برای تعطیلات و سفرهای نوروزی در جلسه امروز ستاد را اعلام کرد.  دکتر علیرضا رییسی در حاشیه شصتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در حال حاضر در دنیا یکی از نگرانی‌هایی که کارشناسان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و همچنین خوزستان، تصمیم اتخاذ شده برای تعطیلات و سفرهای نوروزی در جلسه امروز ستاد را اعلام کرد.

 دکتر علیرضا رییسی در حاشیه شصتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در حال حاضر در دنیا یکی از نگرانی‌هایی که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی هم آن را اعلام می‌کنند، این است که با شروع واکسیناسیون این بیم وجود دارد که دولت‌ها یا حتی مردم بجای تمرکز بر روند مدیریت و کنترل بیماری کرونا، ذهن‌شان فقط به سمت واکسیناسیون منحرف شود. زیرا اگر قرار باشد واکسیناسیون به تنهایی مورد توجه قرار گیرد و پروتکل‌ها رعایت نشود و سایر اقدامات مورد نیاز برای کنترل بیماری انجام نشود، واکسیناسیون به تنهایی در این زمان کوتاهی که از آن گذشته قطعا خیلی مفید نخواهد بود؛ چراکه اولا همه مردم دنیا در طول یکسال قطعا واکسینه نخواهد شد و از طرفی برای تاثیر واکسن قطعا نیاز است که ۷۰ درصد مردم دنیا و کشورها واکسینه شوند تا یک ایمنی جمعی خوب حاصل شود و مدت زمانی هم طول می‌کشد تا واکسن بخواهد اثر کند. بر همین اساس حتما نیاز است و توصیه می‌شود که ما با وجود و ورود واکسن مبادا از سایر اقدامات کرونا غافل شویم.

روند باثبات کرونا در کشور

گردش کرونای انگلیسی در اغلب استانها

رییسی درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور، گفت: در سطح کشور و استانهای مختلف روند بیماری در مجموع یک روند تقریبا با ثبات است؛ گرچه گردش ویروس انگلیسی در اکثر استانها اتفاق افتاده است.

روند صعودی کرونای انگلیسی در خوزستان

وی درباره استان خوزستان نیز گفت: استان خوزستان وضعیت متفاوتی دارد و همچنان روند بیماری صعودی است و میزان بیماران افزایش یابنده است و تعداد بیماران بستری بالاست و به دنبال آن مرگ و میرها هم قطعا بالاست و شاید بالاتر هم برود.

رییسی گفت: به همین دلیل خواهش آن است که مردم خوب و عزیز خوزستان که دین بزرگی بر گردن همه ما دارند و مردم قهرمان خوزستان به عنوان مدافعان اصلی این سرزمین در نخستین روزهای جنگ شجاعانه و با صبوری و با شجاعت بالا ایستادگی کردند، امیدوارم در مبارزه با این ویروس جهش یافته هم همچنان پرقدرت بیاستند و ویروس را مغلوب کنند که قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: در استان خوزستان، شادگان یکی از شهرهایی که میزان بیماری در ابتدا بالا رفت و جزو اولین شهرهایی بود که درگیر ویروس جهش یافته بود. اما خوشبختانه با افزایش رعایت پروتکلها توانستند به خوبی بیماری را کنترل کنند و وضعیت بیماری در شادگان اکنون رو به نزول است و جای خوشحالی دارد. این موضوع نشان داد که اگر دست به دست هم دهیم و پروتکلها را با دقت و سختگیری رعایت کنیم، قطعا می توانیم بیماری را شکست دهیم.

نگرانی از افزایش موارد کرونای جهش یافته در چهار محال و بختیاری

رییسی استان چهارمحال و بختیاری را دیگر استانی معرفی کرد که درباره آن نگرانی دارند و گفت: گرچه هنوز خیلی موارد بیماری افزایش نیافته اما نشانه هایی می بینیم که نیاز است دقت بسیار بیشتری در مورد این استان انجام شود که مبادا درگیر ویروس جهش یافته و انگلیسی شود و این ویروس جایگزین ویروس ووهان شود و درگیری را بالاتر برد. البته گردش ویروس در سطح کشور گزارش شده وگرچه موارد غالب هنوز همان ویروس قبلی است، اما با توجه به قدرت سرایت بالای ویروس انگلیسی خطر جایگزین شدن آن با ویروس قبلی وجود دارد.

لزوم مراقبت بیشتر در استانهای قزوین و البرز

وی همچنین گفت: در مورد استانهای قزوین و همچنین تا حدودی استان البرز باید مراقبت بیشتری شود. امیدوارم با افزایش رعایت پروتکلها بتوانیم این ویروس را هم کنترل کنیم.

روند رو به کاهش بیماری در استانهای شمالی

رییسی افزود: به طور کلی در کشور روند بیماری باثبات و میزان فوتی ها هم باثبات است. خوشبختانه در استانهای شمالی نیز با مدیریت خوبی که انجام دادند روند بیماری رو به کاهش است؛ گرچه هنوز خطر کاملا رفع نشده اما اگر به همین شکل پروتکلها رعایت شود می توانیم شاهد باشیم در هفته های آینده استانهای شمالی هم به ثبات خواهند رسید.

خطر موج جدید کرونا با شکل گیری سفرها

رییسی در ادامه با اشاره به مصوبات ستاد کرونا برای تعطیلات نوروز، گفت: امروز بحث‌های مختلفی مطرح شد، از جمله بحث تعطیلات عید نوروز و سفرها. گرچه که روز قبل هم وزیر بهداشت درباره اینکه سفرها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به انتقال ویروس شود و این ویروس جهش یافته که قدرت سرایت بالایی دارد، اگر از استانی به استان دیگر جابجا شود قطعا می‌تواند آن استان را درگیر کند و اگر این سفرها اتفاق بیفتد، استانی که اکنون وضعیت باثباتی دارد، می‌تواند قطعا وضعیتش بدتر شود و موج جدیدی شکل بگیرد.

تا حد امکان سفر نروید

رییسی ادامه داد: به همین دلیل باید سفرها تا حد امکان انجام نشود. درست است که مردم واقعا تحت فشار بوده و هستند. اکنون سه عید می‌گذرد؛ سال ۱۳۹۸ سیل بود، ۱۳۹۹ کرونا و امسال هم کرونا و ویروس جهش یافته. گرچه شاید فشا روحی و روانی و خستگی مردم باعث شود که تحمل  و آسیب‌پذیری را داشته باشند، اما خواهشی که داریم این است که تا حد امکان این سفرها به هیچ وجه انجام نشود تا امسال را هم با شرایط ثابتی بگذارانیم و از سال آینده که بحث واکسیناسیون کامل‌تر می‌شود و قطعا سال‌های بعد می‌توانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم، آن هم همراه با عزیزان‌مان در کنار یکدیگر که مبادا به دلیل سفرهای چند روزه عزیزان‌مان دیگر در کنار ما نباشند که این ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

سفر به استانهای قرمز و نارنجی ممنوع

مسافرت ضروری به شهرهای زرد و آبی با پروتکل‌های بسیار سختگیرانه

رییسی گفت: در عین حال علی رغم صحبت‌هایی که شد در ستاد ملی هم بحث شد و نظر عزیزان این است که بر اساس مصوبه‌ای که در ستاد داشتیم این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی سفر کاملا ممنوع شود و در سایر شهرها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری خودشان را انجام دهند. البته ما همچنان تقاضا داریم که از سفر اجتناب کرده و سفرهای غیرضرور را تحمل کنند و امسال ممنوع باشد. البته بر اساس مصوبه‌ای که هست در شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و در سایر شهرها هم با رعایت شیوه‌ها و پروتکل‌های سختگیرانه بتوانند به سفر ضروری‌شان برسند.

آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا

سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به وضعیت واردات واکسن کرونا، گفت: طی یکی دو روز گذشته ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه وارد کشور شد و با فاصله کمی هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم هم از کشور چین وارد شده است و محموله‌های بعدی واکسن هم به زودی به دست‌مان می‌رسد که بتوانیم به سرعت واکسیناسیون را سرعت بیشتری بخشیم.

رییسی گفت: از همه مردم تشکر می‌کنم و به ویژه مردم عزیز خوزستان که در این شرایط سخت پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند سپاسگذاریم. امیدواریم که بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. از همه استانداران، مسئولان دانشگاه‌ها و مردم‌مان در سراسر کشور تشکر می‌کنیم که با رعایت پروتکل‌هایی که انجام می‌دهند، چندین هفته است که وضعیت نسبتا باثباتی داریم که ان‌شاءالله ادامه یابد.

مرجع / ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر