تدبیر دولت یازدهم گره مشکلات کارگران ˈنی برˈ کشت صنعت کارون را باز کرد

کارگران نی بر کشت و صنعت کارون شهرستان شوشتر که بیش از ۱۰ سال است بر سر موضوع بیمه با مشکلات عدیده ای مواجه بودند با تدبیر دولت یازدهم و تخصیص ۶۰۰ میلیارد ریال برای بیمه آنها، گره از مشکلات شان باز شد.

به گزارش سفیر شوشتر به نقل از ایرنا، قائم مقام و عضو هیات مدیره کارخانه کشت و صنعت کارون در شهرستان شوشتر، در تشریح وضعیت کارگران نی بر در این کشت و صنعت، گفت: کارگران نی بر در این مجتمع صنعتی به طور فصلی کار می کنند که به طور عام شش ماه از سال را حق بیمه می پردازند.

سیداحمد علوی‏ افزود: از آنجا که مسئولان این واحد در سالهای اخیر از روشهای مکانیزه برای بریدن نی یاری گرفتند بنابر این نیاز به استفاده از کارگران کمتر شد لذا ضروری بود کارگرانی که مدتهای طولانی برای این کارخانه کار می کردند با توجه به آنکه نی بری از مشاغل بسیار سخت و دشوار است باید بتوانند از مزایای بازنشستگی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: کارگران این کارخانه شش ماه بیمه پرداخت می کردند و شش ماه دیگر سال را فقط از بیمه های درمانی، بهره مند بودند.

وی گفت: مشکل بیمه ای کارگران نی بر بیش از ۱۰ سال ادامه یافت و متاسفانه دولت های قبلی نتوانستند این موضوع را به نفع کارگران حل کنند.

به گفته علوی، خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم، تلاشهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکل صنفی کارگران نی بر کارخانه کشت و صنعت کارون شکل جدیدی به خود گرفت و توانست در تعامل با وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و همچنین بانک کشاورزی و سازمان تامین اجتماعی مشکل بیش از ۱۰ سال کارگران زحمتکش این کارخانه را حل کند.

قائم مقام مدیرعامل کشت و صنعت کارون اظهار داشت: قرار است تا پایان سال جاری با بررسی وضعیت بیمه کارگران متقاضی بازنشستگی و پرداخت حق بیمه شش ماهه از سوی سازمان تامین اجتماعی با تامین سهم کارفرما از محل ۶۰۰میلیارد ریال تخصیصی از سوی بانک کشاورزی، نسبت به بازنشستگی یکهزار کارگر نی بر اقدام شود.

** ربیعی: مشکل بیش از یک دهه کارگران حل شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که این مهم به دنبال پیگیری های وی انجام شده است، گفت: کار در تعامل میان مجلس شورای اسلامی و دولت به ثمر نشست. موضوع بیمه بازنشستگی کارگران کارخانه یادشده بیش از ۱۰ سال بود ادامه داشت که خوشبختانه حل این مشکل در نخسین سال از فعالیت دولت تدبیر و امید به ثمر نشست.

علی ربیعی توضیح داد: بیش از ۱۰ سال بود که مشکل بیمه بازنشستگی کارگران نی بر ادامه داشت و مسئولان در سال های قبل نمی توانستند در خصوص حل مشکل این کارگران تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره به کار سخت و زیان آور کارگران نی بر، تصریح کرد: با وجودی که نی بری کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است اما کارگران با ابزارهای خیلی ساده در مزارع کار می کردند که این امر سبب می شد بسیاری از آنها در هنگام کار مجروح شوند.

ربیعی افزود: برای حل مشکل بیمه بازنشستگی کارگران نی بر وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی را یاری کردند.

به گفته ربیعی، در نشست های متعددی که برای این منظور با حضور نمایندگان این دستگاه ها برگزار شد درباره تامین بار مالی این مشکل تصمیم گیری شد. براین اساس بخشی از بار مالی این اقدام را که کارفرمایش بانک کشاورزی است، برعهده گرفت. سازمان تامین اجتماعی نیز بخش دیگری از منابع مالی این بخش را متقبل و قرار شد در صورتی که با کسری مواجه شویم، حوزه کار این کسری را جبران کند تا در نهایت بیمه بازنشستگی کارگران نی بر حل شود.

ربیعی تاکید کرد: تمام این تلاشها در راستای این موضوع بود که سفره کارگر خالی نماند و دغدغه خانواده های کارگری برطرف شود و آنان به حقوق خود دست یابند.

وی یادآور شد: شبی که مشکل کارگران حل شد، شبی بود که براحتی به خواب رفتم، امیدوارم با تعامل و همکاری میان دستگاهها مشکل دیگر کارگران را نیز حل کنیم.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگران می دانند نمایندگان مجلس و دولت خادمان آنها هستند.

وی حل مشکلات صنفی کارگران را مهمترین دغدغه وزارتخانه متبوع خود عنوان کرد و گفت: بزرگترین سعادت دولت تدبیر و امید حل مشکلات صنفی کارگران در بنگاههای اقتصادی و تامین رفاه برای آحاد جامعه است.

ربیعی اظهار امیدواری کرد: مسئولان حوزه کار بتوانند بتدریج مشکلات دیگر واحدهای تولیدی را حل کنند زیرا دولت برخاسته از رای مردم، خدمتگزار کارگران است.

وزیر کار که خود از خانواده ای زحمتکش کارگری است و با درد و آلام کارگران به طور واقعی آشناست، از کارگران نی بر کشت و صنعت کارون به دلیل تاخیر ۱۰ ساله حل مشکل آنان عذرخواهی کرد.

** ابراز شادمانی نمایندگان شوشتر و دزفول از حل مشکل کارگران

سیدمحمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس نیز با ابراز خرسندی از حل مشکل بازنشستگی کارگران نی بر کشت و صنعت کارون، گفت: خوشبختانه تصمیم شجاعانه وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی توانست مشکل کارگران زحمتکش این کارخانه را حل کند.

عباس پاپی زاده نماینده دزفول نیز از اقدام ربیعی قدردانی کرد و این اقدام را گامی ارزشمند در جهت حفظ و تامین منافع کارگران دانست.

** کارخانه کشت و صنعت کارون

کشت و صنعت کارون بزرگترین واحد کشاورزی – ‏صنعتی در سطح جهانی است که در جهت گسترش صنایع قند و ‏به زیر کشت در آوردن بخش دیگری از اراضی خوزستان ‏احداث شده است.

‏اولین قلمه نیشکر در روز یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۵۴ پس ‏از آنکه ۲۰۰ روز از فعالیتهای تسطیح و عملیات ‏خاکی سپری می شد در خزانه کارون کشت شد.

محل ‏انتخاب شده برای طرح عظیم کشت وصنعت کارون اراضی ‏آبخور رودخانه های کارون و در واقع در محدوده دیمچه ‏که در دوازده کیلومتری شوشتر و ۵۰ کیلومتری دزفول ‏است. آب مورد نیاز مزارع از شبکه های آبیاری گتوند ‏‏(کارون) و دز تامین می شود.

هدف اصلی این طرح احداث ‏مزارع نیشکر به وسعت ۲۵ هزار هکتار و تولید حدود ‏ ۲۰۰ هزار تن نیشکر و در نهایت تامین تقریبی یک ‏چهارم شکر مورد نیاز کشور (۲۵هزار تن شکر سفید سالانه)و ‏تولید محصولاتی نظیر غذای دام، نئوپان، الکل سرکه،‏ کاغذ و فورفورال است.

** ابراز شادمانی کارگران نی بر

کارگران نی بر که بیش از یک دهه است، مطالبات صنفی خود را پیگیری می کنند امروز توانسته اند با همراهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خواست بر حق خود برسند، از این تصمیم مسئولان دولت یازدهم ابراز شادمانی می کنند.

بازنشستگی و تامین زندگی در سالهای سالخوردگی حق تمام زحمتکشان است که دولت ها وظیفه دارند این مهم را برای آنان فراهم کنند.

بی تردید، کارگران و دیگر اقشار جامعه که در عرصه کار و تلاش همواره توانسته اند گامهای ارزشمندی برای کشور بردارند نیازمند تحقق خواست های بر حق خود هستند و دولت یازدهم که با درک این موضوع فعالیت خود را آغاز کرده باید طی چهار سال مدیریت خود، همواره منافع مردم را در اولویت خود قرار دهد زیرا هیچ پشتوانه ای اصیل تر و واقعی تر از حمایت های مردمی نیست.

گام ارزشمند حل مشکلات بیمه ای کارگران نی بر کشت و صنعت کارون گامی است برای تحقق اموری که دولت تدبیر و امید وعده آن را به مردم داده است.

ربیعی در برنامه های پیشنهادی خود به مجلس بر حمایت، صیانت و حفاظت از نیروی کار، کاهش فقر و شکاف درآمدی و گسترش عدالت اقتصادی، بهبود وضعیت رفاهی مردم، تأکید بر ارتقا توسعه انسانی و تحقق عدالت اجتماعی در شاخص های درآمد، آموزش و سلامت تاکید داشت.

بی تردید، تخصیص منابع مالی برای حل مشکل بیمه ای کارگران نی بر از جمله اقدامات ربیعی که خود از خانواده کارگری و با درد و آلام زندگی کارگران آشناست، در راستای صیانت از نیروی کار است اما نمی توان بر مشکلات وسیع کارگران دیگر در عرصه های دیگر تولید که در سالهای اخیر به دلیل بی تدبیری و سوء مدیریت ها دچار فقر و تنگدستی شده اند، چشم فرو بست. کلید تدبیر دولت یازدهم باید درهای بسته تامین معیشت شایسته خانواده های کارگری که با مشکلات عدیده ای مواجه هستند را باز کند تا امید به خانه های آنها جان تازه ای ببخشد.

ضروری است اقداماتی از این دست در حوزه کار در میان کارگرانی که در مزارع نیشکر، در کارخانه هایی که توان آنها را در میان چرخ های ماشین کارخانه به یغما می برد و در کوره پزخانه هایی که کارگران پنج تا ۶۰ ساله کودکی، جوانی و میانسالی خود را به تاراج می گذارند، تسری یابد.

کارگران تلاشگر با حضور پررنگ خود در پای صندوقهای رای خرداد ماه ۹۲، امروز منتظر تصمیمات مدبرانه این چنینی دولت تدبیر و امید هستند.

لینک کوتاه خبر:

https://safirshushtar.ir/?p=2708

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: