کد خبر : 7933
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 بهمن 1394 - 10:36
711 views

نظرسنجی اینترنتی ؛ پشتوانه خطای محاسباتی

نظرسنجی اینترنتی ؛ پشتوانه خطای محاسباتی

 نظرسنجی همواره یکی از بخش‌های پرطرفدار و هیجان‌انگیز انتخابات‌ها در سراسر جهان است و میزان اهمیت آن امروزه دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. “فریتز شرن” در مقدمه کتاب «همه چیز درباره نظرسنجی» آورده است‌: «در مورد اهمیت نظرسنجی و چرایی آن باید گفت که نظرسنجی یکی از شیوه‌های اثرگذار بر افکار عمومی است؛ به عبارت

 نظرسنجی همواره یکی از بخش‌های پرطرفدار و هیجان‌انگیز انتخابات‌ها در سراسر جهان است و میزان اهمیت آن امروزه دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. “فریتز شرن” در مقدمه کتاب «همه چیز درباره نظرسنجی» آورده است‌: «در مورد اهمیت نظرسنجی و چرایی آن باید گفت که نظرسنجی یکی از شیوه‌های اثرگذار بر افکار عمومی است؛ به عبارت دیگر تا از افکار و نظرات مردم آگاهی حاصل نشود، توجه به افکار عمومی و مؤثر بودن آن معنایی نخواهد داشت. در واقع نظر سنجی لازمۀ شناخت افکار عمومی و بررسی آن است. بر این اساس، افکارسنجی مهم است، زیرا افکار عمومی مهم‌اند.»

     اما آنچه در نظرسنجی اهمیت دارد دسترسی صحیح، پراکنده، رندوم و بی تعصب به کل پازل جامعه هدف است؛ آنچنانکه بتوان نظر دور افتاده‌‌ترین افراد تأثیرگذار در نتیجه نهایی، با نزدیک‌ترین افراد حاضر در پرهیاهوترین نقاط مؤثر را در یک جدول با هم جمع کرد. آنچه امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان بهترین و ارزان‌ترین ابزار “افکارسنجی” مورد استفاده قرار می گیرد “اینترنت” است. اما در کشورهای عقب نگه داشته شده، و خصوصاً در شهرهایی که ضریب نفوذ اینترنت و سواد استفاده از آن نفوذ حداکثری مطلقی ندارد، انجام نظرسنجی به صورتی دستی (اصطلاحاً چهره به چهره) و با رعایت کامل امانتداری راه حل مناسب‌تری بوده و می تواند موجبات تقرب هر چه بیشتر آمارها به نتیجه نهایی را فراهم سازد.

     تاریخچه نظرسنجی‌های اینترنتی در ایران از بالا بودن ضریب خطای فاحش حکایت داشته و این موضوع را حتی در دو دوره انتخابات ملی (ریاست جمهوری) نیز می توان به وضوح مشاهده کرد که آمارهای “افکارسنجی اینترنتی”، برگزار کنندگان و ناظران امر را به طور کلی به ناکجا آباد رهنمون کردند!

     انتخابات پیش رو نیز عرصۀ تحریک کنندۀ مناسبی را برای سایت‌های فعال در زمینه خبر و اطلاع‌رسانی مهیا نموده تا مجددا‌ً نسبت به برگزاری مراسم هیجان‌انگیز “نظرسنجی اینترنتی” اقدام کرده تا بدین‌صورت، سهواً کاندیداها و هوادارانشان را به چالشی غیرعلمی بکشانند! نظرسنجی‌هایی که با هجوم دسته جمعی طرفداران یک کاندیدا به طور کلی دگرگون شده و افکار و آمارها را زیر رو می کند!

     در این میان و به عنوان نمونه موردی می توان به نظرسنجی دو پایگاه خبری در شهرستان شوشتر اشاره کرد که تماشای اختلاف آمارهای همزمان آنها خود حکایت از عمق ماجرا دارد :

Untitled-03 (1)

 علی زنگنه – عضو هیئت علمی دانشگاه

فرانویس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

حسین پنجشنبه , ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹

واقعیت داره؟

شهروند دوشنبه , ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

باسلام این سفیر شوشتر شده سفیر سادات ابراهیمی زیرا اکثر خبرها را به ایشان تخصیص میده. لذا این یه بی طرفی شما لطمه وارد کرده واگربعداز انتخاباتن اصلاح کنید از زرنگی شماست مهم حال است

انتخاب سردبیر