کد خبر : 1677
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 فروردین 1393 - 11:13
664 views

از وین ۱ تا وین ۳/گزارش تفصیلی

از وین ۱ تا وین ۳/گزارش تفصیلی

دور جدید مذاکرات هسته ای میان نمایندگان ایران و کشورهای ۵+۱ از تاریخ ۱۸ فروردین تا ۲۰ فروردین در شهر وین، اتریش برگزار میشود. پیش از این گزارشی که گزیده ای از اخبار هسته ای منتشره از ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ( حدود یک هفته پیش از مذاکرات وین ۱ ) تا پایان بهمن ۱۳۹۲ در

دور جدید مذاکرات هسته ای میان نمایندگان ایران و کشورهای ۵+۱ از تاریخ ۱۸ فروردین تا ۲۰ فروردین در شهر وین، اتریش برگزار میشود. پیش از این گزارشی که گزیده ای از اخبار هسته ای منتشره از ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ( حدود یک هفته پیش از مذاکرات وین ۱ ) تا پایان بهمن ۱۳۹۲ در پایگاه خبری مشرق منشر شده بود.

دور جدید مذاکرات هسته ای میان نمایندگان ایران و کشورهای ۵+۱ از تاریخ ۱۸ فروردین تا ۲۰ فروردین در شهر وین، اتریش برگزار میشود. پیش از این گزارشی که گزیده ای از اخبار هسته ای منتشره از ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ( حدود یک هفته پیش از مذاکرات وین ۱ ) تا پایان بهمن ۱۳۹۲ در پایگاه خبری مشرق منشر شده بود.
گزارش شماره دو این مجموعه از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۲ تا ابتدای فروردین ۱۳۹۳ می باشد.
گزارش پیش رو شماره آخر این سلسله گزارش است که متعلق به ابتدای فروردین سال ۱۳۹۳ تا ۱۶ فروردین سال ۱۳۹۳ است.

گزیده مهمترین اخبار هسته‌ای ایران از وین 1 تا وین 3

۹۳/۱/۲/کری: از فتوای رهبر ایران قویا استقبال می‌کنیم
وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با «صدای آمریکا» گفت وی و اوباما از فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام اعلام کردن تسلیحات هسته‌ای قویا استقبال می‌کنند. بخش‌هایی از این گفتگو در ذیل می‌آید:
سؤال: رهبر جمهوری اسلامی که فتوایش در حرام بودن تولید جنگ افزار هسته ای، و در پیام نوروزی رئیس جمهوری آمریکا نیز به آن اشاره شده است، می گوید آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند. فتوای او برای شما چقدر اهمیت دارد؟
پاسخ: من احترام  زیادی برای یک فتوا قائل هستم. فتوا پیام  مذهبی بسیار مهمی است. وقتی فتوایی داده می شود مردم آن را جدی می گیرند. هم چنان که ما هم آن را جدی می گیریم اگر چه در جامعه ما فتوا مرسوم نیست.
سؤال: آیا تنش فزاینده میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین در مذاکرات هسته ای با ایران تاثیری می گذارد؟
پاسخ: من فکر می کنم روسیه هم منافع عمیقی در حل مسأله و رسیدگی به پرسش های برنامه هسته ای ایران دارد. برای همین است که روسیه بخشی از گروه ۵+۱ است.
سؤال: ولی سرگئی ریابکوف دیپلمات روس گفته است ممکن است اثر بگذارد؟
پاسخ: خب، این حرفها را می زنند. فکر می کنم باید منتظر شویم و ببینیم در چند روز آینده چه پیش می آید. فکر نمی کنم چنین کاری به نفع کسی باشد. به نفع کسی نیست که مسائل جدی دیگر قربانی این مساله شود؛ مسائلی نظیر سوریه، ایران و یا افغانستان، جاهایی که توانسته ایم با هم همکاری داشته باشیم.

۹۲/۱/۸/ شرمن: بعد از توافق هسته‌ای هم مسئله نقض حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داشت
«وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده ای این کشور در گروه ۱+۵ در مصاحبه‌ای با موسسه مطالعاتی «آسپن» گفت‌وگوها با ایران در قالب ۱+۵ را «سازنده، مهم و حرفه‌ای» خواند، اما تاکید کرد طبق گفته اوباما هنوز «چندین دهه‌ بی‌اعتمادی» در زمینه روابط ایران و آمریکا وجود دارد.
شرمن گفت: حتی اگر ما به توافق جامع (در زمینه هسته‌ای) برسیم، این موضوع (بی اعتمادی) حل شده نخواهد بود. ما هنوز مسیر درازی پیش رو داریم… هنوز به بخش سخت مذاکرات نرسیده‌ایم. برای رسیدن به توافق، ایران باید تصمیمات سختی بگیرد. ما هر انچه که در توان داریم انجام خواهیم داد تا ۲۰ جولای به توافق برسیم که پایان ۶ ماه توافق موقت ژنو است.
وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره کنندگان ایرانی گفت: آنها خیلی حرفه‌ای و صریح هستند. ما الان همدیگر را با اسم‌های کوچک صدا می‌زنیم و به انگلیسی صحبت می‌کنیم و اینکه دیگر مثل گذشته با ترجمه صحبت نمی‌کنیم گفت‌وگو را خیلی راحت‌تر کرده است. ما حتی درباره خانواده‌های هم می‌دانیم.
شرمن در ادامه تصریح کرد: اقدامات زیادی هست که ایران در جهان انجام می‌دهد و نگران کننده و بی‌ثبات کننده است، مسئله حمایت آنها از حزب‌الله، نقض حقوق بشر در داخل این کشور مطرح هست. اینها موضوعات مستمری هستند که من مطئنم حتی اگر به توافق در زمینه هسته‌ای برسیم، متاسفانه ادامه خواهند داشت.

۹۳/۱/۱۰/ پرز: رهبر ایران همه امیدهای اسرائیل را از بین برده است
«شیمون‌پرز» رئیس اسرائیل در جریان سفر به اتریش، گفت‌وگویی با روزنامه اتریشی «دراشتاندارد» داشت و درباره تحولات ایران و آینده مذاکرات صلح موضع‌گیری کرد. وی در بخشی از این گفت‌وگو به مسئله مذاکرات هسته ای ایران با غرب در وین اشاره کرد و گفت که رئیس‌جمهور جدید ایران کمی امیدواری داده است اما رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر همه این امیدها را نابود کرده است.

۹۳/۱/۱۱/نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران باید فراتر از پروتکل الحاقی باشد
«رابرت آینهورن» مذاکره کننده سابق آمریکایی در جلسه در اندیشکده بروکینگز درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ درباره راه حل نهایی گفت که اختلافات بین دو طرف تقریبا گسترده هستند. وی می‌گوید: هیچ توافقی نمی‌تواند قابلیت ایران برای ساخت بمب هسته‌ای را از بین ببرد، اما یک توافق خود می‌تواند تهران را از انجام چنین کاری بازدارد.
آینهورن ۳ مورد را اساس و نیاز بازداشتن ایران از ساخت بمب اتمی عنوان می‌کند که اولی یافتن و کشف آستانه هسته‌ای، دومی تمدید و به دارازا کشاندن مدت زمان آن و ارائه سیگنال‌هایی به ایران در خصوص عواقب اتفاق این موضوع است.
آینهورن می‌گوید: رآکتور پلوتونیوم اراک باید اصلاح شود تا از آستانه پلوتونیوم جلوگیری شود. وی چند روز پیش در مصاحبه با المانیتور گفته بود: من فکر می‌کنم موضوعات بزرگی وجود دارند که اراک آسانترین آنهاست. فردو سخت است، اما سخت‌ترین موضوع ظرفیت غنی‌سازی است.
مذاکره کننده سابق آمریکا در نشست امروز می‌گوید که دو طرف تحت فشار زیادی هستند تا ۲۰ جولای به توافق برسند، فشار تمدید توافق موقت به اندازه فشار رسیدن به توافق نهایی است. منتقدان به توافق موقت ژنو امتیازات کمی را در این توافق می‌بینند که از جمله آن بی‌میلی شرکتها برای بازگشت به ایران است. مذاکرات واقعی هنوز شروع نشده است، و چانه‌زنی اساسی احتمالا در دور ماه می (اردیبهشت) شروع شود.
«دنیس راس»، دیپلمات باسابقه آمریکایی نیز در این نشست گفت: توافق با ایران استاندارد منع تکثیر هسته‌ای را در منطقه تعیین خواهد کرد، پس غنی‌سازی تا آنجایی که ممکن است باید پایین باشد. اما رویکرد آمریکا برای اعتبار ما مهم و کلیدی است. وی می‌گوید: با توجه به رفتار گذشته ایران، احتمال تقلب تهران بالاست. جریمه‌های مشخص شده از قبل با حمایت اتحادیه اروپا به بازدارندگی کمک می‌کند.

۹۳/۱/۱۴/ رویترز/ کوهن: شرکتی را ندیدیم که بعد از توافق هسته‌ای با ایران وارد معامله تازه شود
«دیوید کوهن» مسئول میز تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد بعد از توافق موقت هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، هیچ شرکتی از فرصت به وجود آمده استفاده نکرده و قرارداد تازه‌ای با ایران منعقد نکرده است. به گفته کوهن مقامات آمریکایی در زمان امضای توافق هسته‌ای موقت آورده اقتصادی آن برای تهران را بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار تخمین زدند و الان هم نشانه‌ای دال بر اینکه درآمد ایران از قبل این توافقنامه از رقم پیش‌بینی‌شده تجاوز کند، وجود ندارد. وی حتی این میزان را خوش‌بینانه و حداکثری توصیف کرده است.
اظهارات معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به سناتورهایی مطرح شده است که از سفرهای متعدد هیئت‌های تجاری بین‌المللی به ایران بعد از توافق موقت هسته‌ای اظهار نگرانی کرده‌اند.

۹۳/۱/۱۴/ اشتون: فقط می‌توانم اطلاعات اندکی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران را در اختیار قانونگذاران بگذارم
«کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به قانون‌گذاران اتحادیه اروپا گفته است که فقط می‌تواند اندکی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران،‌ با آنها صحبت کند و تصورش هم نمی رود که به کنگره (آمریکا) درباره این موضوع گفته شده باشد.

۹۳/۱/۱۴/ آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین
مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ پیش از دور سوم مذاکرات وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو  (راه‌حل جامع) در پایتخت اتریش آغاز شد. این مذاکرات سه روز به طول خواهد انجامید. حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست هیأت ایرانی در این مذاکرات را بر عهده دارد.

دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی، نحوه نظارت و بازرسی، زمان دوره نهایی و مباحث باقیمانده از مذاکرات وین ۲ در دستور کار مذاکرات کارشناسی قرار دارد. در این دور مذاکرات درباره گام پایانی توافقنامه ژنو که ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۲ در شهر وین برگزار شد به مباحثی چون همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، غنی سازی، رآکتور تحقیقاتی اراک و تحریم‌ها پرداخته شد و قرار شد تا قبل از برگزاری سومین نشست وین، مذاکرات کارشناسی برگزار شود.

ظریف در خصوص مذاکرات بعدی درباره راه‌حل جامع نیز عنوان کرد: قرار است در جلسه اردیبهشت کار مذاکره را شروع کنیم و اگر امکان باشد وارد تدوین سند نهایی شویم. یعنی سه ماه اول مذاکرات جامع را به بحث و سه ماه دوم را به مذاکره و تدوین بگذرانیم و در صورت وجود حسن نیت و اراده سیاسی، بتوانیم این موضوع را حل و فصل کرده و به نتیجه برسانیم و بعد وارد اجرای این تفاهم شویم.

۹۳/۱/۱۵/ کاخ‌سفید: معرفی ابوطالبی برای سازمان ملل بر مذاکرات هسته‌ای تاثیری نمی‌گذارد
«جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه به پایگاه خبری آمریکایی «بلیز» درباره «حمید ابوطالبی» گفت: انتخاب کسی که گزارش شده در تسخیر سفارت آمریکا در تهران حضور داشته، برای نمایندگی در سازمان ملل، تاثیری را در مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت.

ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر با اعلام اینکه که کشورش انتخاب ابوطالبی را دلیلی برای نگرانی می‌داند گفت: «به نظر ما، انتخاب ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود و این مورد را به دقت تحت‌نظر داریم و درباره این انتخاب احتمالی بسیار نگرانیم.»

۹۳/۱/۱۵/ ماری هارف: ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده است
«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت ایران و گروه ۱+۵ احتمالا بعد از دور بعدی مذاکرات هسته‌ای که هفته آینده در شهر وین برگزار می‌شود، وارد مرحله نوشتن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای می‌شوند. وی همچنین اذعان کرد که ایران در مذاکرات کنونی بسیار جدی است.

هارف که در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، گفت: «عملکرد ایرانی‌ها نشان داده که آن‌ها پای میز جدی، سازنده و طوری که پیش از روی کار آمدن این دولت هرگز ندیده بودیم، مذاکره می‌کنند. تا الان… آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده که آن‌ها به تمام تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) عمل کرده‌اند.» وی افزود: «اما اگر می‌خواهیم به توافق جامع برسیم، آن‌ها باید برخی تصمیمات دشوار هم اتخاذ کنند، همانطور که ما باید این کار را بکنیم،‌ اما آن‌ها هم باید چنین کاری کنند. هنوز نمی‌دانیم که بتوانند چنین تصمیماتی بگیرند.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد دستور کار ادوار بعدی مذاکرات هم گفت: «بنابراین ما داریم مواردی را که ممکن است مشکلاتی در موردشان داشته باشیم و مواردی را که با هم توافق داریم را شناسایی می‌کنیم. فکر می‌کنم بعد از این دور احتمالا به مرحله‌ای که شروع می‌کنیم به پیش‌نویس کردن ادبیات دقیق و جزئیات آنچه که هر طرف می‌تواند بپذیرد، نزدیک‌تر می‌شویم. بنابراین، فکر می‌کنم این هدفی است که هفته آینده در بهار دل‌انگیر وین دنبال آن خواهیم بود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

انتخاب سردبیر